|
|
|
|
|
|
|
We, too, can divide ourselves, it's true.
But only into flesh and a broken whisper.
Into flesh and poetry.
—from "Autotomy" by Wislawa Szymborska
|
|
The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024 [Exhibition views]
|
Exhibition view of Carl Andre, Henge on 3 Right Thresholds (Meditation on the Year 1960), 1971 |
|
Herbert Foundation – Loods
Drie focuspresentaties:
Hanne Darboven – Welttheater
Gilbert & George – Pink Elephants
Sol LeWitt – Grids
Openingsuren:
Woensdag: 14:00 – 18:00
Vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag: 14:00 – 18:00
Zondag : 14:00 – 18:00 + geleid bezoek om 16u30
De voormalige private tentoonstellingsruimte van Annick en Anton Herbert toont een nieuwe collectie-opstelling met werken van onder meer Gerhard Richter, Carl Andre, Donald Judd, Jan Vercruysse, Ed Ruscha en Mike Kelley.
Wekelijks te bezoeken op zondag om 14u30 tijdens een rondleiding met gids.
Herbert Foundation
Coupure Links 627 A
B-9000 Gent
Tel: +32 (0)456 21 63 57
contact@herbertfoundation.org
www.herbertfoundation.org
|
|
Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition views Edward Ruscha, Artists' books,
The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Het Museum of Modern Art presenteert met ED RUSCHA / NOW THEN, de meest uitgebreide retrospectieve tentoonstelling van het werk van Ed Ruscha en zijn eerste solotentoonstelling in het MOMA.
De tentoonstelling is georganiseerd in nauwe samenwerking met de kunstenaar en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire aanpak. Er zijn meer dan 200 werken te zien, gemaakt van 1958 tot nu, in verschillende media, waaronder schilderkunst, tekeningen, grafiek, fotografie, kunstenaarsboeken en installaties, die volgens een losse chronologie worden tentoongesteld in de galeries van de zesde verdieping van het museum. Naast de meest geprezen werken van de kunstenaar belicht de tentoonstelling minder bekende aspecten van zijn werk en biedt zo nieuwe perspectieven op een van de meest invloedrijke figuren in de naoorlogse Amerikaanse kunst.
ED RUSCHA / NOW THEN wordt georganiseerd door het MoMA en het Los Angeles County Museum of Art (LACMA). De tentoonstelling wordt georganiseerd door Christophe Cherix, The Robert Lehman Foundation Chief Curator of Drawings and Prints, met Ana Torok, The Sue and Eugene Mercy, Jr. Assistant Curator, en Kiko Aebi, Curatorial Assistant, Department of Drawings and Prints.
ED RUSCHA / NOW THEN
September 10, 2023—January 13, 2024
Floor Six, The Steven and Alexandra Cohen Center for Special Exhibitions
|
Ed Ruscha.Chocolate Room, 1970, installation view, Biennale di Venezia: XXXV Esposizione Internationale d'Arte, United States Pavilion, Venice, 1970
|
|
Als onderdeel van deze tentoonstelling is Ruscha's zintuiglijke Chocolate Room (1970) - Ruscha's enige installatie in één ruimte - voor het eerst in New York te zien. Gemaakt voor het paviljoen van de Verenigde Staten tijdens de 35e Biënnale van Venetië in 1970, vertegenwoordigt het een belangrijk moment in zijn gebruik van onverwachte materialen vanwege de meeslepende schaal en het kortstondige karakter. Om het werk te maken zeefdrukte de kunstenaar chocoladepasta op honderden vellen papier die de muren van vloer tot plafond bekleedden. Na de oorspronkelijke presentatie in Venetië is het werk opnieuw vervaardigd voor latere installaties door de fabrikant van de kunstenaar, La Paloma Fine Arts, die Chocolate Room ook ter plekke produceerde voor de presentatie in het MoMA.
|
|
|
|
|
|
Mario de Brabandere | L’Espace de la ligne
22 October - 26 November 2023
Opening Reception
Sunday 22 October, 2 - 6 pm
in the presence of the artist
Kristof De Clercq gallery
Tichelrei 86 (entrance via underpass next to 82)
9000 Ghent, Belgium
www.kristofdeclercq.com
Opening hours:
Fri - Sat - Sun, 2 - 6 pm,
and every day by appointment.
|
|
Mario De Brabander, Prehistorisch Ritme (Prehistoric Rhythm), series of paintings on paper, 2023, Courtesy Gallery Kristof De Clercq
|
|
] |
|
|
|
|
Friends in a Field: Conversations with Raoul De Keyser
A group exhibition built around the work of the late Belgian artist Raoul De Keyser
17.12.2022 – 21.5.2023
Mu.ZEE
Romestraat 11
8400 Oostende
www.muzee.be
Over the course of his nearly five-decade career, Raoul De Keyser (1930–2012) operated in an aesthetic territory that bridged the concrete mysteries of the everyday and the intangible world of abstraction. Developing an artistic practice that celebrated the ephemeral and the transitory as well as the most mundane aspects of life, the artist playfully created a painterly oeuvre inhabited by daydreams. Deriving his at times indefinable forms from the world around us, or alternately constructing a painterly lexicon from chance encounters, errors, and unintended consequences, De Keyser produced works whose depth belies their apparent simplicity.
Friends in a Field: Conversations with Raoul De Keyser takes the artist’s radical approach to an abstract painterly practice based on his own everyday experience as the beginning of a conversation with a diverse group of artists—both living and dead—whose work in different ways shares a similar openness. The connections between them are derived neither from an anxiety of influence nor from a slavish formal homology but rather from a shared sensibility and attentiveness to the fragile intangibility of the world. In their paintings, sculptures, and works on paper, these artists join De Keyser in translating what they see into material forms that present the world back to us as a kind of abstract visual poetry.
Friends in a Field brings together 40 paintings, 15 works on paper and 6 sculptures spanning seven decades by the fourteen artists on view. Whether in the intimately awkward yet full-throated embrace of abstract form in Amy Sillman’s paintings, the impulsive gestural brushstrokes and biomorphic forms of the legendary mid-century gallerist and artist Betty Parsons, or the mysterious papier-mâché sculptural forms of Vincent Fecteau which oscillate between the architectural and the organic, each of the artists in this exhibition demonstrate an empathetic affinity with De Keyser’s poetic vision.
Artists: Richard Aldrich, Forrest Bess, Matt Connors, René Daniëls, Raoul De Keyser, Vincent Fecteau, Maysha Mohamedi, Rebecca Morris, Betty Parsons, Amy Sillman, Ricky Swallow, Patricia Treib, Luc Tuymans, and Lesley Vance.
|
|
|
|
|
|
TEXT – SOUND – IMAGE | Guy Schraenen éditeur
Demian Books
Hendrik Conscienceplein 16-18
B 2000 Antwerpen
www.demian.be
Tel + 32 (0)3 233 32 48
On view from 9 March until 7 May 2023.
Opening: Thursday 9 March, 15.00 – 19.00 hrs.
16.00 hrs. Vital Schraenen says a few words.
Guy Schraenen (Londen 1941 - Parijs 2018) was de oprichter van Galerie Kontakt, van de uitgeverij Guy Schraenen éditeur en van het Archive for Small Press & Communication (A.S.P.C.). Daarnaast was hij onderzoeker en auteur van essays en diverse publicaties over 'kunstenaarsboeken'.
Zijn verschillende projecten richtten zich vooral op de vele vormen van kunstenaarspublicaties van de verschillende internationale avant-garde en onafhankelijke kunstbewegingen van de late jaren 1950 tot 1980. Als producent, uitgever, distributeur, verzamelaar, curator en onderzoeker was hij waarschijnlijk de enige protagonist die zich in alle mogelijke rollen met dit kunstgenre bezighield - waardoor hij een belangrijke schakel werd tussen kunstenaars, instellingen en publiek.
De publicaties van Guy Schraenen éditeur zijn te vinden in alle belangrijke verzamelingen van kunstenaarsboeken over de hele wereld.
In 1989 verkocht hij zijn verzameling aan Museum Weserburg Bremen en werd stichtend conservator van de collectie kunstenaarsboeken A Museum Within a Museum in het Museum Weserburg Bremen, de eerste autonome afdeling in haar soort. "Nooit eerder werden kunstenaarsboeken beschouwd en gepresenteerd als kunstwerken, naast schilderijen, beeldhouwwerken, grafiek, omgevingen en installaties in een museum."
Kort daarna werd Guy Schraenen gevraagd om soortgelijke collecties samen te stellen voor de Fundação Serralves in Porto, in het Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), in het Koninklijk Museum van Mariemont en in het Mednarodni grafi?ni likovni centrum Ljubljana (Internationaal Centrum voor Grafische Kunsten), en om de collecties van andere instellingen zoals het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid te adviseren. Met deze collecties organiseerde hij talrijke thematische en solotentoonstellingen in deze instellingen.
Read More
Links | www.guyschraenenediteur.com
|
EDITIONALE Köln 2022
Künstlerbücher Editionen Buchobjekte |
|
EDITIONALE Köln 2022
Künstlerbücher Editionen Buchobjekte
Eröffnung: 11. März 2022, um 18.00 Uhr
Öffnungszeiten:
- 11. März 2022, von 18.00 bis 21.00 Uhr
- 12. März 2022, von 11.00 bis 19.00 Uhr
- 13. März 2022, von 11.00 bis 18.00 Uhr
Kunst- und Museumsbibliothek der Stadt Köln (Heinrich-Böll-Platz/Bischofsgartenstr. 1, 50667 Köln)
weitere informationen
Teilnehmer 2022
Anna Helm / Halle
Atelier Rolf Jahn / Köln
Atelier Tita do Rêgo Silva / Hamburg
BARTLEBY & CO. / Brüssel (B)
Carivari – Presse / Leipzig
despalles éditions / Mainz – Paris (F)
Edition der Eusebius-Werke / Köln
Einhand Press / Landau
ERGO PERS / Gent (B)
Frauke Otto / Halle
Setsuko Fukushima / Meerbusch
Gerard Paperworks / Rheinbach
Gisela Tschauner / Frechen
Hedwig Krings / Düren
I. von Ketelhodt & P. Malutzki / Flörsheim
Karl-Friedrich Groß / Freiburg
Max Marek / Berlin
Michael Bensman & Tamara Ivanova / Berlin – Moskau (Rus)
Mühleisen-Presse / Köln
Nicolaus Werner / Wiesbaden
Serge Chamchinov & Anne Arc / Granville (F)
Veronika Schäpers / Karlsruhe
|
Philippe Vandenberg. Molenbeek. Bozar, Brussel
|
|
Philippe Vandenberg, Molenbeek. De schriftuur van het schrijven, Paleis van Schone Kunsten Brussel 2020 © Ergo Pers
|
, Philippe Vandenberg, Molenbeek,
Bozar 2020, We'll kick your ass
out of St. John's Millbrook
© Ergo Pers |
|
Philippe Vandenberg. Molenbeek
De schriftuur van het schrijven
De tentoonstelling Philippe Vandenberg. Molenbeek bevat grote en kleine observaties op papier uit de laatste jaren van Philippe Vandenberg in zijn atelier te Molenbeek. In zijn tekeningen en assemblages neemt hij de toeschouwer aan de hand mee door een burlesk Molenbeek en een gekwetst innerlijk: een denkbeeldige wereld waar persoonlijke en collectieve trauma’s wonderlijk samenvallen. Enerzijds zien we een satirisch en provocatief universum waarin Vandenberg de weerkerende structuren van onderdrukking, fundamentalisme en eenheidsdenken blootlegt, anderzijds geeft hij de toeschouwer een inkijk in een getormenteerd, extatisch en soms gewelddadig persoonlijk leven. Zijn tekeningen zijn een document humain waarin de grote worstelingen met de kunst of het schilderij, de liefde, de taal, ouder worden, impotentie en de confrontatie met verval verbeeld worden. In de centrale hal op het einde van de tentoonstelling worden tekeningen op een als een swasika opgestelde tafel gepresenteerd, zoals Vandenberg dat al deed in Visite, een tentoonstelling in het Museum van Schone Kunsten te Gent. Rond deze zaal hangen enkele schitterende ensembles met teksttekeningen op groot formaat.
Un Grand Amour Suffit is een tweeluik dat het brandpunt lijkt te vormen van deze laatste zalen. Het is een bezwering die lang nazindert. Aucun Grand Amour Suffit.
Pijn creëert schoonheid. Het is de grote sprijdstand in het leven en het werk van Philippe Vandenberg. Het is de schoonheid van destructie, ontrouw en geweld, het is de ondraaglijke schoonheid van verval. Vernietiging als methode.
In de spiegel zien we de poseur, de kunstenaar die krampachtig probeert te schrijven. Onbeholpen een eigen taal probeert terug te vinden. Woorden zoekt. Woorden en zinnen als een mantra oneindig blijft herhalen.
Each man kills the thing he loves
Kill them all and dance
Prions pour la madonna de Molenbeek
Un seul amour ne suffit pas
Il me faut tout oublier
We'll kick your ass out of St. John's Millbrook
Aucun Grand Amour Suffit
Molenbeek is de eerste solotentoonstelling rond de late werken op papier van Philippe Vandenberg (1952-2009), na eerdere, fragmentarische presentaties in Museum De Pont (Tilburg) en MSK Gent.
Het dagboek van een groot kunstenaar.
Philippe Vandenberg. Molenbeek is de eerste solotentoonstelling rond de late werken op papier van Philippe Vandenberg (1952-2009).
Paleis voor Schone Kunsten | Bozar Brussel
17 Sep.'20 → 24 Jan.'21
www.bozar.be
You can already take a virtual dive via our 3D scans.
Lees ook Philippe Vandenberg. Molenbeek - De Witte Raaf
|
|
Verscheurde schoonheid. Philippe Vandenberg. Molenbeek, Paleis voor Scjone Kunsten, Bozar, Brussel, 2020 © Ergo Pers
|
|
|
EDITIONALE Wien
|
Vom 06.03.2020 – 08.03.2020 findet die 1.EDITIONALE Wien
in den Räumen der Universität für angewandte Kunst Wien,
Vordere Zollamtsstrasse 7, 1030 Wien
|
|
|
EDITIONALE Wien
ARTONE • MONO · TONE | Wien (A)
Atelier Tina Flau | Potsdam (D)
Atelier llona Kiss | Budapest (H)
Pina u. Jean Delvaux | Luxemburg (L)
Edition Klaus Raasch | Hamburg (D)
Edition Thanhäuser | Ottensheim (A)
Edition Thurnhof | Horn (A)
Einhand Press | Landau (D)
ERGO PERS | Gent (B)
Setsuko Fukushima | Meerbusch (D)
Franziska Füchsl | Wien (A)
Gerard Paperworks | Rheinbach (D)
T. Ivanova ·M. Bensman | Berlin (0)
l. v. Ketelhodt ·P. Malutzki | Flörshelm (0)
Max Marek | Berlin (0)
Mühlelsen • Presse | Kôln (D)
REDFOXPRESS | Achill Island (IRL)
Veronika Schäpers | Karlsruhe (D)
Universität für angewandte Kunst | Wien (A)
Messezeiten:
6 - 8 Marz 2020 Eintrit frei
Freitag. 6. Marz von 18 bis 21 Uhr
Samstag, 7. MJlrz von 13 bis 19 Uhr
Sonntag. 8. Marz von 11 bis 18 Uhr
Read More
|
|
|
Na twee eerdere deelnames aan de Editionale Köln werd Ergo Pers uitgenodigd voor de 1. Editionale Wien in 2020 in de schitterende gebouwen van de Universität für angewandte Kunst Wien dat in 2018 haar deuren opende in de Vordere Zollamtstraße.
'Artists books are books designed, painted, pasted or printed by artists. They are book objects that reach beyond the reference frame of a standard book and in which readability stands back to make room for other perspectives on paper, script, and text, they are editions available in small numbers, hand press prints, as well as unique books'.
[Press announcement Universität für angewandte Kunst Wien]
|
Card Ergo Pers
1. EDITIONALE Vienna |
|
|
|
|
|
Panamarenko, The Aeromodeller,
mixed media, 1969–1971, col. S.M.A.K. Gent |
|
20 jaar S.M.A.K. | De Collectie (1), Highlights for a Future
16 maart tot 29 september 2019
Deze tentoonstelling kijkt niet alleen naar het verleden, maar bekijkt ook het heden en de toekomst. Je krijgt de collectie van S.M.A.K. te zien zoals nooit te voren: van iconische kunst en werken van bekende kunstenaars tot verborgen parels uit de collectie, aangevuld met aankopen van de afgelopen twintig jaar.
De wortels van de collectie van het S.M.A.K. gaan terug naar 1957, toen een groep ‘verlichte geesten’, die samen zaten in de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst, veelzijdige, vooruitstrevende kunstwerken begonnen te verzamelen. In 1999 nam het museum zijn intrek in het voormalige, omgebouwde casino onder de naam S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst).
Vandaag viert het museum haar 20-jarig bestaan met een grote collectiepresentatie ‘De Collectie (1), Highlights for a Future’. Dankzij de steun en van de Vlaamse Gemeenschap, en diverse schenkingen van kunstenaars en verzamelaars, telt de collectie naar schatting 2500 kunstwerken. Daarvan zijn er momenteel ongeveer 200 te zien in de tentoonstelling.
Met werk van o.a. Francis Alÿs, David Hammons, Christoph Büchel, Kader Attia, Francis Bacon, Isa Melsheimer, Marcel Broodthaers, Lois Weinberger, Ann Veronica Janssens, N. Dash, Nedko Solakov, Robert Therrien, Wim Delvoye, Korakrit Arunanondchai, Pascal Marthine Tayou, Berlinde De Bruyckere, Dara Birnbaum, Rinus Van de Velde, Mark Manders, Luc Tuymans, Panamarenko,….
Drie iconische werken uit de SMAK Gent collectie terug naar de plaats waar ze destijds voor het eerst werden getoond: het MSK Gent.
|
|
|
Hanns Schimansky | L’Espace de la ligne
February 16 - May 4, 2019
Jeanne Bucher Jaeger | Paris, Marais
Opening Saturday 16th, beginning at 3PM
|
Hanns Schimansky, Untitled, 2018,
ink on paper, 21,5 x 30 cm
Courtesy Jeanne Bucher Jaeger, Paris |
|
The melodic and rhythmic scores that are Hanns Schimansky’s drawings are not abstractions, nor are they the manifestation, “ captured ” by the eye, of the existence that surrounds us, but rather seismic expressions of being. A breathing, fragile, trembling and eternal “ Dasein ” that freed itself by escaping laws, speaks through Schimansky’s hand, as does jazz in its extreme form, free improvisation, a music composed in the moment.
Eugen Blume
|
|
|
L’Espace de la ligne is the German artist’s fourth solo exhibition at the gallery since 2008. Drawings in pen and India Ink, drawings in graphite pencil on prepared paper, foldings, pastels, and chalk... These are scriptural drawings, imaginary writing, landscape variations and adventures, all emblematic of the “ composer ” Schimansky revealing the scores of a life captured in the instant, each vibrating with the intensity of the moment. In their spatiality and the incessant play of tension of the line, color and surface of the paper, these works awaken the spectator to a sensory experience provoked by the subtle nuances of their folds.
|
|
|
Galerie Jeanne Bucher Jaeger | Paris, Marais -
5 rue de Saintonge 75003 Paris
Tel : +33 1 42 72 60 42
www.jeannebucherjaeger.com
|
Mario De Brabandere, Stilleven met
bloemen geworden appels, 1995 - 2009
|
|
Mario De Brabandere | VFDB
28 October 2018 - 24 February 2019
Solo show at Roger Raveelmuseum, Machelen-aan-de-Leie, Belgium
Opening reception on Sunday October 28th, 11 am
Mario De Brabandere (° Tielt, 08.08.1963) toont met V F D B voor het eerst een overzicht van zijn werk. Het thema van het stilleven dat hij doorheen zijn hele loopbaan behandelt is daarbij het uitgangspunt.
De titel van de tentoonstelling VFDB, verwijst naar zijn vader Frans De Brabandere, en naar een Ergo Pers uitgave met dezelfde titel dat verscheen 10 jaar na het overlijden van Frans De Brabandere..
Het Roger Raveelmuseum toonde al eerder werk van Mario De Brabandere in Main d'oeuvre, en in groepstentoonstellingen zoals de Biënnale van de Schilderkunst (2012 en 2014).
Tentoonstelling van 28 oktober 2018 tot en met 24 februari 2019
Roger Raveelmuseum, Gildestraat 2-8, 9870 Machelen - Zult
Open: woensdag t/m zondag van 11 tot 17 uur
gesloten op maandag en dinsdag
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Philippe Vandenberg | Kamikaze
|
Philippe Vandenberg in zijn atelier,
Stokerijstraat, Gent |
|
The Hamburger Kunsthalle is showing the most extensive retrospective to date of the work of Belgian artist Philippe Vandenberg (1952–2009), comprising some 80 paintings and over 120 drawings and prints. This is the first show devoted to Vandenberg in Germany, inviting visitors to discover an important artist who may be unfamiliar to them. Highly acclaimed in his home country of Belgium, Vandenberg produced a radical and unsparing œuvre that is just now achieving greater international prominence. The title of the exhibition, Kamikaze, describes the artist’s drastic working methods and results, a basic precept of which is that creativity is only possible through the deliberate destruction of what has gone before. Going beyond any single artistic “style”, Vandenberg created complex images of our times which resonate with both contemporary pertinence and existential significance. The majority of the works on loan came from the artist’s estate and are now being presented to the public for the first time.
© Hamburger Kunsthalle
The most extensive exhibition of Philippe Vandenberg to date, at the Hamburger Kunsthalle - Germany.
Curated by Dr. Brigitte Kölle
16 November 2018 - 24 February 2019
Opening: 15 November 2018 - 7pm
www.hamburger-kunsthalle.de
www.philippevandenberg.be
|
|
|
|
Hanns Schimansky, Untitled, 2015. Chalk and graphite on paper 8,3 x 11,8 inch
|
|
|
Hanns Schimansky, The Sound of Drawing
Jeanne Bucher Jaeger Gallery Lisbon
Rua Serpa Pinto 1, Chiado, 1200-442 Lisboa
Tel : +351 213 461 525
www.jeannebucherjaeger.com
April 6 - June 9, 2018
Opening April 5th, from 6.30 pm
The Sound of Drawing exhibition is Hanns Schimansky’s third solo exhibition at the Jeanne Bucher Jaeger Gallery and his fi rst at its recently inaugurated venue in Lisbon. The exhibition includes Schimansky's latest drawings and a selection of representative works from recent years.
Throughout the years, Hanns Schimansky has been patiently developing an original form of visual poetics that stems from a strong ethical stance: a deliberate choice to make drawing his exclusive practice.
|
|
WIELS Art Book Fair 2018
|
Rein Ergo 2017 |
|
WIELS organiseert de 4e editie van de WIELS Art Book Fair waarbij kunstenaars, uitgevers en verzamelaars hun kunstboeken, kunstenaarsboeken, fotoboeken, catalogi, tijdschriften en ander artistiek drukwerk aanbieden aan het publiek.
WIELS Art Book Fair 2018
Zaterdag 08 & zondag 09.09.2017, 11:00-18:00
Gratis toegang
WIELS, Contemporary Art Centre
Av. Van Volxemlaan 354, 1190 Brussels
www.wiels.org
&: Christophe Daviet-Thery
Afterall - M HKA | Almine Rech Gallery | Archive Books | Art Paper Editions | Atelier 34zero Muzeum | Classe moyenne éditions | Corraini Edizioni | DE PLAYER | E²/Sterput | Ediciones de a Poco | Éditions B42 | Editions Jannink | Editions Macula | Ergo Pers | FREMOK | From Me To You Publications | Gabriele Amor | GAGARIN | Girls Like Us | Hand Art Publisher | indekeuken | Jap Sam Books | Johan Deumens Gallery | Katarina Rudebeck | KONT Magazine | KRIEG | La Perruque & Surfaces Utiles | Les Trois Ourses | Libri Finti Clandestini | malenki.net, Heidemarie von Wedel (UND EINS) & hesperus print* Verlag | Occasional Papers | Octopus notes | Onomatopee | Print Control | Publication Studio Rotterdam & Lomez | Roma Publications | Stencilwerck | Tipi Bookshop | Tombolo presses & Éditions Empire | Triangle Books | Valiz | Vleeshal | Weinspach
|
|
|
Atelier Matinée | Bram Van Velde. Lithografieën en het livre de peintre L'Unique
|
|
|
Elke eerste zondagvoormiddag van elk seizoen is er een Atelier Matinée, met een streeds wisselend programma dat verzorgd wordt door de kunstenaars en vrienden van de uitgeverij.
Bram Van Velde was een bekende Nederlands graficus, schilder en illustrator die leefde in Duitsland en Frankrijk, waar hij overleed.
Aanvankelijk werkzaam als huisschilder vertrok hij in 1924 naar Parijs om zich verder vooral als schilder te ontwikkelen. Aanvankelijk werd hij beïnvloed door Matisse, en erfde hij het vermogen om de werkelijkheid ondergeschikt te maken aan een vrij spel van lijn en kleur. Onder invloed van de Belgische kunstcriticus Jacques Putman ontstond een uniek en belangrijke lithografisch oeuvre. Bram Van Velde maakte ook ekele kunstenaarsboeken. In 1973 verscheen bij de Parijse uitgeverij en galerie Maeght L’Unique, een livre de peintre dat verscheen in een beperkte oplage, met de Franse vertaling van Hölderlins hymne Der Einzige door André du Bouchet, en zes lithografieën van Bram Van Velde.
Wij tonen deze unieke uitgave die in verschillende versies verscheen.
Met dank aan
Zondag 24 september | Een middag rond Bram Van Velde
Open van 10.00 tot 14.30
|
|
|
|
|
Thierry Decordier, Mes Écrits De Cuisine
(Vol.2), prototype, Hayen, 1995 |
|
Ergo Pers Open Atelier #7
Voor deze zevende editie van Open Atelier toont Ergo Pers vroege drukken. Het gaat vooral om verkennende typografische experimenten en kleinere drukwerken, gerealiseerd in de jaren in het KASK in de jaren 1980.
Met bijzoindere aandacht voor de realisatie van Mes Écrits De Cuisine, ou qqs. écrits, en philosophique' du dimanche et autres poètries... (Vol.2) van Thierry De Cordier.
Het atelier is open voor het publiek op 6 en 7 mei 2017 van 14 tot 18 uur.
Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Lichtschwarm
Preview: Thursday 27 April, 6-8.00pm
28 April – 18 June 2017
North Galleries and 9 x 9 x 9, Bermondsey |
|
JÜRGEN PARTENHEIMER : INSIDE THE WHITE CUBE
Lichtschwarm
WHITE CUBE BERMONDSEY
144-152 Bermondsey Street, SE1 3TQ
020 7930 5373
www.whitecube.com
Apr 28 - Jun 18, 2017
Private view Thu Apr 27 6pm - 8pm
An exhibition of painting, drawing and sculpture by renowned German artist Jürgen Partenheimer is presented as part of the ongoing ‘Inside the White Cube’ programme.
|
|
|
|
|
|
De Koninklijke Bibliotheek beschikt over een aanzienlijke verzameling bibliofiele uitgaven, kunstenaarsboeken en objectboeken uit de 20ste en 21ste eeuw.
Er zijn in 1991 en 2004 al twee tentoonstellingen geweest over de bibliofiele uitgaven van na 1945. Maar wat nog ontbreekt, is een omvangrijker en verfijnder onderzoek op basis van wetenschappelijke en relevante criteria betreffende de overgang tussen het bibliofiele boek en het kunstenaarsboek enerzijds, en het creatieve boek en het objectboek anderzijds, een onderzoek dat zich zou toespitsen op de Belgische uitgaven in de tweede helft van de 20ste en het begin van de 21ste eeuw.
Deelnemers aan het colloquium op 26 en 27 januari zijn naast Rein Ergo o.a. Vaast Colson, Luc Derijcke, Saskia Gevaert, Pierre-Jean Foulon, Thorsten Baensch en Julie Gilman.
www.kbr.be
|
|
|
Naar aanleiding van de publicatie van deze lezing, herneemt Ergo Pers in Gent een deel van het programma.
Op 28 en 29 januari, telkens om 11 00 uur, wordt de lezing van Rein Ergo hernomen op het thuisadres van de uitgeverij.
Er wordt een kleine tentoonstelling ingericht die de lezing documenteert. Na afloop wordt u een drankje angeboden.
Ergo Pers Gent
Muinkkaai 30, 9000 Gent
Reservatie verplicht op ergo.pers @ telenet.be
|
|
|
In maart 2017 opende Galerie Zwart Huis een vestiging in het Rivoli-gebouw in Brussel. In de Galerie Rivoli zijn o.a. Xavier Hufkens, Hopstreet Gallery, Rossi Contemporary, Victor Hunt, Dear Future Me, Plagiarama en De Filatuur gevestigd.
In het najaar 2017 heeft Carole Vanderlinden er een tentoonstelling.
Op 1 oktober is er ook een boekvoorstelling.
Dit is geen kunstenaarsboek.
Mon seul désir | CAROLE VANDERLINDEN
Een catalogus van de tekeningen die Carole Vanderlinden maakte tijdens een residentie in Parijs, in de maanden voorafgaand aan Bougainvillea.
Tekst is opnieuw van Hans Theys.
Posture Editions, Gent
Adres: Rivoli Building #12
Waterloosesteenweg 690, 1180 Brussel
|
Carole Vanderlinden, ets voor Bougainvillea
(vernis mou), niet uitgevoerd
|
|
Epreuves
Na het succes van de tentoonstelling in maart 2017 toont Ergo Pers de proefdrukken van enkele recente uitgaven, waaronder Bougainvillea, en Giotto's hemel. Van de eerste uitgave wordt ook een editie Les cuivres refusés gepresenteerd. Van de vele etsplaten die in het atelier van Henri Hemelsoet ontstonden werden er voor de plaquette van Bougainvillea twee weerhouden.
Voor Giotto's hemel. maakte Karel Dierickx talrijke etsen, waarvan er uiteindelijk slechts drie in het boek werden opgenomen. Voor het eerst wordt de genese van het boek aan de hand van een mooie reeks proefdrukken blootgelegd.
Tentoonstelling Van 16 tot 25 juni 2017
Open elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11 tot 18 00 uur.
Daarnaast enkel op afspraak.
|
|
|
|
|
|
Atelier Matinée
Elke eerste zondagvoormiddag van elk seizoen is er een Atelier Matinée, met een streeds wisselend programma dat verzorgd wordt door de kunstenaars en vrienden van de uitgeverij.
(Al zijn er enkele uitzonderingen. Volg daarom deze kalender...)
Zondag 26 maart | Een middag rond John Ashbery
Open van 10.00 tot 12.30
|
|
|
|
|
|
Bougainvillea, een livre de peintre met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman, wordt voorgesteld in BOZAR te Brussel op 21 december.
Onthaal 19 00 uur.
Inleiding: Paul Dujardin.
Voordracht & Beeld worden verzorgd door Béatrice De Gelder, Honoré d’O, Clara François, ManfreDu Schu, Philippe Van Cauteren, Carole Vanderlinden, Patrick van Ommeslaeghe, Ralph Dum en Inge Braeckman.
Woensdag 21 december 2016
BOZAR, Baron Hortastraat 11, 1000 Brussel
Ontvangst vanaf 19 uur
|
|
|
|
|
|
In november verscheen bij Ergo Pers Bougainvillea, een kunstenaarsboek met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman. Bougainvillea, wordt op de Beurs van Bijzondere Uitgevers in Paradiso Amsterdam nogmaals aan het publiek voorgesteld op zondag 11 december 2016.
Zondag 11 december 2016
Paradiso, Amsterdam
Weteringschans 6-8 | 13.00 – 17.00 uur
www.beursbijzondereuitgevers.nl
Een week later volgt een intieme voostelling op het thuisadres van de uitgeverij in afwezigheid van beide kunstenaars. Rein Ergo geeft een lezing over de genese van het boek en het onstaan en de techniek van de etsen van Carole Vanderlinden.
Zondag 23 december 2016
Ergo Pers Gent
Muinkkaai 30, 9000 Gent | | 13.00 – 17.00 uur
Intekenen is verplicht op ergo.pers @ telenet.be
Inge Braeckman (1974) is schrijver, performer, kunstcriticus, vertaler en redacteur. Zij werkt en woont in Gent. Zij schrijft gedichten.
Carole Vanderlinden (°1973) is een Vlaams schilder. Zij woont en werkt in Sint-Gillis (Brussel).
Haar oeuvre is tegelijk poëtisch, kwetsbaar en geraffineerd. In haar zoektocht naar een nieuwe beeldtaal slaagt ze er telkens weer in om herkenbare voorwerpen uit het dagelijkse leven anders weer te geven, nu eens figuratief en herkenbaar, dan weer geabstraheerd, het onderwerp herleid tot kleurvlakken en lijnen. Bloemen en bomen zijn vaste motieven.
De kleuren vormen een heel eigen palet met van grijs verzadigde blauwen en groenen, door regenwolken aangeraakt roze. De kleur van bloemen die niet meer verleiden. Een schilder met een duister hart.
|
|
|
Les cuivres refusés | Tentoonstelling van proefdrukken van etsen
Van 10 tot 24 maart organiseert Ergo Pers in samenwerking met de kunstenaars van de uitgeverij een tentoonstelling van proefdrukken van grafisch materiaal dat nooit eerder te zien was.
Tijden het proefdrukken van etsen wordt er vaak nog intensief aan de plaat gewerkt, waarbij het beeld soms drastisch verandert. Deze tentoonstelling toont een reeks etsen in ‘eerste staat’ of ‘tweede staat’. Het zijn proefdrukken die door de blijvende arbeid aan de etsplaat een unieke druk geworden zijn. Deze etsen leggen iets van het werkproces van de kunstenaar (en drukker) bloot.
Met werk van Philippe Vandenberg, Jürgen Partenheimer, Ronald Noorman, Carole Vanderlinden, Roger Raveel en Johan Tahon, en enkele ‘gastkunstenaars’ waaronder Martin Assig, Marthe Wéry en Raoul De Keyser.
Tentoonstelling Van 10 tot 24 maart
Open elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11 tot 18 00 uur.
|
Philippe Vandenberg, proefdruk
voor Exil de peintre, Ergo Pers 2004
|
|
|
Hanns Schimansky, o.T., 2016, Faltung,
Tusche, 74x87 cm
|
|
Hanns Schimansky
Ausstellung vom 28.10.2016 – 13.12.2016
Galerie Inga Kondeyne
Carmerstraße 10 ,am Savignyplatz
10623 Berlin
www.galeriekondeyne.de
Öffnungszeiten:
Di - Fr 13 - 18 Uhr
Sa 12 - 17 Uhr
|
|
|
Atelier Matinée 25 | September, een feestelijke editie
Elke eerste zondagvoormiddag van elk seizoen is er een Atelier Matinée, met een streeds wisselend programma dat verzorgd wordt door de kunstenaars en vrienden van de uitgeverij. We zijn reeds toe aan de vijfentwintigste editie en blikken daarom terug op de voorbije edities.
De middag wordt ingeleid door Jan H. Mysjkin.
Zondag 26 september | Een terugblik
Open van 10.00 tot 14.30
|
|
|
|
Philippe Vandenberg, etching for
Exil de Peintre (unique print), Ergo Pers, 2004
[printer's proof by Henrie Hemelsoet] |
|
Philippe Vandenberg | Main d’œuvre revisited
Een terugblik op de genese van Exil de Peintre en Debris. Kleine tentoonstelling met etsen, proefdrukken, ontwerpen en een tekening die het onstaan van beide kunstenaarsboeken documenteren. De tekeningen en schilderijen van Philippe Vandenberg (1952-2009) stellen de plaats van de kunstenaar in de wereld krachtig in vraag. Exil de peintre was een scharniermoment in het oeuvre van Vandenberg, en deze tentoonstelling toont zijn volgehouden zoektocht in de etskunst, een kunst die hij zich absoluut eigen wilde maken. Als uitwijkplaats, als een manier van leven, als een laboratorium.
Tentoonstelling 6 - 28 september
Open zaterdag en zondag van 11 00 uur tot 18 00 uur.
Ergo Pers, Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
|
|
Ergo Pers Open Atelier #6 de tweede hand
Voor deze zesde editie van Open Atelier toont Ergo Pers een selectie etsen van Pierre Alechinsky uit de Verzameling Ergo Pers en andere privé verzamelingen. Een kleine selectie kunstenaarsboeken met etsen en lithografiëen vergezelt de eigen uitgaven met Pierre Alechinsky, De Nachtzomer, Lichthouwen en Flagrant.
Het atelier is open voor het publiek op 7 en 8 mei 2018 van 14 tot 18 uur.
Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
Lucassen
Materie & ? (Geist: in the back)
2006 - 2011
acryl en olieverf op doek
50 x 60 cm
|
|
"Vanaf de periode begin 1960 tot en met rond 1980, kan men mijn werk plaatsen binnen de Europese stroming van de Nieuwe Figuratie. Zelf ben ik geneigd het werk uit die periode te omschrijven vanuit de intentie te komen tot een synthesestijl, die beweegt tussen figuratief en abstract. Anders gezegd: waarbij tegenstrijdige stijlvormen binnen een werk een volledige eenheid vormen. Naar wat op dat moment voor mij mogelijk was, is het werk vanuit dat idee gelukt. Uiteindelijk ontstond bij mij het idee om mijn uitgangspunt radicaler te formuleren.
Vanaf het begin van de jaren tachtig wordt mijn werk abstracter in beeld wat ik zou willen benoemen als abstract symbolisme. Dit was voorwaarde om uit te lopen in het samenvallen van beide voorafgaande perioden en beantwoordt hiermee meer aan mijn oorspronkelijke uitgangspunt. Dit betekent dat mijn werk een beeld oplevert dat de tegenstelling figuratief en abstract opheft. Anders gezegd: naar mijn overtuiging heeft in mijn werk van de laatste vijftien jaar (de assemblages en modifications), mijn eerste uitgangspunt, mijn in het begin van de jaren zestig geformuleerde idee - de bedoelde synthesestijl zoals ik dat voor ogen had - vorm gekregen."
|
|
|
|
|
|
Ergo Pers stelt Bougainvillea in preview voor op de Antwerp Academy Art Book Fair op zaterdag 15 oktober. Een kunstenaarsboek van Inge Braeckman en Carole Vanderlinden.
Royal Academy of Fine Arts Antwerp
Mutsaardstraat 31, 2000 Antwerpen
Open van 10 00 tot 18 00 uur
Preview 2
Op 22 oktober volgt en tweede preview op het thuisadres van de uitgeverij. De inleiding gebeurt dan door Ronald Ergo, vader van de uitgever.
Opening en receptie van 11 00 tot 18 00 uur.
Reserveren kan via email naar ergo.pers@telenet.be
|
|
|
Ronald Noorman Otwornice en andere tekeningen
Ronald Noorman is tekenaar en graficus. In een kleine tentoonstelling toont Ergo Pers enkele grafiekbladen en tekeningen van deze bijzondere kunstenaar. Zijn werk is opgenomen in verscheidene collecties waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, het prentenkabinet van het Rijksmuseum Amsterdam en het Teylers museum te Haarlem.
In 2011 had Noorman in de projectzaal in Museum De Pont te Tilburg de tentoonstelling 'Solace', met werken op papier. Solace betekent “troost”.
Ronald Noorman wordt vertegenwoordigd door Kristof De Clercq gallery te Gent.
opening Zondag 8 mei 2016
Ergo Pers Gent
Muinkkaai 30, 9000 Gent | | 13.00 – 17.00 uur
Otwornice en andere tekeningen
Open van 8 mei tot29 mei
Open elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11 tot 18 00 uur.
Daarnaast enkel op afspraak (mail ergo.pers @ telenet.be)
|
Carole Vanderlinden, 2016 |
|
oknapatawpha | Biënnale van de Schilderkunst met o.a. Etel Adnan, Stijn Ank, Farah Atass, Rachel Baes, Antonio Bern, Forrest Bess, Thomas Bogaert, Bram Bogart, Raoul De Keyser, Valerius De Saedeleer, Gust De Smet, Lionel Estève, Henri Evenepoel, Jef Geys, Tatjana Gerhard, Jane Graverol, Fadia Haddad, Le Corbusier, Ernest Mancoba, Constant Permeke, Charlotte, Posenenske, Jan Schoonhoven, Frits Van den Berghe, Carole Vanderlinden, Bart Vandevijvere, Vincent Van Gogh en Rik Wouters.
Opening op zondag 26 juni 2016 om 11 uur in het Roger Raveelmuseum
Roger Raveelmuseum
Gildestraat 2-8
9870 Machelen-Zulte
www.rogerraveelmuseum.be
Museum Dhondt-Dhaenens
Museumlaan 14, 9831 Deurle
www.museumdd.be
Museum van Deinze en de Leiestreek
L. Matthyslaan 3-5
9800 Deinze
www.museumdeinze.be
Opening op zondag 26 juni 2016
om 11 uur in het Roger Raveelmuseum
Gildestraat 2 – 8
B-9870 Machelen – Zulte.
Tentoonstelling van 26 juni t/m 25 september 2016 ; in het Roger Raveelmuseum t/m 9 oktober 2016 |
|
|
|
|
|
London, Sculpture in the City |
Jürgen Partenheimer, World Axis, 1997/2014 |
|
The public art exhibition, Sculpture in the City, returns this summer with a selection of contemporary art pieces in and around the Square Mile.
The City of London’s annual public art programme, Sculpture in the City, places contemporary art works in unexpected locations, providing a visual
juxtaposition to the capital’s insurance district.
Large-scale pieces to include works by Sarah Lucas, William Kentridge & Gerhard Marx, Sir Anthony Caro, Enrico David, Jürgen Partenheimer, Jaume Plensa and Giuseppe Penone.
The 2016 exhibition is on display from 28 June onwards.
'World Axis' | Jürgen Partenheimer | 1997/2014
The colour of the bronze cubes of Axis Mundi is predominantly ultramarine blue, divided in three translucent chromatic shades, which create an ascending, changing rhythm on all sides of the sculpture. The cubes are stacked one on top of the other to produce an open-ended vertical, whereby their mutual similarity emphasises a dynamic, upward thrusting pattern. The term "axis mundi - world axis" refers to a universal symbol, which finds its origin in anthropological and theological interpretations of the vertical bridging the gap between Heaven and Earth - representing a site of spiritual energy.
The abstract minimalism of the sculpture as well as the pictorial quality of the ultramarine colouring emphasise its unique energy in any chosen dialogue with architecture and nature. Art, science and pure sensation unite in the abstraction of a seemingly endless vertical.
Map of Artworks
|
|
|
Naar aanleiding van de deelname van Jürgen Partenheimer aan Sculptures in the City en zijn eerste tentoonstelling in White Cube Bermondsley, blikt Ergo Pers terug op de uitgave van de kunstenaarsboeken van Jürgen Partenheimer.
Een kleine tentoonstelling met unieke kunstenaarsboeken begeleidt de lezing van Rein Ergo die hij uitsprak tijdens Art/Book /Contemporary Days Paris en die hier focust op de artistieke praktijk van Partenheimer.
Tentoonstelling 18 - 19 en 26 - 27 juni 11 00 uur - 18 00 uur
Opening en lezing vrijdag 17 juni, 20 00 uur.
Ergo Pers, Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
Carole Vanderlinden | La salle à manger de l'hôtel Leys, portraits et autres paysages imaginaires
Carole Vanderlinden (°1973) toontl in De Garage een ruime selectie van recente schilderijen en een serie van vijftig tekeningen die ze maakte tijdens haar residentie in Parijs in 2015.
Bij Ergo Pers is een kunstenaarsboek in voorbereiding met tekst van Inge Braeckman en etsen van Carole Vanderlinden.
Cultuurcentrum Mechelen
De Garage
www.cultuurcentrummechelen.be
16 april 2016 - 12 juni 2016
Openingsuren: donderdag - zondag | 13:00 - 18:00
|
|
|
|
|
|
|
Carole Vanderlinden, La salle à manger de l'hôtel Leys, portraits et autres paysages imaginaires, Mechelen De Garage, 2016
|
|
|
|
|
|
Ronald Noorman HNGRKLP
6 March-17 April 2016
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
Ghent 9000
Opening reception: Sunday, 6 March, 3 - 6 pm |
|
|
|
|
|
ARMANDO
5. März bis 30. April 2016
Galerie Geiger
Fischmarkt 5a
D-78462 Konstanz
www.galerie-geiger.de
Di. - Fr. 13.30 - 18.00 Uhr, Sa. 11.00 - 17.00 Uhr
Die Galerie Geiger präsentiert seit 40 Jahren Ausstellungen
moderner und zeitgenössischer Kunst.
Im Zentrum des Galerieprogramms steht die Avantgarde der 1960er
Jahre (von Assemblage Art bis ZERO) sowie die Tradition der
konstruktiv-konkreten Kunst Süddeutschlands und der Schweiz. |
|
|
|
|
|
Armando – Bruchstücke / Brokstukken
28.02. - 08.05.2016
Drucken
Empfehlen
Potsdam Museum - Forum für Kunst und Geschichte
Am Alten Markt 9
14467 Potsdam
www.potsdam-museum.de
Sonntag, 28. Februar 2016 - 10:00 bis Sonntag, 8. Mai 2016 - 18:00 |
|
|
|
|
|
Mario De Brabandere UNGENAU
Jan Hoet en Geel zijn voor altijd met elkaar verbonden. Met de tentoonstelling UNGENAU wordt een nieuw hoofdstuk aan dit reeds rijke verhaal toegevoegd. Philippe Van Cauteren maakt een keuze uit de collectie van het S.M.A.K., met bekende en minder bekende werken uit de collectie van het museum. De tentoonstelling leest als een essay opgedragen aan Jan Hoet en zijn onstuitbaar geloof en vertrouwen in de kunst en de kunstenaar.
Van zaterdag 27 februari tot zondag 5 juni 2016
Van 10u tot 17u
CC de Werft - Werft 32 - B-2440 Geel
cc DeWerft Geel
|
|
|
|
|
|
|
Main d’œuvre in het Gemeentemuseum Den Haag
3 oktober 2015 - 3 januari 2016
Opening 3 oktober
Schrijvers en beeldend kunstenaars worden door uitgeverij Ergo Pers, opgericht door Rein Ergo, al twintig jaar samengebracht met een bijzonder doel voor ogen: het creëren van kunstenaarsboeken die tegelijkertijd autonome kunstwerken zijn. Deze luxe uitgaven, met fraaie typografie en oorspronkelijke illustraties door moderne kunstenaars, staan dit najaar centraal in het Berlagekabinet van het Gemeentemuseum Den Haag. In Main d’œuvre – 20 jaar Ergo Pers worden ze getoond in relatie met originele grafiek van onder anderen Constant, Armando, Jürgen Partenheimer en Pierre Alechinsky.
Ever since it was founded by Rein Ergo twenty years ago, publishing house Ergo Pers has been bringing writers and artists together for the specific purpose of creating artist’s books that are at the same time autonomous works of art. These luxury editions, with their fine typography and original illustrations by modern artists, are the subject of this autumn’s exhibition in the Gemeentemuseum’s Berlage Room. In Main d’œuvre – 20 years of Ergo Pers, the books will be shown in relation to original prints by Constant, Armando, Jürgen Partenheimer, Pierre Alechinsky and others.
Praktisch
Tentoonstelling van 3 oktober 2015 - 3 januari 2016
Tentoonstelling van 3 oktober 2015t t/m3 januarii 2016 in de zalen van het Prentenkabinet in het Gemeentemuseum.
Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag, Nederland
Openingstijden: 11:00–17:00
Op maandag is het museum gesloten.
www.gemeentemuseum.nl
|
|
|
|
|
Main d’œuvre Revisited
Na afloop van de tentoonstelling in het Gemeentemuseum worden de vitrines opgesteld op het thuisadres van de uitgeverij.
Tentoonstelling 6 - 7, 13 - 14, 20 - 21 en 27 - 28 februari
Open
van 11 00 uur tot 18 00 uur.
Ergo Pers, Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
|
|
Hanns Schimansky – Parcours.
Zeichnungen, Faltungen
Kunstmuseum Ahrenshoop
1. November 2015 – 13. März 2016
|
Hanns Schimansky, o. T. | 1987
Tusche | Faltung | 100 x 75 cm |
|
|
|
|
|
|
|
Mario De Brabandere in Siena, Galeria Fuoricampo
Tapping in the Dark presenta il lavoro di tre artisti di diversa generazione accomunati da una certa attitudine sperimentale e dalla consapevolezza dell'imprevedibile occasionalità offerta dall'opera che nasce dalla continua frequentazione del proprio studio, ma spesso aldilà di ogni previsione e prima ancora del loro riconoscimento. In tutto ciò l'intenzionalità di un'azione o di una serie di passaggi, rivela l'inatteso, trasmettendo una complicata tensione verso la variabile temporale, e sposta l'attenzione sui residui delle operazioni già avvenute, dal cui incontro cogliere i contorni della scoperta improvvisa.
MARIO DE BRABANDERE
Belgio, 1963 / Vive e lavora a Ghent, Belgio.
GALLERIA FUORICAMPO
Via Salicotto 1/3, angolo Piazza del Campo
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Calliope
20 novembre 2015 20 mars 2016
Musée Ariana, Génève
Loin de se contenter d’appliquer des décors sur des modèles prédéterminés, Partenheimer s’est immergé dans le processus complexe de fabrication de la porcelaine, se jouant des potentialités du matériau. Ecartant la pratique industrielle du coulage, il fait monter les formes élaborées de ses contenants au tour, afin de mieux faire vibrer une surface mise en œuvre par la main de l’homme.
|
|
|
|
|
|
Ergo Pers Open Atelier #5
Voor deze vijfde editie van Open Atelier toont Ergo Pers een selectie tekeningen uit de verzameling Ergo Pers en andere privé verzamelingen. Met werk van o.a. Mario De Brabandere, Walter Swennen, Philippe Vandenberg, Alexandre Hollan, Dan Van Severen en Marthe Wéry.
In de vitrines kunstenaarsboeken en catalogi.
Het atelier is open voor het publiek op 7 en 8 mei 2016 van 14 tot 18 uur.
Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
|
|
«The abstract image is a form of eidetic thinking enhanced by true sensation.» Jürgen Partenheimer
|
|
|
Jürgen Partenheimer »Metaphysics«
September 25, 2015 – February 2016
Häusler Contemporary Lustenau
Haus 2226
Millennium Park 20
AT – 6890 Lustenau |
|
|
With his abstract poetic works, Jürgen Partenheimer ranks among the seminal postitions in contemporary art. In our exhibition space at «be Lustenau» we present selected paintings, drawings and sculptures of the past fifteen years, thus providing an insight into the amazing spectrum of Partenheimer’s art. The philosophical discipline of «Metaphysics» seeks for coherences behind the tangible appearance of our world. By choosing this term to entitle his exhibition in our gallery space at «be» in Lustenau, Jürgen Partenheimer points out that abstract art is not to be understood as self-referential. It rather reveals the potential to visualize the nonrepresentable and thus to create spaces of thought. The exhibition in Lustenau presents Partenheimer’s unique approach by giving insight into the wide range of his artistic oeuvre: texts, paintings, drawings and sculptures of the past fifteen years reveal how his “metaphysical thinking” endows the emblematic and self-evident visual language of his work. Nonobjective forms hint at an interpretation, which immediately seems to evade any conceptuality. The two «Carmen» paintings of 2006 and 2007 for example combine elements which are reminiscent of natural phenomena. Moreover the compositions seem to follow their own legitimacy, which keeps the search for meaning, the growing and the solution of form in a steady flow. Both works also demonstrate Partenheimer’s distinctive ownness in applying the style of drawing not only to his work on paper, but also to his paintings. Next to intensely colorful paintings are pictures of «ethereal» linear lightness like «Lichtschwarm (Fadensonnen)», 2013 or «Litotes», 2011/13. The title of the «Carme» works, of which there a three in the exhibition, originated from an exhibition Partenheimer installed at the museum IVAM in Valencia in 1998, situated in a former Carmelite monastery. The sacral building encouraged a specific format Partenheimer continued to use as one of his standard formats for his paintings. As regards content, residencies are always sources of inspiration to new series of works. On view in Lustenau are drawings and etchings from the «Raven Diaries» series, created in Vancouver during a residency invitation in 2014. Partenheimer’s characteristic language of form also manifests itself in his sculpture. In Lustenau, we are pleased to present the wide range of his sculptural work with objects made of stoneware, porcelain and wood. Among those is a work from a «key series» by the artist: «Weltachse (Lager)», 1993/2000, which refers to the mythological perception of the connection between heaven and earth. Partenheimer expressed this topic in several ways. In the year 2000, a 7.2 meter version of a sculpture made of 15 bronze cubes was presented in the Forbidden City of Beijing on the occasion of the artist’s solo exhibition at Beijing’s National Museum of Art. It was the first retrospective exhibition dedicated to a German artist in China.
Deborah Keller, Häusler Contemporary (Press release)
|
|
|
|
Main d’œuvre in het Roger Raveelmuseum
22 maart tot 14 juni 2015
Opening 22 maart, 11 00 uur
In 2015 bestaat Ergo Pers 20 jaar. Twee tentoonstellingen, in het Roger Raveelmuseum en het Gemeentemuseum Den Haag zullen twee decennia Ergo Pers in beeld brengen.
In het Roger Raveelmuseum van 22 maart tot14 juni (opening op zondag 22 maart, 11 00 uur) en in het Gemeentemuseum Den Haag van 3 oktober tot 3 januari 2016. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken waarin schrijvers en beeldende kunstenaars samengebracht worden. Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Gerrit Kouwenaar en Constant, Roland Jooris en Raoul De Keyser, Jean-Marie Bytebier en Miriam Van hee, Cees Nooteboom, John Ashbery en Jürgen Partenheimer, Armando, het zijn slechts enkele namen.
Het kunstenaarsboek als autonoom kunstwerk. Dat is de ambitie van elke uitgave.
Schrijver en kunstenaar, tekst en beeld brengen een derde kunstwerk tot stand, een boek.
De tentoonstelling Main d’œuvre in het Roger Raveelmuseum focust op enkele kunstenaars uit het fonds van Ergo Pers. De boeken zijn de leidraad waarlangs het werk van Armando, Mario De Brabandere, Roger Raveel, Lucassen, Jürgen Partenheimer, Karel Dierickx, Ronald Noorman, Hanns Schimansky, Philippe Vandenberg en enkele anderen met elkaar verbonden wordt. Van elk van deze kunstenaars worden een of meer grote werken getoond, een tekening en een grafisch werk. Een monumentaal werk van Dan Van Severen op doek hangt er naast een gelaagd werk van Ignace De Vos, een ingehouden bronzen beeld van Johan Tahon, een handgesneden houten lepel van Raphaël Buedts, monumentale schilderijen van de betreurde Philippe Vandenberg en Karel Dierickx, de tekeningen van Ronald Noorman of Hanns Schimansky, de opeenvolging van beeld na beeld legt een niet vermoede verwantschap tussen deze kunstenaars bloot. Er wordt ons ook een blik gegund in wat deze kunstenaars zelf verzamelen. Een schilderij van Lucassen komt uit de collectie van Ronald Noorman, Ignace De Vos en Philippe Vandenberg vinden we terug in de verzameling van Mario De Brabandere, tekeningen van Jürgen Partenheimer en Noorman in de verzameling van Armando.
Matiné op zondag 3 mei, 11 uur
Recent verscheen bij Ergo Pers ZING ZING, een kunstenaarsboek met acht etsen van Johan Tahon en gedichten van Peter Verhelst. Op 3 mei krijgt dit boek speciale aandacht in het museum; Peter Verhelst leest er de gedichten en Johan Tahon toont een aantal unieke schetsboeken.
Praktisch
Tentoonstelling van 22 maart t/m 14 juni 2015
Roger Raveelmuseum Gildestraat 2-8, B-9870 Machelen-Zulte
Open: woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11:00 tot 17:00
Gesloten op maandag en dinsdag 4 juni.
Info: tel. +32 (0)9 381 60 00 en www.rogerraveelmuseum.be
Na de matiné op 3 mei wordt de opstelling van de presentatie van ZING ZING in het museum verlengd op het thuisadres van de uitgeverij en is daar nog te bekijken tot 14 juni.
Bezoek is mogelijk na afspraak via email naar ergo.pers@telenet.be
|
|
|
Ergo Pers Open Atelier #4
Voor deze vierde editie van Open Atelier toont Ergo Pers tekeningen en kunstenaarsboeken van Ronald Noorman uit de verzameling Ergo Pers en andere privé verzamelingen. Over het werk van Ronald Noorman schreef Carel van Tuyll van Serooskerken:
'Met minimale middelen wil hij uitdrukking geven aan datgene wat hem bezighoudt, aan een gevoel dat aan ieder blad ten grondslag ligt.
Iedere tekening, zegt hij, is een poging om te kijken tot hoever je kunt gaan - om het dan vervolgens met minder te proberen. Zo is een prachtig oeuvre ontstaan waarin, even behoedzaam als consequent, een individuele taal wordt ontwikkeld om onbenoembare gevoelens en gedachten vorm te geven'.
Het atelier is open voor het publiek op 9 en 10 mei 2015 van 14 tot 18 uur of op afspraak.
Ateliers ERGO PERS, Muinkkaai 30, 9000 Gent
|
|
|
|
|
|
De P.C.Hooftprijs 2015 gaat naar Anneke Brassinga
|
|
|
De P.C. Hooft-prijs 2015 voor het gehele oeuvre van Anneke Brassinga is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Wim Brands, Anja de Feijter, Rozalie Hirs, Erik Lindner en Maaike Meijer (voorzitter). Recente eerdere laureaten in het genre poëzie waren Tonnus Oosterhoff (2012), Hans Verhagen (2009) en H.C. ten Berge (2006). Aan de prijs is een bedrag van € 60.000 verbonden.
Op donderdag 21 mei 2015 zal de prijs tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Letterkundig Museum in Den Haag worden uitgereikt.
Met deze woorden motiveert de jury haar keuze:
“Wie gedichten van Anneke Brassinga leest, stapt binnen in een geestverruimend heelal van taal. In elk gedicht openen zich onvermoede vergezichten van zeggingskracht. De taal wordt omgekeerd, uitgekleed en weer opnieuw uitgedost totdat alle registers die er ooit in voorgekomen zijn weer meedoen. Deze dichter is werkelijk overal geweest, in talloze literaturen, tradities en milieus, van academie tot markt, straat en kroeg. Met kennelijk genot (her)gebruikt Brassinga bijna vergeten of in onbruik geraakte woorden, die in haar gedichten opnieuw worden geproefd en gesmaakt. De liefde voor de onuitputtelijke mogelijkheden van taal in poëzie is de constante van haar werk”.
|
|
Jürgen Partenheimer, the beginning of a new "Diary" in Vancouver: The Raven Diaries
|
|
next 2013-2014
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright
© 1999 - 2023 Ergo Pers. Some rights reserved |
|