|
|
Ed Ruscha, Dutch Details, 1971
|
|
|
|
Edward Ruscha. Dutch Details, The Octopus Foundation and Sonsbeek 71, 1971 [0]
|
|
|
Sonsbeek 1971
De Sonsbeektentoonstelling van 1971 had als ondertitel Sonsbeek buiten de perken. De tentoonstelling of manifestatie bleef niet beperkt tot de grenzen van het park, maar strekte zich uit over het hele Nederlandse grondgebied. Dit was de periode van land art, conceptuele kunst, proceskunst, minimal art, performance en video; de traditionele sculptuur op een sokkel was verdwenen.
Het concept van Sonsbeek ’71, dat in de catalogus wordt bestempeld als 'een avontuur en een dynamische manifestatie', is zowel revolutionair als controversieel. In Sonsbeek Beyond Its Bounds werd het concept van sculptuur als zodanig ter discussie gesteld, evenals de manier waarop het kunstwerk functioneert in de omgeving waarin het is geplaatst.
Sommigen kunstenaars (waaronder Robert Smithson) hadden kritiek op de ‘kunstmatige’ natuur van het park. Het werkcomité, onder leiding van curator Wim Beeren, besloot vervolgens om in overleg een aantal kunstenaars locaties te laten kiezen ‘buiten de perken’ van het Park Sonsbeek. Dit resulteerde in allerlei projecten en kunstwerken, verspreid over heel Nederland.[1]
In het kader van Sonsbeek 71 (Sonsbeek buiten de Perken) nodigde Wim Beeren ook Ed Ruscha uit om een kunstwerk te maken.
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.
Dutch Details, 1971
Ruscha maakt een kunstenaarsboek met een reeks zwart-wit foto's van de streek rond Stadskanaal in de provincie Groningen (de gemeenten Veendam, Stadskanaal, Musselkanaal en Ter Apel). Ruscha fotografeert bruggen en huizen die hij elk zes keer vastlegt, van een totaalbeeld van op afstand tot een van dichtbij gefotografeerd detail.
Er werden 3000 exemplaren gedrukt, maar het grootste deel van de oplage werd per ongeluk vernietigd, waardoor dit een van de zeldzaamste boeken van Ruscha werd.
Ed Ruscha:
«I had no idea what I was going to do until I came to this country, and when I came over on the plane the pilot said that he did not know what the weather was like in Amsterdam, but he’d let us know the details very soon. And that just clicked in my mind, this word “details,” and so I let that be something to guide me on this project and then I immediately thought: Dutch Details, and that got me moving on the whole project. [...]
I don’t want people to go look at these photographs after they are enlarged and they see them on a wall in museum, maybe under the auspices of a museum, and consider them to be like a painting, for instance. I have done paintings before that I would sell, but I could never sell these photographs because these photographs are only representations of some project that I participated in. The book [Dutch Details], in the end, will be a closer representation to the project. »[3]
|
|
Edward Ruscha. Dutch Details, The Octopus Foundation and Sonsbeek 71, 1971
|
|
|
Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis |
|
|
De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw uit samenwerkingsverbanden tussen schrijvers en beeldende kunstenaars. Tekst en beeld kregen in deze vaak luxueuze uitgaven een steeds grotere visuele eenheid.
In de jaren 1960 krijgt de beeldend kunstenaar meer invloed over de inhoud en de uiteindelijke vormgeving van het boek. Hier ontstaat het boek als kunstvorm waarin het artistieke idee of concept centraal staat en uitgedrukt wordt door middel van foto's en tekst in een eenvoudige vormgeving. Met zijn kleine uitgaven opende Ruscha het medium voor de mogelijkheden van massaproductie en grootschalige distributie.
In de vroege jaren '60 begon Ed Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City. In 1964 volgde Various Small Fires, dat een reeks foto's van kleine vuurtjes bevat.
Voor Every Building on the Sunset Strip (1966) fotografeerde Ruscha de hele Sunset Strip vanaf de achterkant van een pick-up truck en spendeerde vervolgens 9 maanden aan het aan elkaar plakken van de beelden om de doorlopende lengte te vormen. Het resultaat een meer dan 8 meter lange leporello, een tot een accordeon gevouwen boek. Met behulp van een paste-up techniek combineerde Ed Ruscha de individuele foto's met de hand [2]. Voor de neutrale toeschouwer reflecteert Ruscha schijnbaar over de banaliteit van het grootstedelijke leven en de massamedia.
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Stains (1969)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner). [4]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
De Sonsbeektentoonstelling van 1971 |
|
|
De Sonsbeektentoonstelling van 1971 had als ondertitel 'Sonsbeek buiten de perken''. Sonsbeek buiten de perken' waarbij voornamelijk grote installaties en sculpturen in een natuurlijke omgeving werden getoond, zijn cruciaal voor de geschiedenis van openluchttentoonstellingen en verlegden de grenzen van de traditionele beeldhouwkunst. De manifestatie bleef niet beperkt tot de grenzen van het park, maar strekte zich uit over de hele Nederlandse natie. Dit was de periode van land art, conceptuele kunst, proceskunst, minimal art, performance en video; de traditionele sokkelsculptuur was verdwenen. In 'Sonsbeek Beyond Its Bounds' werd het concept van sculptuur als zodanig ter discussie gesteld, evenals de manier waarop het kunstwerk functioneert in de omgeving waarin het is geplaatst.
Sonsbeek Buiten de Perken (1971), gefilmd door Jef Cornelis met zijn gebruikelijke scherpe gevoel voor dramaturgie en zijn provocerende mise-en-scène van theoretische conflicten, vormen een unieke documentatie van bewegend beeld van dit baanbrekend kunstevenement.
|
|
Jef Cornelis, Sonsbeek Buiten de Perken, 1971, 46'03”, b&w, Dutch, English and French spoken, English subtitle[5].
|
|
|
De film van Jef Cornelis, Sonsbeek Buiten de Perken, 1971 is legendarisch omwille van enkele fragmenten. Vooral de scene met Panamarenko en Jef Geys is memorabel. De Antwerpse kunstenaar wilde in een grasveld van de Balense kunstenaar Jef Geys zijn vandaag wereldberoemde Aeromodeller oplaten om ermee naar Sonsbeek te vliegen. En hoewel dit gigantische luchtschip niet opsteeg, werd die dag wel een belangrijk hoofdstuk Belgische kunstgeschiedenis geschreven. In 1972 werd de ontzagwekkende The Aeromodeller geëxposeerd op Documenta 5 in Kassel, de tentoonstelling die Panamarenko definitief op de kaart zou zetten van de internationale hedendaagse kunst. The Aeromodeller maakt nu deel uit van de collectie van S.M.A.K Gent.
|
|
Panamarenko, The Aeromodeller, mixed media, 1969–1971, col. S.M.A.K. Gent,
te zien in het MSK Gent tijden de tentoonsteling 20 jaar S.M.A.K in 2019 [7] |
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Doug Eklund, The Toughest, Meanest Art I Was Making': Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | The University of Chicago Press, Chicago, IL - pdf
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making': Edward Ruscha's Books
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Het Museum of Modern Art presenteert met ED RUSCHA / NOW THEN, de meest uitgebreide retrospectieve tentoonstelling van het werk van Ed Ruscha en zijn eerste solotentoonstelling in het MOMA.
De tentoonstelling is georganiseerd in nauwe samenwerking met de kunstenaar en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire aanpak. Er zijn meer dan 200 werken te zien, gemaakt van 1958 tot nu, in verschillende media, waaronder schilderkunst, tekeningen, grafiek, fotografie, kunstenaarsboeken en installaties, die volgens een losse chronologie worden tentoongesteld in de galeries van de zesde verdieping van het museum. Naast de meest geprezen werken van de kunstenaar belicht de tentoonstelling minder bekende aspecten van zijn werk en biedt zo nieuwe perspectieven op een van de meest invloedrijke figuren in de naoorlogse Amerikaanse kunst.
ED RUSCHA / NOW THEN wordt georganiseerd door het MoMA en het Los Angeles County Museum of Art (LACMA). De tentoonstelling wordt georganiseerd door Christophe Cherix, The Robert Lehman Foundation Chief Curator of Drawings and Prints, met Ana Torok, The Sue and Eugene Mercy, Jr. Assistant Curator, en Kiko Aebi, Curatorial Assistant, Department of Drawings and Prints.
Charles Desmarais, Proof: Los Angeles Art and the Photograph 1960–1980, Los Angeles: Fellows of Contemporary Art, 1992.
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Sonsbeek Eerdere edities | www.sonsbeek20-24.org |sonsbeek 71: sonsbeek buiten de perken | curator: Wim Beeren
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
Panamarenko, The Aeromodeller | S.M.A.K.
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig.
Omstreeks 2006 werd beslist om de Verzameling af te ronden en geen nieuwe kunstenaars meer op te nemen. Het bestaande ensemble werd vanaf dan uitgediept aan de hand van het indrukwekkend Archief.
www.herbertfoundation.org
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 |
|
Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, continuous etching for the front and back cover, Ergo Pers, 2002
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
In 2015 bestond Ergo Pers 20 jaar. Twee tentoonstellingen, in het Roger Raveelmuseum en het Gemeentemuseum Den Haag brachten metMain d’œuvre twee decennia Ergo Pers in beeld. Na de tentoonstellingen werd Main d’œuvre online uitgebreid met de volledige collectie kunstenaarsboeken en edities van Ergo Pers. Main d’œuvre werd de verzamelnaam waarmee de collectie van Ergo Pers onsloten werd.
[1] Zie ook Sonsbeek Eerdere edities |sonsbeek 71: sonsbeek buiten de perken
[2] Paste-up is een veel gebruikte techniek waarbij de tekst en de foto's direct op een witte ondergrond (stramien) geplakt worden, waarvan direct een drukplaat gemaakt kan worden.
[3] Interview with Titia Tybout, May 27, 1971, in Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002. Originally published in Sonsbeek 71, Sonsbeek buiten de perken, Part 2 (Arnheim: Centrum Park Sonsbeek), p. 53.
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, Lapis Press, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press (printer), Greve / Hine, 1995
On the Road, (2009), Steidl with Gagosian Gallery, London, New York
[5] Sonsbeek buiten de perken - by Jef Cornelis 1971 from sonsbeek20->24 on Vimeo.
[6] Deze mijlpaaleditie van Sonsbeek in 1971 breekt radicaal met de traditie van zijn voorgangers. In plaats van de beeldhouwkunst staan dit keer de internationale ontwikkelingen in de beeldende kunst van de voorgaande vijf jaar centraal. De grote kunstenaars en pioniers van land art en conceptuele kunstpraktijken lijkthier voor hert eerst samen te komen.
Curator is Wim Beeren. Deelnemende kunstenaars waren Vito Acconci, Bas Jan Ader, Carl Andre, Ben d`Armagnac, Richard Artschwager, Bruce Baillie, Douwe Jan Bakker, Joseph Beuys, Ronald Bladen, Marinus Boezem, Stanley Brouwn, Daniel Buren, Javacheff Christo, Tony Conrad, Hanne Darboven, Ad Dekkers, Ger Dekkers, Jan Dibbets, Ger van Elk, Pieter Engels, Groep Enschede, E.R.G., Hans Eijkelboom, Barry Flanagan, Fluxus, Hollis Frampton, Ernie Gehr, Dan Graham, Robert Grosvenor, Mike Heizer, Douglas Huebler, I.C.W., Ken Jacobs, joepat, Donald Judd, On Kawara, W. Knoebel, Hans Koetsier, Axel van der Kraan, Peter Kubelka, George Landow, Standish Dyer Lawder, Sol Lewitt, Richard Long, Walter de Maria, Mass Moving, Yutaka Matsuzawa, Mario Merz, Henri Moore, Robert Morris, Bruce Nauman, Noord-Brabant Groep, Claes Oldenburg, Dennis Oppenheim, Nam June Paik, Panamarenko, Egbert Philips, Emilio Prini, Klaus Rinke, Peter Roehr, Ulrich Rückriem, Edward Ruscha, Fred Sandback, Jean-Michel Sanejouand, Wim T. Schippers, Paul Sharits, Eric Siegel, Tony Smith, Robert Smithson, Richard Serra, Kenneth Snelson, Michael Snow, Koert Stuyf and Ellen Edinoff, Shinkichi Tajiri, Sajiki and Yokoyama Tenjo, Carel Visser, Andre Volten, Hans de Vries, Lex Wechgelaar, Lawrence Weiner, Joyce Wieland.
[7] Historiek | Boek van de Maand: Dutch Details. Kunstenaarsboek van Ed Ruscha | www.historiek.net
|
|
|
|
|
|