|
|
Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur
(Alechinsky, het reizende penseel)
|
|
|
«Je me rappelais l’ombre des saules sur les palissades d’une maison de Tokyo, écriture mouvante, merveilleusement inutile, qui m’avait traduit en gestes de peintre une caresse naturelle, le vent, l’arbre. Je revoyais Toko Shinoda user doucement un bâton d’encre sur la pierre, choisir avec sollicitude son meilleur pinceau.»
Ik herinner me de schaduw van de wilgen op de schuttingen van een huis in Tokio, een bewegende schriftuur, wonderbaarlijk nutteloos, die me de wind, de boom en een natuurlijke streling liet vertalen in mijn schildergebaren. Ik zag Toko Shinoda voorzichtig een inktstaaf op de steen gebruiken, met zorg haar beste penseel kiezen. |
|
|
Pierre Alechinsky
|
|
Najaar 2024-voorjaar 2025 brengt de Fondation Boghossian in Villa Empain in Brussel een mooie tentoonstelling van Pierre Alechinsky. Voor de eerste keer sinds de opening voor het publiek in 2010 wijdt de Boghossian Stichting een monografische tentoonstelling aan een nog levende kunstenaar. Alechinsky, pinceau voyageur is een ode aan het reizen en verkent in het bijzonder de fascinatie van de kunstenaar voor de artistieke praktijken en tradities van Japan en China,
Een honderdtal werken en talrijke archiefdocumenten, verzameld in de afgelopen zeventig jaar, nemen de ruimtes van de art-deco villa in beslag.
Het is een overweldigende reis door het oeuvre van de veelzijdige kunstenaar. Alechinsky, het reizende penseel leidt je rond in de verbeeldingswereld van de in 1927 in Brussel geboren kunstenaar, met enkele onmisbare haltes in het Verre Oosten.
Alechinsky, het reizende penseel toont een honderdtal werken van de kunstenaar en is wellicht de mooiste tentoonstelling die in Villa Empain al te zien was.
Dat is de verdienste van curator Catherine de Braekeleer en van de kunstenaar zelf, die veel werken ter beschikking stelde en enkele summiere begeleidende teksten schreef die de tentoonstelling een persoonlijke toets geven.
De tentoonstelling eindigt met twee recente schilderijen, Comme elle partait en Mante athée. Het zijn hommages aan zijn vrouw Micky, met wie Alechinsky 75 jaar gehuwd was, en die in november 2023 overleed.
|
|
![Pierre Alechinsky, Le chien roi, 1982, encre et acrylique marouflé sur toile, collection privée [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM-TgeINkT_z4uDw1eaqAOgA2ZQpgb-N7t80Dt3vyL6RdkCS4JmSVOo6RBA3596inZL7ON32pr8am72b7nJypFJjYM_S7g1bmuW1G88jRulkPAQCLKf=w4032-h3024-p-k) |
Pierre Alechinsky, Le chien roi, 1982, encre et acrylique marouflé sur toile, collection privée [1]
|
|
|
In 1946, tijdens een sessie tekenen naar levend model in La Cambre, tekende Alechinsky het profiel van een vrouwenrug met een penseel en Oost-Indische inkt toen de leraar hem zei: 'Geen penseel hier. Een geslepen potlood en een enkele lijn zonder de punt van het papier te halen'. 'Ik stemde toe om mijn meester te gehoorzamen, zonder te beseffen dat ik terug zou moeten vinden wat hij me zojuist had laten verliezen'.
Bruxelles, La Cambre, 1947
« Séance de modèle vivant. Il y avait une petite dame nue que nous devions dessiner. J'aimais bien travailler à l'encre de Chine avec un pinceau. Le professeur : "Ici, pas de pinceau, mais un crayon bien taillé. Une seule ligne sans lever la mine du papier." J'acceptai d'obéir. Il m'en a fallu, du temps; pour retrouver ce qu'il venait de me faire perdre.»
|
|

|
© Pierre Alechinsky, A La Cambre, 1946, encre sur papier, collection privée
|
|
Brussel, Ter Kameren, 1947
« Een sessie levend model. Er was een kleine naakte dame die we moesten tekenen. Ik werkte graag met een penseel en Oost-Indische inkt. De leraar: 'Hier geen penseel, maar een geslepen potlood. Eén enkele lijn zonder het potlood van het papier te halen.' Ik gehoorzaamde. Het heeft me tijd gekost terug te ontdekken wat hij me had ontnomen.»
|
|
Pierre Alechinsky was de jongste kunstenaar van de Cobra-groep en hij wordt ook vaak omschreven als de laatste erfgenaam van de avant-gardebeweging die kort na de Tweede Wereldoorlog pleitte voor vrijheid en experiment in de kunsten. Maar de tentoonstelling in Villa Empain toont dat die korte periode, van 1948 tot 1951, slechts het begin was van zijn artistieke zoektocht. Zijn rijke oeuvre oogt consistent en omvangrijk, en Alechinsky, pinceau voyageur legt enkele scharniermomenten bloot van zijn lange ontdekkingstocht.
|
|
Alechinsky, het reizende penseel, Villa Empain, 26 september 2024 - 16 maart 2025 [Exhibition views]
|
|
|
Alechinsky vond al snel de unieke beeldtaal, die zijn werk zou kenmerken en die hij bleef ontginnen. Zijn reizen naar het Verre Oosten, met name van Japan en China reiken hem nieuwe materialen aan, Walasse Ting leert hem ook ‘de Chinese manier’ om met penseel te tekenen: het papier op de grond, de kom met inkt in de hand, het hele lichaam in beweging, de zwaartekracht dicteert mee het toeval. Het is een filosofie, een ritueel bijna, dat verwant is aan shodo, één van de oudste, traditionele kunstvormen van Japan. In 1955 verbleef Alechinsky in Japan en draaide er een documentaire over kalligrafie, Calligraphie japonaise, waarna het land hem nooit meer losliet. De film is ook in een kleine kamer te bekijken op de tentoonstelling.
“Mentaal leef ik in Japan,” zei hij daar zelf over. Geboeid door de vloeiende oosterse bewegingen ging hij steeds meer werken met papier, inkt en penseel. Alles aan deze kalligrafie fascineert hem. De drager: de keuze van het papier, de ambachtelijke handmatige productiewijze, de textuur. En ook de inkt die op de ouderwetse manier gemaakt wordt, het zijn kleine harde blokjes die je moet wrijven en waar je water aan moet toevoegen om de inkt te verdunnen. En dan het penseel... voor Japanse kalligrafie zijn veel verschillende penselen beschikbaar. Het penseel van Pierre Alechinsky is gemaakt van 9 cm geitenhaar, en gemonteerd op 19 cm lange bamboestok. Net als Japanse kalligrafen legde hij later zijn papier of doek op de grond om eroverheen gebogen aan te werken. Dit mentale Japan werd ook belichaamd door Alechinsky's talrijke Oosterse vriendschappen, zoals met de beeldhouwer Shinkichi Tajiri en de Japanse schilder Yasse Tabuchi, en ook met Wallace Ting, een schilder van Chinese afkomst met wie Alechinsky schilderijen maakte a quatre mains, met vier handen. Het was in zijn atelier in New York dat Alechinsky Central Park schilderde, dat het begin markeerde van zijn omschakeling van olieverf naar acryl en het schilderen op papier.
|
![Pierre Alechinsky, vu par Marc Trivier, 1984 [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMmKk8g5dCOapT8VkZMQtnb8V1ns4avqyS94VkdDn0sikpWqfPZoZK5G2ijzqZwA7oJAwh5FPrxPNynsb1aZrUxZCf7N59y-LQfiVZzkDHzVylX1jaQ=w2100-h2139-p-k) |
Pierre Alechinsky, vu par Marc Trivier, 1984
|
|
|
|
«J’étends le papier au sol et il m’attend. Les couleurs emplissent nombre de bols identiques. J’en connais le poids. Ma main droite les tient à tour de rôle. Chez moi c’est la gauche, ma meilleure main, qui tient le pinceau. --- Quel pinceau ? --- Un pinceau japonais. Neuf centimètres de poils de chèvre montés sur dix-neuf centimètres de bambou premier choix. Ainsi passons-nous, pinceau et moi, indifféremment du dessin à la peinture et de la lithographie à l‘eau-forte.» |
|
|
Pierre Alechinsky, 2024
|
|
De tentoonstelling is ook een ode aan vriendschap en toont werken die Alechinsky maakte in samenwerking met kunstenaars als Jirí Kolár en Hans Spinner, en met auteurs als Salah Stétié, Amos Kenan en Joyce Mansour.
Pierre Alechinsky en de Duitse keramist Hans Spinner waren goede vrienden en hadden een langdurige professionele relatie. Alechinsky bezocht gedurende meer dan twintig jaar (van 1980 tot 2004) het atelier van Hans Spinner in het Franse Grasse om er te ‘emailleren’. In de badkamer verrast de kunstenaar met het bijzondere opengeslagen boek Les livres délivrent (1991), gemodelleerd door Hans Spinner en op een houten staander geplaatst. Alechinsky signeert met zijn naam en een brilletje dat we al eerder zagen opduiken in een tekening. In dezelfde geest staan er nog zesentwintig kleinere boeken in porselein van dezelfde keramist, met inscripties en verschillende tekeningen in zwart-wit. Het zijn zelden getoonde objecten die in deze intieme kamer kunnen ontdekt worden.
Er is verder een kleine selectie bijzondere boeken te zien. Het zijn livres de peintres die Alechinsky maakte in samenwerking met onder andere de Egyptische dichter Joyce Mansour, de Israëlische auteur Amos Kenan en de Libanese essayist Salah Stétié.
|
![Joyce Mansour et Pierre ALECHINSKY, Le Bleu des fonds, Paris, Le Soleil noir, 1968 [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPP_YWoLB81pl6skcr0oIKdcwQD3b3j0wxQ41tuIAla4sjRDeNoIrFVra9ObNS4ZC82QqHuO7CK1F1sU-4X-XyfOEOrS_2KbJ2oHdZdin1qJXgS11sQ=w4032-h3024-p-k) |
Joyce Mansour et Pierre Alechinsky, Le Bleu des fonds, Paris, Le Soleil noir, 1968 [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]
|
Luxe-uitgave in een oplage van 99 exemplaren, met een suite van drie etsen van
Pierre Alechinsky, waarvan er een in een koker van polyester opgeborgen werd. |
|
|
Laves émaillées, geëmailleerd lavasteen
|
|
|
«L’exceptionnelle aptitude de l’artiste à s’approprier de nouveaux supports, à prolonger son rêve d’un tableau à une gravure, d’un dessin à une plaque de lave tient sans doute à ce pinceau voyageur qui, où qu’il se trouve, emporte avec lui le monde du peintre. Pendant plus de vingt années (de 1980 à 2004), Alechinsky a fréquenté à Grasse (Alpes-Maritimes) l’atelier du céramiste Hans Spinner. Il aborda cette nouvelle technique en limitant au bleu du four, à base d’oxyde de cobalt, l’émaillage et en privilégiant le trait du dessin. Rapidement, plaques de lave carrées ou circulaires accueillent dans la même fluidité que le papier, la pierre lithographique ou la plaque de gravure, volcans ou chutes d’eau, Gilles de Binche, ondulations des vagues ou astres en mouvement.»[2]
|
|
|
In de Blauwe badkamer van de villa is een selectie porseleinen boeken te zien die keramist Hans Spinner heeft gemodelleerd en Alechinsky met een penseel heeft bewerkt met 'een Chinees penseeltje gedoopt in kobaltoxide'. Dit penseel dat normaal gebruikt wordt voor werk op papier of doek, vindt hier op een vanzelfsprekende manier de weg naar de derde dimensie.
Catherine De Braekeleer in de catalogus:
«Zwart op wit, onthullend, beweegt Alechinsky’s penseel over deze pagina’s die niet kunnen omgeslagen worden en waarbij tekst en tekening worden verbonden, hen terugbrengend naar de oorsprong van het Chinese schrift, waarin voor de schilder de tekening een verhaal wordt, en het beeld een aspect van het ideogram.»
Met hetzelfde kobaltblauw als in Vocabulaire of Lame de fond ontstonden ook vierkante platen waarop de kunstenaar zijn verbeelding de vrije loop liet, en die hier in de trapzaal met het blauwe vensterraam bijzonder goed tot hun recht komen. De zachte harmonieën van het kobaltblauw refereren naar het kostbare porselein uit het Verre Oosten. In de trapzaal verdiept het grote blauwe raam hun kleur.
Enkele ronde werken in lavasteen zijn krachtig gepresenteerd in de centrale hoge ruimte van Villa Empain. Hier versterken het werk van Alechinsky en de geraffineerde architectuur elkaar, de ronde emailvormen van Sauve qui peut en Rou à aubes, resoneren in de balustrade met haar ronde ornamenten.
|
|
Alechinsky, het reizende penseel, Villa Empain, 26 september 2024 - 16 maart 2025 [Exhibition views]
|
|
|
Estampages
|
|
|
En 1988, Alechinsky lors d’un voyage en Chine, réalisa des estampages de «pièces du mobilier urbain» et d’ornements de cloches d’un temple entreposées dans un dépôt militairement surveillé ! «J’ai emporté leurs images grâce à cette ancestrale technique chinoise.»
|
|
|
In 1988 reisde Alechinsky naar Beijing kwam ter gelegenheid van een tentoonstelling in de Kunstacademies en ontdekte een depot waar oude tempelklokken werden bewaard. De schilder gebruikt een klassieke stempeltechniek om afdrukken te maken van deze eeuwenoude bronzen voorwerpen en plaquettes van 'straatmeubilair' of putdeksels.
Dankzij de voorouderlijke Chinese techniek van de estampage slaat hij interessante beelden op. Hierbij maakte Alechinsky onder meer gebruik van een afdruktechniek die frottage wordt genoemd, waarbij een drager, bijvoorbeeld een vel papier, op een bepaalde ondergrond wordt gelegd, bijvoorbeeld een rond riooldeksel, en creëert een afdruk door met een potlood of waskrijt over het vel papier te wrijven, waardoor de textuur van de ondergrond op het papier zichtbaar wordt. Zo bewaart de kunstenaar wat aan onze blik ontsnapt en bouwt een reservoir van tekeningen op. In een tweede fase werden deze afdrukken opgehoogd met inkt en acrylverf.
In het werk Pékin-Rome worden frottages uit Bejing en Rome mooi samengebracht.
|
![Couvercle de trou d’homme, 1988, estampage et encre sur papier marouflé [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO1BYeRmLk54XyTjijIXPNAyfZCxBWXN3s8coc1tudGGFrhMZT5hYliVGgerNXGt-G4njUORV0JMHaIRJORfuJXQgjgEyuOf0HQoOxK5Oo8Ud_8yO98=w1200-h2312-p-k) |
|
|
|
|
Couvercle de trou d’homme, 1988
estampage et encre sur papier marouflé
|
|
Trottoir du Pékin, 1988, estampages et encre sur papier (frottage en inkt op papier
|
|
Pékin-Rome, 1988, estampages et acrylique sur papier (frottage en acryl op papier)
|
|
|
Het is een eeuwigdurende metamorfose die een vervolg krijgt in het gebruik van oude documenten, hij tekent en schildert op oude rekeningen, brieven, muziekpartituren, notariële akten en uiteindelijk kiest deze onvermoeibare reiziger ook een hele reeks oude kaarten en stadsplannen waarop hij zijn verbeelding de vrije loop laat. Het reizend penseel.
In de voormalige schermzaal van Villa Empain zijn enkele van deze gedeeltelijk overschilderde landkaarten bij elkaar gebracht, zoals New Delhi surplombée (1982).
|
![Pierre Alechinsky, New Dehli surplombé, 1981-1982, encre sur carte de navigation atérienne, marouflé sur toile, marginalia à l'acrylique, collection privée [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMeIYGlyqRqz3vUM_A1i66NCM2-0zfXAreab_CO_lWPn6FeH6cPGHBjLm3WJCSw1ycqaMEzTcVy0GYbEbV_tMA_54b4j2fuxzO_h1aqmCrfCPAWieGg=w2191-h1892-p-k) |
Pierre Alechinsky, New Dehli surplombé, 1981-1982, encre sur carte de navigation atérienne, marouflé sur toile, marginalia à l'acrylique, collection privée [photo Rein Ergo]
|
|
|
Marginalia
Er hangen enkele grote sleutelwerken zoals L'or du rien (1968), Alvéoles, (1972), Meule du temps (1985), Vocabulaire (1986), Lame de fond (2011) of Bleu comme une orange (2005-2011). De formaten zijn vaak monumentaal. De schilderende hand van Alechinsky is trefzeker en intuïtief. Het reizende penseel stuurt de fantasie en roept voortdurend nieuwe beelden op. Een waterval wordt een vulkaanuitbarsting en een meanderende rivier verdwijnt in het golvende haar van een vrouw, spatten inkt overal, uitnodigingen tot een nieuwe penseelstreek. De hand wijkt daarbij ook uit naar de rand, de aangewezen plaats voor zijn marginalia, een reeks kleinere associatieve beelden of remarques die zijn werk zo typeren.
Al sinds zijn verblijf in New York combineert hij abstracte vormen met herkenbare stedelijke of natuurlijke elementen. In Central Park (1965) dat ontstond tijdens zijn verblijf in Manhattan, gebruikt hij acrylverf gecombineerd met inkttekeningen in de marges, wat een keerpunt zou markeren in zijn stijl. In een oud interview zegt hij hierover:
'De dolende menigte, de buitenwereld, zo machtig als je het vergelijkt met een kleine rechthoek van papier of doek. Ik voel dan hoe belangrijk het is om je niet alleen te concentreren op de compositie van de rechthoek zelf~ maar ook op die van de randen, de marges.
Gaandeweg, toen ik mijn schilderijen met marges maakte, heb ik sinds ik Central Park schilderde in 1965, de rechthoek benadrukte, zelfs onderstreept, hetzij door middel van een rand van beelden rond het centrum, hetzij door een rand te materialiseren. (...)
En tegelijkertijd om het kader te annexeren, om het deel te laten uitmaken van de afbeelding, eerder (laten we zeggen in het voorbijgaan) op de manier waarop een graveur een rand gebruikt in zijn houtsnede om te voorkomen dat de wals delen raakt die uitgehold zijn. (...) Ik ben begonnen als drukker en ik heb in mijn schilderwerk gebruik gemaakt van enkele van de noties, trucs of gewoonten van de ambachtsman. Marginalia - in de vorm van aantekeningen, addenda, ondertitels, samenvattingen - bestaan al sinds de uitvinding van het boek. Proefcorrecties vinden ook hun juiste plaats in de marge; ze geven aan en gaan in tegen de letterkolom. Auteurs gebruiken de kantlijn om de tekst waaraan ze werken aan te passen. Dat kan soms behoorlijk spectaculair zijn. Lithografen testten eerst hun gereedschap en probeerden hun hand uit voordat ze aan het werk gingen. Daarbij maakten ze minuscule en vaak charmante voorbereidende schetsen, die voor de eigenlijke druk werden gewist zodra de eerste proefdruk was gemaakt.' [3]
|
|
Alechinsky, het reizende penseel, Villa Empain, 26 september 2024 - 16 maart 2025 [Beelden uit de tentoonstelling]
|
|
|
In 1982 draaide hij de methode die hij voor “Central Park” gebruikte om. Het centrale onderwerp zou in het zwart worden geschilderd, terwijl de marges, die tot dan toe werden gebruikt voor tekeningen binnen de grenzen van het onderwerp, een kleurrijke rand zouden worden. Dat was bijvoorbeeld zo in La mer noire (2008), een ontroerende hommage aan zijn vader, een Russische vluchteling die vanuit de Krim naar Brussel kwam. Ook hier op de tentoonstelling zijn er randschilderingen zoals Le chien roi of Lieu-dit, waarbij de kleur naar de buitenkant van het schilderij toe verschuift en het Chinese zwart het midden van het schilderij vult.
|
|
Alechinsky, het reizende penseel, Villa Empain, 26 september 2024 - 16 maart 2025 [Exhibition views]
|
|
|
De tentoonstelling eindigt met twee recente schilderijen, Comme elle partait en Mante athée. Het zijn hommages aan zijn vrouw Micky, zijn levenslange metgezel en muze die in november 2023 overleed.
Zij was een overtuigd athéist en het recentste schilderij, ‘Mante athée’, 2024, of ‘Atheïstische bidsprinkhaan’ is een passende hommage. Ook Comme elle partait is een eerbetoon aan Michèle ‘Micky’ Dendal. Als een slang bewegen elkaar omhelzende vormen op een zwarte achtergrond door elkaar, ze lijken in elkaar te vloeien en te vervagen of de reis van een mensenleven te suggereren. Wat we weten stuurt onze blik. Het wat sombere centrale deel wordt omringd door kleurrijke vormen. Het penseel biedt hier een meer intieme, innerlijke reis, waarin de schilder zichzelf voorbij verlies en dood in stand probeert te houden. Pierre Alechinsky en Michèle Dendal waren 75 jaar getrouwd en de meanderende vormen in Comme elle partait lijken een tachtigste jubileum te willen suggereren.
|
![Pierre Alechinsky, Mante athée, 2024 (Atheïstische bidsprinkhaan) [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMr6gDQFYlNsraYbKKeGHkXf_vXgJ3jCxoyvj-gkiTAGjdvWMP8Sb1Dv1c-piDHzDyh4vET2LEu9r4jY-TubU4sexNXafCscr9RNm6UyeJcr7oS_RLh=w700-h1279-p-k) |
|
![Pierre Alechinsky, Comme elle partait, inkt en acrylverf gemaroufleerd op doek [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur] © Pierre Alechinsky](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM-8DPtfYaQGscXEpBgRvZ7ZKtHQmpAKNbC683CUwoISWM-6cbsMV_oA5iNSLD7px2mwMN8EoFNEuHbYGcRriKDHvUYIRK0WV-a09kVBmiSn0nMk57k=w1600-h2545-p-k) |
Pierre Alechinsky, Mante athée, 2024
(Atheïstische bidsprinkhaan)
|
|
Pierre Alechinsky, Comme elle partait, inkt en acrylverf gemaroufleerd op doek © Pierre Alechinsky
|
|
|
Een opvallend werk in de tentoonstelling is Clavecín (1986) dat Alechinsky creëerde men met de Tsjechische dichter en schilder Jirí Kolár, en dat wordt tentoongesteld in de grote zaal. En er wordt een bijzonder concert georganiseerd.
Concert
Bernard Foccroule aan het door Alechinsky beschilderde klavecimbel begeleid door de sopraan Alice Foccroule, vrijdag 24 januari 2025, 20u.
|
![Clavecin, 1986 (en collaboration avec Jiri Kolar), collages Pierre Alechinsky, encre, peinture acrylique et impressions sur papier chinois [Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur]](https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMJP3qGUUCTM4MRbK2R3tqi6M7hr0IOTxfQAYuhQHb0FhGqa3p3LvmQ8qZ2Fg6FRoPJqFwvYlfn-sIN2LZ1eKDi9L73Ica-DhgCS7-YJb8775kIYnOB=w4032-h3024-p-k) |
[Clavecin, 1986 (in samenwerking met Jiri Kolar), collages Pierre Alechinsky, inkt, acrylverf en afdrukken op Chinees papier. Klavecimbel uit Atelier Reinhard von Nagel, Paris, 1985, gemaakt naar een origineel van Blancet uit 1730][4]
|
|
|
Calligraphie japonaise, 1956
|
|
|
Pierre Alechinsky, Callygraphie japonaise, 1956
|
film van Pierre Alechinsky
17 minuten in zwart-wit
cameraman: Francis Haar
kalligrafen: Shiryu Morita, Sogen Eguchi,
Toko Shinoda (…)
Tokio en Kyoto, 1955
post-productie: 1957
montage: Jean Cleinge
muziek: André Souris
commentaar: Christian Dotremont
stem: Roger Blin
1957: Eerste vertoning tijdens de tentoonstelling van Toko Shinoda in de Boekhandel Galerie La Hune, Parijs; speciale vermelding op het Internationale Festival van de Kunstfilm in Bergamo (I).
1961: Ereprijs op het Festival van de Cultuurfilm, Tokio.
Engelse versie Films Incorporated, 1957
Je kan de film hier bekijken (ENG):
Japanese calligraphy (Pierre Alechinsky, 1956) | www.archive.org
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierre Alechinsky, Lieu-dit, 1994-2024, inkt en acrylverf gemaroufleerd op doek
|
|
Pierre Alechinsky, Les livres délivrent, 1991, grès modelé par Hans Spinner, collection privée
|
|
|
 |
|
|
Art is the answer. Villa Empain, Alechinsky, pinceau voyageur
|
|
Clavecin, 1986 (en collaboration avec Jiri Kolar), collages Pierre Alechinsky, encre, peinture acrylique et impressions sur papier chinois
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierre Alechinsky in Main d’œuvre, 20 jaar Ergo Pers |
|
 |
|
Flagrant,
een Ergo Pers uitgave met tekst van Hugo Claus en drie etsen van
Alechinsky.
Deze uitgave met negen nieuwe gedichten van Hugo Claus verscheen
op 15 mei 2004 in een boekproject naar een concept van Kris Landuyt.
Het boek verschijnt in een oplage van 75 Arabisch genummerde exemplaren,
gedrukt op Hahnemühle 230 g. Bij elk exemplaar hoort een suite
met drie door Alechinsky gesigneerde en genummerde etsen. Alle exemplaren
werden in het colofon gesigneerd door Hugo Claus en Pierre Alechinsky.
De gedichten werden vertaald door Marnix Vincent. De tekst werd
gezet uit Bembo corps 18 en gedrukt door Rein Ergo, de etsen door
Dominique Guibert in Atelier Dutrou te Parijs.
Het boek telt 52 pagina's, de afmetingen zijn 28 cm x 35 cm, blauw
foedraal met opdruk.
Meer info
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
Flagrant, met drie etsen van Pierre Alechinsky
en gedichten van Hugo Claus, Ergo Pers 2004
|
|
Lichthouwen, gedichten van Jacques
Dupin met drie etsen van Pierre Alechinsky, 28 cm x 35 cm. 48pagina's,
foedraal met opdruk.
De oplage van deze editie bedraagt 64 Arabisch genummerde exemplaren.
De nummers 1 tot 32 werden gedrukt op Moulin de Pombie 270 g en
bevatten een autograaf van de auteur; de nummers 33 tot 64 werden
gedrukt op Hahnemühle 230 g. Bij elk exemplaar hoort een suite
met drie door Alechinsky gesigneerde en genummerde etsen. Alle exemplaren
werden in het colofon gesigneerd door Jacques Dupin en Pierre Alechinsky.
De drie etsen uit Lichthouwen worden opgenomen in de 'catalogue
raisonné' van zijn oeuvre.
|
|

|
|
 |
|
 |
|
Lichthouwen, met drie etsen van Pierre Alechinsky
en gedichten van Jacques Dupin, Ergo Pers 200
|
|
|
|
De nachtzomer / L ' Été
de Nuit, een tweetalige uitgave met gedichten van Yves
Bonnefoy en drie etsen van Alechinsky, 28 x 35 cm, foedraal
met opdruk.
De oplage van deze editie bedraagt 64 Arabisch genummerde exemplaren,
gedrukt op Hahnemühle 230 g. Bij elk exemplaar hoort een suite
van drie door Alechinsky gesigneerde en genummerde etsen die gedrukt
werden op geschept Chinees papier en tijdens het drukken op het
editiepapier gelijmd. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd
door Yves Bonnefoy en Pierre Alechinsky.
Ook deze drie etsen worden opgenomen in de 'catalogue raisonné'
van zijn oeuvre.
|
|

|
|
 |
|
 |
|
De Nachtzomer, met drie etsen van Pierre Alechinsky
en gedichten van Yves Bonnefoy, Ergo Pers 2002
|
|

[1] Photo: Rein Ergo © Some rights reserved. Art © Pierre Alechinsky.
[2] Daniel Abadie, Repères n° 84, Galerie Lelong, Paris, 1994
[3] Michael Gibson, Pierre Alechinsky, Pierre Alechinsky: Margin and Center, Solomon R Guggenheim Museum, 1987, pp. 15-16.
'I sense then how urgent it is, not only to concentrate on the composition of the rectangle itself~ but also on that of its frontiers, on the margins.Progressively, as I produced my paintings with margins l have been
painting such works episodically, ever since l did Central Park in 1965, I found myself stressing the rectangle, underscoring it even, whether by means of a fringe of pictures around the center, or by materializing a border.
M.G.: You did this with the idea of defining a separate space in which a different order of event occurs. Right?
P.A.: And at the same time to annex the frame, co make it part of the picture, rather (let’s say in passing) in the manner that an engraver uses a border in his woodcut to prevent the roller from touching areas that have been hollowed out. This is the sort of limitation that can turn out to be an aesthetic advantage-depending on the engraver's talent. I started out as a printer and I have made use of some of the craftsman 's notions, tricks or habits in my painting. Marginalia- in the form of notes, addenda, subtitles, summaries-have existed ever since the invention of the book. Proof corrections find their proper place in the margin too; they indicate and countermand alongside the column of type. Authors use the margin to modify the text on which they are working. It can be quite spectacular at times. Lithographers first used to test a tool and try their hand before setting to work. In doing so they trace minute and often charming preparatory sketches, which are erased before the actual printing, once the first test print has been run off. Some rare proofs of this kind are occasionally to be found, described in print and book collectors catalogues in such terms as ‘despite a few rough spots. This is a fine proof of the first state with marginal comments. A term appropriated.'
[4] Photo © Silvia Cappellari [© Pierre Alechinsky, Courtesy Boghossian Foundation]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|