N
I E U W E N H U Y S |
|
Nieuwenhuys |
Constant
Nieuwenhuis was de auteur van het Manifest dat verscheen
in het eerste nummer van Reflex, het tijdschrift van de Experimentele
Groep en samen met Christian Dotremont was hij de belangrijkste
theoreticus van Cobra. Hij nam steeds de maatschappelijke rol van
de kunstenaar onder de loep en riep op tot de bevrijding van creativiteit
en fantasie.
Kunstenaars
eisten de vrijheid op zich op verschillende manieren te uiten, nu
eens als schrijver, dan weer als schilder, en werkten vaak samen
aan een kunstwerk. Deze geest van samenwerking die van fundamentele
betekenis was voor de Cobrakunstenaars bracht ook Constant en Gerrit
Kouwenaar samen : aan de keukentafel van de dichter onstond Goede
morgen haan.
Net
als Asger Jorn ontwikkelde Constant revolutionaire ideeen over de
rol van de kunstenaar in de westerse maatschappij. In 1956 richtte
Jorn met Enrico Baj de 'Mouvement International pour un bauhaus
Imaginiste' op. Het MIBI-congres in 1956, waar ook Constant aanwezig
was, was een stap op weg naar de Situationistische Internationale
(1957-1969), een groep anarchistische kunstenaars die het kapitalistische
functionalisme hekelden, waarvan Constant een van de oprichters
was. Deze organisatie pleitte voor een collectieve deelname aan
de kunst door kunstenaars en burgers, met als doel de maatschappij
zelf tot kunst te laten worden.
In die periode, tussen 1952 en 1960 maakt Constant maquettes, constructies, schilderijen en tekeningen die de aanloop vormen tot het grootschalige project New Babylon. New Babylon is een utopistische visie op de stad en de rol van de bewoners hierin. Zie Links.
In 1974 beëindigde Constant het New Babylon-project en richtte hij zich weer op het schilderen.
|
|