Z
O A L S Z I J N B E E L D E N |
Zoals zijn beelden
van Rutger Kopland en Roger Raveel verschijnt op 15 juni 2003 te Machelen-aan-de-Leie.
Rutger Kopland schreef vijf gedichten bij het werk van Roger Raveel, de kunstenaar
creëerde voor dit boek vijf etsen in kleur. Zoals zijn beelden,
een gezamenlijke uitgave van Ergo Pers en Octave de Achtste. Het boek werdt
voorgesteld in het Roger Raveelmuseum op 15 juni in aanwezigheid van beide kunstenaars.
Zoals
zijn beelden verschijnt in een oplage van 60 exemplaren, gedrukt op Rives
250 g en Arabisch genummerd van 1 tot 60. Bij elk exemplaar hoort een suite van
vijf door Roger Raveel gesigneerde en genummerde etsen. Alle exemplaren werden
in het colofon gesigneerd door Rutger Kopland en Roger Raveel. De kleuretsen
van Roger Raveel werden gedrukt op de persen van De Zachte Klaarte door Henrie
Hemelsoet. De tekst werd gezet uit Bembo corps 18 en gedrukt door Rein Ergo die
ook instond voor ontwerp en afwerking.
Uitverkocht.
| |
|
|
Rutger
Kopland, dichter, psychiater, essayist en emeritus hoogleraar biologische
psychiatrie. Naast vele andere prijzen ontving hij in 1988 de belangrijkste literaire
onderscheiding in Nederland, de P.C. Hooftprijs. Ooit is hij wel getypeerd
als de dichter van het verdwijnen. Zijn
poëzie werd in meer dan zeventien talen vertaald. Roger
Raveel (°1921, Machelen aan de Leie) wordt als een van de belangrijkste
Belgische kunstenaars na 1950 beschouwd. In zijn werk maakt hij gebruik van een
figuratieve beeldtaal, veelal elementen uit zijn onmiddellijke omgeving, hoewel
de structuur van zijn werk soms ook uitgesproken abstract kan zijn. Rond 1962
schilderde hij een drieluik 'Neerhof' met in het midden een kooi met levende duif
waarmee hij wou een directe dialoog tot stand wilde brengen tussen kunst en werkelijkheid.
In 1966-67 transformeerde hij de keldergangen van het kasteel te Beervelde
(bij Gent) tot een picturaal environment. Hierbij kreeg hij de medewerking van
Etienne Elias, Raoul De Keyser en Reinier Lucassen. Aan het eind van de jaren
zestig krijgt Raveel interesse voor de diverse grafische technieken, zoals ets,
hout- en linoleumsnede, lithografie en zeefdruk, waarmee hij zijn individuele
beeldtaal een bredere verspreiding kan geven. Hij maakte meer dan 300 prenten,
waaronder verschillende bibliofiele edities in samenwerking met onder anderen
Hugo Claus (Genesis, Thuis), Roland Jooris (Het niets, het licht en
de dingen) en Jan H. Mysjkin (Hersenslag). Het Roger
Raveelmuseum in Machelen-Zulte dat in 1998 zijn deuren opende is een
gedroomde architecturale spiegeling van de artistieke wereld van Raveel: het gebouw
van Stéphane Beel vereenzelvigt zich met de geest van het dorp maar neemt
er ook afstand van. Het museum beschikt over ongeveer driehonderd schilderijen,
ruim 2500 tekeningen, verschillende objecten en de volledige verzameling grafiek
en boeken van Raveel. Brugge, Groeninge museum, Man
on the back,
1952 Roger
Raveel en het woord,
tenoonstelling in de Koninklijke Bibliotheek Den Haag. De tentoonstelling toonde
vooral het werk dat is ontstaan uit Raveels samenwerking met Hugo Claus en Roland
Jooris. E
R G O P E R S U I T G A V E N Hersenslag,
gedichten van Jan H. Mysjkin. Roger Raveel creëerde voor dit boek een houtsnede
in kleur die in twee variaties uitgevoerd werd. 60 exemplaren gedrukt op
BFK Rives, € 620. Bij elk exemplaar hoort een suite met twee door Roger
Raveel gesigneerde en genummerde houtsneden. Alle exemplaren werden in het colofon
gesigneerd door Jan H. Mysjkin en Roger Raveel. Het
thema van de Veronica, de vrouw die het zweetdoek van Christus op de Kalvarieberg
aannam was reeds het onderwerp van een schilderij uit 1982. H
O U T S N E D E 1 2
| |