Ergo Pers Home
  
taal

  
  
 
   







Hans Verhagen (°Vlissingen, 1939). Dichter, journalist, schilder, filmer.

Hans Sleutelaar over Vesting Holland, de nieuwe gedichten van Hans Verhagen

Vintage Verhagen! Elke keer als ik in z’n nieuwe reeks ‘Vesting Holland’ lees vind ik er meer in te bewonderen. De ongeëvenaarde vrijheid en losheid. De onvermoeibare snelheid en afwisseling. En alles trefzeker, zonder de minste aarzeling, ja, met ogenschijnlijk speels gemak op papier gezet, in veerkrachtige taal, gekleurd en gekruid met de koele distantie en het omineuze venijn van latere jaren.
Als vanouds weet Hans Verhagen hier het dramatische te paren aan het lichtvoetige; het aardse aan het verhevene; de tragiek aan het groteske, zoals alleen hij dat kan. Het ene moment wellustig (‘Ik voelde hoe ik zwol in haar gedachten’) het volgende kolderiek als een nar (‘Een hypomaan kan zich niet veroorloven lang stil te staan’) of stamelend in een smartelijke snik (‘en nooit meer en niemand en dood in de regen’). Nu eens eenzaam dolend (‘Met de valse vlag van hoop in top’ en ‘de vlag van wanhoop achterop/gelukkig halfstok’), even later in koude woede ontstoken om de platte businesswereld (met God als ‘een ja-knikkend nee-hoofd’)
Ik vraag me af welke krachten die spuitende fontein van watervlugge gedachten en emoties in de lucht houden. Het antwoord mag Ilja Leonard Pfeijffer bedenken. Ik geniet van de vertoning - ‘Vesting Holland’ ziet kans de(ze) lezer te doen geloven dat denkbeeldige dingen echt zijn, hoe far out ook. Om die toverachtige macht gaat het in de kunst. (De hele cyclus bevestigt het artistieke credo, verwoord in de openingsregels van rond de rode hoge, het eerste gedicht van de serie).
Het slotgedicht is een stout staaltje van scheppende verbeelding. Met terugwerkende kracht, over het graf heen, weet de dichter de vorst der duisternis onschadelijk, want ontragisch te maken. De tweede regel (‘Zie je – ik pieker niet. Ik huppel’) onthult een levensgeheim: een van die helverlichte momenten die de cyclus telt.
Ich gratuliere!

 



  Op 11 december 2008 werd de P.C. Hooftprijs 2009 toegekend aan Hans Verhagen voor zijn poëtisch oeuvre. Verhagen krijgt de prijs volgens de jury wegens 'zijn humor, zijn engagement, zijn poëtische durf en eigenzinnigheid.'
De P.C. Hooftprijs is de hoogste literaire onderscheiding die een Nederlands auteur ten deel kan vallen. In een interview met NRC Handelsblad zei Verhagen: „Van Remco Campert kreeg ik een aardig kaartje: „Ik wou dat ik in de jury van de P.C. Hooftprijs zat, dan kon ik je de prijs geven.” Hij vindt dat ik de beste poëzie van deze jaren schrijf. Dat ben ik wel met hem eens.”
De P.C. Hooftprijs zal in mei 2009 aan Verhagen worden overhandigd.
   
 

 

E R G O    P E R S    U I T G A V E N


Vesting Holland, met nieuwe gedichten van Hans Verhagen en etsen van Lucassen. Verscheen in otober 2006.

Hans Verhagen schreef voor dit boek negen nieuwe gedichten. De korte 3-delige reeks die hier als intro is gebruikt, De omvormer, werd eerder geschreven, in 1966. Het pièce de résistance van het boek, de uit 9 gedichten bestaande cyclus Vesting Holland, schreef Verhagen in 2006, 40 jaar later. De korte 3-delige serie waarmee het boek besluit, Omtrent mijn beeld, stamt uit 1970.

 

  
Etsen van Lucassen voor Vesting Holland

 


Vesting Holland verscheen in een oplage van 60 exemplaren genummerd van 1 tot 60. Bij elk exemplaar hoort een suite met drie door Lucassen getekende en genummerde etsen. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd door de auteur en de kunstenaar.



C O L O F O N


E T S E N

 


Hans Verhagen, Moeder is een rover

Hans Verhagen, Tegen alle bloedvergieten en kanariepieten in

R E C E N T E   P U B L I C A T I E S


Eeuwige Vlam, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 2003.

Tegen alle bloedvergieten en kanariepieten. Hans Verhagen, Dichter - filmer - schilder. Schrijversprentenboek 48, met bijdragen van Hans Sleutelaar, Ilja Leonard Pfeijffer, Hans Keller en Jan Mulder (redactie Cartens). Amsterdam, Uitgeverij Nijgh & Ditmar 2003. Naast zijn poëzie krijgt ook zijn schilderkunst en zijn werk voor televisie aandacht.

Moeder is een rover, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 2004.

Draak, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 2006

Zwarte Gaten, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 2008
[IJzingwekkend volmaakt portret van de condition humaine in de vroeg-eenentwintigste eeuw', dixit Ilja Leonard Pfeijffer in NRC Handelsblad.]

 

 
 

 

copyright © ergo pers
site design by Zeuxis