Ergo Pers Home
  

  
  
 
 
 



 

Carole Vanderlinden (°1973) is een Vlaams schilder. Zij woonde twaalf jaar in Gent en studeerde er aan het KASK en de Sint-Lucas Academie.
Carole Vanderlinden woont en werkt nu in Sint-Gillis (Brussel).

 

 

   
Carole Vanderlinden, suikerets

 

Bougainvillea, een livre de peintre met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman. Voor deze uitgave maakte Carole Vanderlinden een reeks van zeven suikeretsen en schreef Inge Braeckman elf gedichten. Bougainvillea, is een tweetalige uitgave (Nederlands-Frans), gedrukt in een beperkte oplage van 26 voor de handel bestemde exemplaren. De vertaling was in handen van Jan H. Mysjkin, onder het toeziend oog van Pierre Gallissaires.

Het boek verscheenop 4 november 2016.
Intekenprijs 750 euro €.

 

colofon




     

Uitnodiging Bougainvillea, een livre de peintre met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman, Ergo Pers 2016

 


'In het picturale oeuvre van Carole Vanderlinden domineert het observeren en registreren van alledaagse taferelen in relatie tot bizarre constructies. Deze indrukken worden snel en adequaat geregistreerd in een grote hoeveelheid tekeningen. Wat opvalt in de tekeningen is het zich zonder complexen engageren in de waarneembare, denkbare en voelbare fenomenen en hun eerder abstracte analyse in uitgekristallliseerde etappes. Wat de tekeningen zo boeiend maakt is de mengeling van figuratie en abstractie die voortkomen uit een tomeloze imaginaire arbeid. Motieven verschijnen en verdwijnen in de werveling van een bijna obsessionele beeldenvloed. Fragmenten van herkenbare details woekeren alsof het onkruid is. Er is een fenomenale energie aanwezig die zich vertaalt in snel gerealiseerde schrifturen waaruit langzaam de grote schilderijen gepuurd worden. Tussen schilderij en tekening bestaat in dit oeuvre geen wezenlijk verschil. Opvallend is o.a. het boommotief dat te pas en te onpas opduikt en omcirkeld, omkaderd en geinterpreteerd wordt'.


 

Wim Van Mulders, Carole Vanderlinden: Schilderen als levenstaak, 2008

 

   

De etsen

 

   

Uitnodiging Bougainvillea, in
Paradiso, Amsterdam
 

Carole Vanderlinden werd geïntroduceerd in de verschillende etstechnieken door Rein Ergo en Henri Hemelsoet in het najaar van 2015. Zij werkte in De Zachte Klaarte, het etsatelier van Henri Hemelsoet tot april 2016.
In haar grafische werk onderzoekt ze de persoonlijke en artistieke aspecten die ook in haar schilderijen en tekeningen aan bod komen. Ze verwerkt in de etsen haar gebruikelijke thema's als harlekijnen, bloemen, plantenmotieven, en constructivistische composities.
Voor de reeks etsen voor Bougainvillea, werden de getekende harlekijnen en andere figuren geschrapt; wat overblijft is een gecondenseerde beeldtaal die verwijst naar eerdere schilderijen en tekeningen uit 2014; sombere zwarte bloemen, donker gebladerte en takken, naast abstracte vormen, als annotaties om het motief heen neergezet. De rijk geschakeerde grijstonen en diepe zwarten geven de duistere beeldtaal van Bougainvillea, een unieke en bijzondere glans. De kleur werd hier uitzonderlijk weggelaten, al werden enkele proefdrukken bewaard waarin verzadigde kleuren, vooral blauwen en groenen, uitgeprobeerd werden.
De gebruikte technieken in deze reeks etsen zijn o.a. suikerets, vernis-mou, droge naald, lijnets en aquatint.

 

Beelden van de genese van het boek op aanvraag

 


 

Carole Vanderlinden, suikerets

 

 

Carole Vanderlinden, suikerets

 

 

Carole Vanderlinden, suikerets

    Carole Vanderlinden,
suikerets
  Carole Vanderlinden, ets

 

Carole Vanderlinden, suikerets

 

 

Carole Vanderlinden, ets

  Carole Vanderlinden, ets

Carole Vanderlinden, etsen voor Bougainvillea, gebruikte technieken zijn,o.a. suikerets, droge naald, lijnets en aquatint.

   
     



   

Uitnodigingen Paradiso en BOZAR, december 2016

 

 

 
   

Les cuivres refusés

   
   

Voor het plezier van de uitgever en enkele medewerkers werden ook een beperkt aantal etsen bewaard die niet in Bougainvillea gebruikt werden, les cuivres refusés.
De etsen werden gedrukt maar de plaquette zou niet verschijnen.


 

Bougainvillea, les cuivres refusés, 
Ergo Pers 2016

 



Carole Vanderlinden, ets voor Bougainvillea,

 

 

Carole Vanderlinden, ets voor Bougainvillea,


Bougainvillea, les cuivres refusés,
Ergo Pers 2016 [maquette]
 

Twee etsen voor de plaquette Bougainvillea, les cuivres refusés, Ergo Pers 2016. [De etsen werden in een oplage gedrukt, maar de plaquette werd niet uitgevoerd].

 

   

 

 

 

 

         
Carole Vanderlinden, « LA SALLE à MANGER DE L’HOTEL LEYs, portraits et autres paysages imaginaires »
, DE GARAGE - C/C Mechelen, Mechelen, 2016

« LA SALLE à MANGER DE L’HOTEL LEYs, portraits et autres paysages imaginaires »
DE GARAGE - C/C Mechelen, Mechelen, 2016

     
   

Literatuur | boeken en edities

Creole Vanity. Carole Vanderlinden gaf geen toestemming meer tot weergave van het beeldmateriaal.  

CREOLE & VANITY, MER Paper Kunsthalle, Gent, 2015. Teksten : Philippe Van Cauteren, Hans Theys en Inge Breackman

NOCTURNE
, Posture Editions, Gent, 2013. Tekst: Hans Theys.

Bougainvillea,

In 2016 onstond uit een samenwerking met Rein Ergo en Inge Braeckman, Bougainvillea, Ergo Pers 2016. In hetzelfde jaar creërde Carole Vandelinden ook een editie voor S.M.A.K Gent, een serigrafie of reproduktie in zeefdruk naar een tekening uit 2013. Zeefdruk is een fotografische druktechniek die gebruikt wordt voor meerdere grafische doeleinden, zoals textielbedrukking, affiches en kunstdrukken.
Voorjaar 2017 verschijnen een reeks lithografieën van Carole Vanderlinden bij Ludion Uitgevers. Ludion is een onafhankelijke uitgeverij van kunstboeken en kunstenaarsgrafiek die een tijdlang gevestigd was aan de Muinkkaai in Gent.

   

 

   

 

 

   

Stefab Hertmans over Karel Dierickx


Website van Carole Vanderlinden |www.carolevanderlinden.be

Wim van Mulders, Carole Vanderlinden: schilderen als levenstaak | bamart.be

Carole Vanderlinden | Een schilder met een duister hart

Carole Vanderlinden | Beelden | Kunstenpunt - beeldende kunst | Portfolio

Colette Dubois | Dans l'atelier de Carole Vanderlinden : la peinture comme territoire (FR)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 1999 - 2016 Ergo Pers. Some rights reserved