Ergo Pers Home
  
 

  
  
 
       
   

 

Dan Van Severen neemt een sterk individuele plaats in binnen het verschijnsel van de na-oorlogse abstracte schilderkunst in België. Zijn vocabularium is gebouwd op eenvoudige geomeytrische motieven : vierkant, rechthoek, ruit, cirkel, ovaal. Uit de combinatie van vierkant en rechthoek distilleert hij de kruis-vorm, het universele teken dat de uiteindelijke sleutel van al zijn composities vormt.

Het kruis is altijd aanwezig, zowel zichtbaar als onzichtbaar. We kunnen niet ontsnappen aan de aura die dit oerteken omgeeft: of het nu omfloerst of in volle naaktheid voorgesteld wordt, eenmalig van karakter is of zich herhaalt. De lotsbestemming van het kruis is intrinsiek aanwezig. Het wordt binnenin hetzelfde oppervlak herhaald of vermenigvuldigt zich op verschillende doeken. Het kruis en zijn veelvoud wordt vooraf bepaald door het gegeven support. Dit teken concentreert zich op zichzelf en sluit zijn eigen aanwezigheid af.

 
       
      E R G O    P E R S    U I T G A V E N  
       
    Dan Van Severen, ets voor 'Bres'

In april 2003 verschijnt bij Ergo Pers een boek in wording: Bres. Daarin staan drie al in Leonard Nolens' vorige bundels opgenomen reeksen, plus een vierde cyclus van twintig lange gedichten die hier voor het eerst verschijnen en zelfs de aanvang vormen van dit boek. Ze werpen immers een levendig licht op het voorlopig geheel van Bres. Vier reeksen, samen goed voor vierenveertig gedichten, staan hier voor het eerst bijeen.

Dan Van Severen tekende voor deze uitgave vier etsen. Vertrekkend van het kruis, dat vaak als basis fungeert in zijn werk, ontstond een reeks verinnerlijkte etsen die een contapunt vormen bij de gedichten van Nolens.

De oplage van deze editie bedraagt 52 Arabisch genummerde exemplaren, gedrukt op Hahnemühle 230 g. Bij elk exemplaar hoort een suite van vier door Dan Van Severen gesigneerde en genummerde etsen. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd door Leonard Nolens en Dan Van Severen. De tekst werd gezet uit Bembo corps 18 en gedrukt door Rein Ergo, de etsen werden gedrukt door Henrie Hemelsoet.
Het boek telt 78 bladzijden, de afmetingen zijn 28 cm x 35 cm, foedraal met opdruk.




 
      Solesmes, een essay van Roland Jooris en De ovale dakkkamer, prozagedichten van Pierre Reverdy, uit het Frans vertaald door Jan H. Mysjkin.
Dan Van Severen maakte voor beide boeken een koperets.
18 cm x 27 cm, met portefeuille en foedraal.
54 exemplaren gedrukt op Fernando Amatruda. Uitverkocht.

Solesmes, overdruk zonder ets op gevergeerd Zerkall.
19,5 cm x 27,5 cm, 24 pagina's.
36 door de auteur gesigneerde exemplaren, € 20.

De ovale dakkamer,
overdruk zonder ets op gevergeerd Zerkall.
19,5 cm x 27,5 cm, 14 exemplaren, € 35.
 
       
     

 

 
     
 

 

 

 

 

 

 

copyright © ergo pers 2003
site design by Zeuxis