Dan
Van Severen neemt een sterk individuele plaats in binnen het verschijnsel
van de na-oorlogse abstracte schilderkunst in België. Zijn
vocabularium is gebouwd op eenvoudige geomeytrische motieven : vierkant,
rechthoek, ruit, cirkel, ovaal. Uit de combinatie van vierkant en
rechthoek distilleert hij de kruis-vorm, het universele teken dat
de uiteindelijke sleutel van al zijn composities vormt.
Het kruis is altijd aanwezig, zowel zichtbaar als onzichtbaar.
We kunnen niet ontsnappen aan de aura die dit oerteken omgeeft:
of het nu omfloerst of in volle naaktheid voorgesteld wordt, eenmalig
van karakter is of zich herhaalt. De lotsbestemming van het kruis
is intrinsiek aanwezig. Het wordt binnenin hetzelfde oppervlak herhaald
of vermenigvuldigt zich op verschillende doeken. Het kruis en zijn
veelvoud wordt vooraf bepaald door het gegeven support. Dit teken
concentreert zich op zichzelf en sluit zijn eigen aanwezigheid af.
E
R G O P E R S U I T G A V E N
In
april 2003 verschijnt bij Ergo Pers een boek in wording:
Bres.
Daarin staan drie al in Leonard
Nolens' vorige bundels opgenomen reeksen, plus een vierde cyclus
van twintig lange gedichten die hier voor het eerst verschijnen
en zelfs de aanvang vormen van dit boek. Ze werpen immers een levendig
licht op het voorlopig geheel van Bres.
Vier reeksen, samen goed voor vierenveertig gedichten, staan hier
voor het eerst bijeen.
Dan Van Severen tekende voor deze uitgave vier etsen. Vertrekkend
van het kruis, dat vaak als basis fungeert in zijn werk, ontstond
een reeks verinnerlijkte etsen die een contapunt vormen bij de gedichten
van Nolens.
De
oplage van deze editie bedraagt 52 Arabisch genummerde exemplaren,
gedrukt op Hahnemühle 230 g. Bij elk exemplaar hoort een suite
van vier door Dan Van Severen gesigneerde en genummerde etsen. Alle
exemplaren werden in het colofon gesigneerd door Leonard Nolens
en Dan Van Severen. De tekst werd gezet uit Bembo corps 18 en gedrukt
door Rein Ergo, de etsen werden gedrukt door Henrie Hemelsoet.
Het boek telt 78 bladzijden, de afmetingen zijn 28 cm x 35 cm, foedraal
met opdruk.
Solesmes,
een essay van Roland
Jooris en De ovale dakkkamer, prozagedichten van
Pierre Reverdy, uit het Frans vertaald door Jan H. Mysjkin.
Dan Van Severen maakte voor beide boeken een koperets.
18 cm x 27 cm, met portefeuille en foedraal.
54 exemplaren gedrukt op Fernando Amatruda. Uitverkocht.
Solesmes, overdruk zonder ets op gevergeerd Zerkall.
19,5 cm x 27,5 cm, 24 pagina's.
36 door de auteur gesigneerde exemplaren, € 20.
De ovale dakkamer, overdruk zonder ets op gevergeerd Zerkall.
19,5 cm x 27,5 cm, 14 exemplaren, € 35.