|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 [0]
|
|
|
Ed Ruscha is geboren in Nebraska en opgegroeid in Oklahoma, maar hij hoort bij Los Angeles op een manier zoals maar weinig andere kunstenaars dat doen. Sinds de jaren '60 hebben Ruscha's iconische beelden van het stadslandschap en de cultuur van Los Angeles - snelweg tankstations, parkeerplaatsen, palmbomen, motels, zwembaden en billboards - zowel de populaire perceptie van Hollywood en de stad eromheen weerspiegeld als gevormd.
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.
Route 66
Route 66, die zich uitstrekte over 2.400 mijl, was de hoofdweg van Chicago naar Los Angeles. De lange snelweg werd ook wel de Main Street of America of de Mother Road genoemd.
Ed Ruscha reisde veel over Route 66. In 1956, toen hij achttien jaar oud was, verhuisde hij via die route van Oklahoma City naar Los Angeles. Hij reed samen met zijn vriend Mason Williams in een zwarte Ford sedan uit 1950 en de twee stopten vaak bij benzinestations om bij te tanken of de auto te onderhouden. Door de jaren heen ging Ruscha, die in Los Angeles bleef wonen, vaak heen en weer langs deze beroemde snelweg. Zijn ouders woonden nog steeds in Oklahoma City. Zijn reizen over Route 66 maakten een diepe indruk. De borden, billboards en benzinestations langs de verlaten snelweg inspireerden hem tot het maken van een serie kunstwerken. In 1963 publiceerde hij een boek getiteld Twentysix Gasoline Stations, waarin hij zijn reizen over Route 66 documenteerde aan de hand van zwart-witfoto's van enkele benzinestations langs de weg. Ruscha maakte verschillende schilderijen en afdrukken van deze foto's, waaronder Double Standard.
Een iconisch kunstenaarsboek
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat Riva Castleman bookworks noemde [1]. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit zwart-wit foto's met geografische bijschriften. De door een reportagestijl gekenmerkte stadsbeelden zijn nuchter, zonder franje, en drukken een alledaagse banaliteit uit. Dit werk markeert het begin van zijn verkenning van de relatie tussen tekst en beeld, een thema dat door zijn hele carrière zou blijven resoneren.
De inhoud van dit iconisch kunstenaarsboek is een reeks foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City. De titel verwijst naar een vroege herinnering van Ed Ruscha en het aantal tankbeurten dat nodig was toen hij van Oklahoma naar de Westkust liftte:
«I hiked from Oklahoma City to Miami and back when I was in junior high school with a friend, and I clearly recall that it took twenty-six rides to get down to Miami and twenty-six rides to get back to Oklahoma City. I’m opening up that as a possibility that maybe I was fixated on that number».[13]
De foto's zijn genomen vanaf de snelweg en omvatten vaak grote delen van het voorterrein of de snelweg. Elke dubbele pagina van het boek onthult een of twee foto's in verschillende maar herhaalde lay-outs, met de foto's in relatief grote witruimtes. De bijschriften bestaan uit de naam van het benzinestation en de locatie (Texaco, Sunset Strip, Los Angeles' en Flying A, enzovoort). Het boek is het eerste in een reeks fotografische kunstenaarsboeken van Ruscha.
Op de voorkant van de omslag is de titel Twentysix Gasoline Stations in rood gedrukt als drie afzonderlijke regels. De felle helderheid van het ontwerp wordt enigszins gedempt door een wikkel van kristalpapier. De gebruikte letter is de Beton Slab [4]. Het lettertype en de typografische vorm van drie regels op een kaft of titelpagina zou Ruscha voor enkele van zijn kunstenaarsboeken herhalen[7].
Twentysix Gasoline Stations werd voor het eerst gepubliceerd in 1963 in een genummerde oplage van 400 exemplaren. Daarna werd het heruitgegeven in twee ongenummerde edities.
Eerste editie, 1963, 400 genummerde boeken.
Tweede editie, 1967, 500 ongenummerde exemplaren.
Derde editie, 1969, 3000 ongenummerde exemplaren [10] .
In een vroeg interview met John Coplans in Artforum licht Ed Ruscha zijn bedoelingen toe: |
|
|
«To begin with—when I am planning a book, I have a blind faith in what I am doing. I am not inferring I don’t have doubts, or that I haven’t made mistakes. Nor am I really interested in books as such, but I am interested in unusual kinds of publications. The first book came out of a play with words. The title came before I even thought about the pictures. I like the word “gasoline” and I like the specific quality of “twenty-six.” If you look at the book you will see how well the typography works—I worked on all that before I took the photographs. Not that I had an important message about photographs or gasoline, or anything like that—I merely wanted a cohesive thing. Above all, the photographs I use are not “arty” in any sense of the word. I think photography is dead as a fine art; its only place is in the commercial world, for technical or information purposes. I don’t mean cinema photography, but still photography, that is, limited edition, individual, hand-processed photos. Mine are simply reproductions of photos. Thus, it is not a book to house a collection of art photographs—they are technical data like industrial photography. To me, they are nothing more than snapshots».[11]
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 (Gasoline station Union, Needles, California)[0]
|
|
|
De kunstenaar hield nauw toezicht op het ontwerp en het drukken van het boek. In een interview uit 1973 zei hij daarover ' I could have saved myself a lot of trouble by loosening up':
«I’d always wanted to make a book of some kind. When I was in Oklahoma I got a brainstorm in the middle of the night to do this little book called Twentysix Gasoline Stations. I knew the title. I knew it would be photographs of twenty-six gasoline stations.»
«Months went into the planning of that. I could have saved myself a lot of trouble by loosening up. You know, not gotten so concerned with how I wanted the thing to look. I changed the form about fifty times at the printer’s.»
«I realized that for the first time this book had an inexplicable thing I was looking for, and that was a kind of a “Huh?” That‘s what I’ve always worked around. All it is is a device to disarm somebody with my particular message.[6]
|
|
|
|
|
|
|
|
Het livre de peintre en het artist’s book, een kleine geschiedenis
|
|
|
«A book created to be a work of art is an artist’s book.»
|
|
|
Je zou twee verschillende types kunstenaarsboeken kunnen onderscheiden. De eerste categorie is het livre d’artiste (ook wel livre de peintre genoemd). Deze term wordt voornamelijk gereserveerd voor de boeken die aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw ontstonden uit samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars. De tweede variant van het kunstenaarsboek wordt aangeduid met de Engelse term artists’s book en ontstond in de jaren zestig in de context van de conceptuele kunst en minimal art.
Het livre d'artiste kende een intense bloeiperiode in Parijs in de vroege 20e eeuw. Tijdens het interbellum hadden we er te maken met een uitzonderlijke generatie kunstenaars: Picasso, Matisse, Fernand Leger, Georges Braque, Giacometti en dichters als Pierre Reverdy, René Char, Henri Michaux, Apollinaire kenden elkaar en werkten vaak samen. Daarbij kwam een uitzonderlijke generaties uitgevers die de onderlinge kruisbestuiving in boeken kon vastleggen: Ambroise Vollard, Kahnweiler en later, Tériade, Skira en Maeght. Maar het livre d'artiste zou ook later voor kunstenaars een uitdrukkingsvorm blijven, met kunstenaars als o.a. Robert Motherwell, Jasper Johns, Ellsworth Kelly, Brice Marden, in de Verenigde Staten, en Eduardo Chillida, Pierre Alechinsky, Jürgen Partenheimer, Francesco Clemente, Per Kirkeby en Howard Hodgkin in Europa.
Het kunstenaarsboek of artist’s book dat tijdens de jaren '60 ontstond was meestal door één kunstenaar bedacht en vaak in eigen beheer uitgegeven. De achterliggende gedachte was om een zo goedkoop mogelijk een kunstwerk te produceren dat zonder bemiddeling van het traditionele kunstcircuit direct bij het publiek kon belanden. De oplagen waren zo hoog mogelijk, de productiekosten laag. Aan de Oostkust ging galerist Seth Siegelaub nog een stap verder als hij een tentoonstelling maakte in de vorm van een boek, Xerox Book (1968). Het kunstenaarsboek als tentoonstellingsruimte [2].
Het kunstenaarsboek of artists'book was één van de middelen waarmee conceptuele kunstenaars ageerden tegen bevoogding door critici en tentoonstellingsmakers [3]. De boekjes van Ed Ruscha zijn daarvan een vroeg voorbeeld.
Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden.
Artists' books of bookworks |
|
|
De kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Stains (1969)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner). [4]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited |
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
|
|
Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
|
Ruscha's kunstenaarsboeken bleken zeer invloedrijk. Zijn werk is gekopieerd, nagebootst, toegeëigend en bespeeld door talloze andere boekenmakers. Al in 1969 produceerde de Amerikaanse kunstenaar Bruce Nauman Burning Small Fires, een gevouwen vlugschrift waarop te zien is hoe hij pagina voor pagina een ander werk van Ruscha, Various Small Fires and a Glass of Milk (1964), verbrandde. Recentere werken zijn onder andere Twenty-Four Former Filling Stations (2007) van Frank Eye, Thirtysix Fire Stations (2004) van Yann Sérandour, Eleven French Publishers (2011) van John McDowall, Fortynine Coach Seats Traveling Along the M4 (2003) van Tom Sowden [2], One Swimming Pool (2013) van Elisabeth Tonnard, en recentelijk Eric Tabuchi's Twenty-Four Modern Lorraine Churches (2016), Another Twentysix abandoned Gasoline Stations, (2016), en Vertical Pools (2016), ontworpen als een Ongoing serie [5].
|
|
|
|
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)
|
|
|
|
|
|
Een kleine bibliografie |
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, 1998 | ISBN-10: 1881616940 | ISBN-13: 978-1881616948
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Edward Ruscha. Twentysix Gasoline Stations | M HKA | www.muhka.be
Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate | www.tate.org.uk
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com
Ed Ruscha, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages, edited by Alexandra Schwartz (Cambridge, MA: MIT Press, 2002), pp223–4.
Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971
|
Ondanks Ruscha's faam is dit de eerste uitgebreide kritische beschouwing van zijn werk, en de eerste die het in de context van plaatst L.A.'s tumultueuze jaren 1960 en 1970. Het laat zien hoe Ruscha, gebruikmakend van en kritiek leverend op de methodes en mythes van Hollywood, een nieuw paradigma van de kunstenaar als schrijver van populaire cultuur creëerde.
In Ed Ruscha's Los Angeles bekijkt Alexandra Schwartz Ruscha's baanbrekende vroege werk als een venster op het radicaal veranderende culturele en politieke landschap waarin het werd geproduceerd. Schwartz onderzoekt Ruscha's diverse oeuvre, waaronder schilderijen, tekeningen, prenten, foto's, boeken en films, en bespreekt zijn relatie met andere kunstenaars, waaronder John Altoon, Ed Kienholz, Billy Al Bengston en Dennis Hopper, die allemaal verbonden waren aan de beroemde Ferus Gallery met wie hij de beweging op gang bracht die bekend staat als West Coast Pop. Ze onderzoekt ook zijn banden met de mainstream filmindustrie, die zich toen ontwikkelde tot het experimentele New Hollywood van de late jaren 1960 en vroege jaren 1970; zijn associatie met het opkomende discours over architectuur en urbanisme in L.A.; en zijn deelname aan de politiek van de kunstwereld in L.A., waar zijn presentatie en zelfmarketing de hedendaagse opvattingen over gender, ras en klasse weerspiegelden.
Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu |
|
Alexandra Schwartz, Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]
|
|
|
|
[0] Collectie Ergo-Geysen, Gent. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 bracht Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
Main d’œuvre revisited was een lezing uitgesproken in de Koninklijke Bibliotheek van België. Het is nu een online platform waar nagedacht wordt over de betekenis van het kunstenaarsboek, en waar een verzameling kunstenaarsboeken belicht wordt.
[1] Riva Castleman, A century of artists books, New York: The Museum of Modern Art, distributed by Harry N. Abrams, Inc, 1994. In de indrukwekkende reeks kunstenaarsboeken is ook Ed Ruscha's Twentysix Gasoline Stations opgenomen.
Riva Castleman: 'In his many bookworks, the term that was invented to define the type of booklet that he publishes, Ruscha created sets of images that had common denominators :all of one type of place or ordinarily unremarkable object. For example the gasoline stations that stands at the side of monotonous highways became the subject of the set of photographs that forms this book. Parking lots and other familiar spaces and things in the Los Angeles area were given similar treatment in the cheap, unlimited edition with which Ruscha chose to exhibit his ideas about popular culture in the 1960s.'
A century of artists books traceert de internationale ontwikkeling van het kunstenaarsboek en het moderne geïllustreerde boek van eind 19e eeuw tot het laatste decennium van de 20e eeuw. Het boek was de begeleidende catalogus bij degelijknamige tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York.
[2] Het Xerox Book (1968) werd aan de oostkust uitgegeven door de New Yorkse galeriehouder Seth Siegelaub. Het boek dat geen titel heeft maar algemeen bekend is als het Xerox Book omvatte het werk van zeven kunstenaars: Carl Andre, Robert Barry, Douglas Huebler, Joseph Kosuth, Sol LeWitt, Robert Morris en Lawrence Weiner. Elk van hen maakte een werk voor het boek, waarvan een groot deel conceptueel van aard was. Elke kunstenaar probeerde het Xerox medium en de imperfectie van de reproductietechnieken te gebruiken op zijn eigen manier. Hoewel het de bedoeling was om het boek te reproduceren en g te publiceren met behulp van een Xerox kopieermachine, bleken de kosten te hoog en werd de 'catalogus' uiteindelijk geproduceerd met behulp van offset druk. De naam Xerox verwijst naar de Xerox machine. De machine is belangrijk omdat xerografie of poederdruk niet alleen documenten reproduceert, maar ze ook een identiteit geeft.
[3] Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek. Hier staan dus zeventirn kunstenaarsboeken.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, Lapis Press, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press (printer), Greve / Hine, 1995
On the Road, (2009), Steidl with Gagosian Gallery, London, New York
|
|
|
[5] Ed Ruscha: Books & Co., March 5 - April 27, 2013 Gagosian Gallery, New York.
[6] Willoughby Sharp, ‘“… a kind of a Huh?”, An Interview with Edward Ruscha’, Avalanche, no.7, Winter/ Spring 1973, p.30.
[7] De typografische omslag van zijn eerste publicatie Twentysix Gasoline Stations, met een lettertype genaamd Beton Slab, breed uitgespatieerd in rood tegen een witte achtergrond, werd herhaald in grijze letters voor Various Small Fires (1964), in groene letters voor Some Los Angeles Apartments (1965) en in oranje letters voor Thirtyfour Parking Lots (1967). Het gebruikte letter was de Beton Slab, een gelijkaardige letter als de Stymie die door de overheid gbruikt werd. Ruscha's keuze voor het lettertype Beton Slab, gedrukt in helder Signal Red, op de omslag zou kunnen worden opgevat als een knipoog om het het volle gewicht van overheidsgezag te geven, aangezien Stymie Extra Bold-Beton Slab's dubbelganger door de United States Government Printing Office werd gebruikt op de omslagen van veel van haar publicaties in de jaren '50 en '60. [Artforum | Station to Station. David Platzker on the art of Ed Ruscha | www.artforum.com]
Stymie. In 1931 creëerde Morris Fuller Benton het lettertype Stymie voor de American Type Founders (ATF). Stymie is een bewerking van een schreefletter die in die tijd populair was in Europa, de Memphis. In de afgelopen honderdvijftig jaar zijn deze schreefletters (soms Egyptische of Egyptienne stijl genoemd) een populaire keuze geweest voor koppen in kranten, tijdschriften en reclame.
Monotype droeg ook bij aan de uitbreiding van de familie; Sol Hess ontwierp Stymie Extrabold in 1934, een jaar voordat Morris Benton Stymie Black tekende [voor ATF]. Deze zware versies verschillen licht van elkaar.
[8] Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press, (1995).
Sayings from Pudd'nhead Wilson werd uitgegeven door Greve/Hine en Limestone Press. Het bevat tien originele kleurenlitho's met elk een kleurrijke volkse zin zoals "Is You Feared O' De Haunted House?" en "Jes Listen to Dat" die door de kunstenaar geselecteerd werden uit Mark Twain's roman "Pudd'nhead Wilson" uit 1894, en met de hand geschreven in Ruscha's eigen letters op een houtnerf achtergrond. Op de kaft staat een unieke met sjabloon gebleekte letter "S", ontworpen door de kunstenaar. De oplage van dit bijzondere boek was beperkt tot vijftig exemplaren plus tien a.p. exemplaren.
[9] Rejected …’, Artforum, vol.2, no.9, March 1964, p.55 .Met een faccimile afbeelding van de brief van def Library of Congress, waarij het boek van Ruscha geweigerd werd.
Toen Ed Ruscha in 1963 Twentysix Gasoline Stations publiceerde, stuurde hij twee exemplaren naar het U.S. Copyright Office, één om het auteursrecht van het boekje vast te leggen, het andere bestemd voor de collectie van de Library of Congress.
Jennings Wood,hoofd van de Exchange and Gift Division, stuurde Ed Russcha op 2 oktober 1963 de volgende beleefde brief: "Geachte heer Ruscha: Hierbij stuur ik dit exemplaar van Twentysix Gasoline Stations terug, dat de Library of Congress niet aan haar collectie wil toevoegen. Desalniettemin zijn we zeer dankbaar voor uw attente aandacht voor onze belangen."
Ed Ruscha veranderde deze ogenschijnlijke tegenslag in een van de geestigste stukken die ooit in Artforum verschenen: een vijf-inch display-advertentie op p. 55 van het maartnummer 1964 (volume 2, nummer 9). De volgende tekst staat bij een foto van een hand die het boek vasthoudt: "REJECTED Oct. 2, 1963 by the Library of Congress Washington 25, D.C. copies available @ $3.00, National Excelsior 2351-1/2 Vestal Avenue Los Angeles 26, Calif. Wittenborn & Company 1018 Madison Avenue New York 21, New York.".
Een facsimile kopie van deze brief is bij de uitgave gevoegd.
De Library of Congress bezit overigens nog steeds geen exemplaar van een editie van Twentysix Gasoline Stations.
Ed Ruscha deed later lay-out- en ontwerpwerk voor het tijdschrift Artforum.
Zie ook Artforum. March 1964, volume 2, number 9. Twentysix Gasoline Stations. With facsimile of Library of Congress letter rejecting the book | John Coplans, Edward, ed. Ruscha | Laurence McGilvery].
[10] Ed Ruscha Twenty-Six Gasoline Stations | Reed Digital Collections
[11] John Coplans, ‘Concerning “Various Small Fires”. Edward Ruscha Discusses his Perplexing Publications’, Artforum, vol.3, no.5 Los Angeles, February 1965, p.25.
[12] Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist / Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, 1998 | ISBN-10: 1881616940 | ISBN-13: 978-1881616948
[13] Ruscha, in conversation with David Platzkerr, Culver City, CA, September 10, 2019. [Artforum | Station to Station. David Platzker on the art of Ed Ruscha | www.artforum.com]
|
|
Artforum. March 1964, volume 2, number 9. Twentysix Gasoline Stations. Met een facsimile van de brief van de Library of Congress waarin het boek geweigerd wordt |
|
|
|
|
|
|