|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965 [0]
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een van de pioniers van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst. Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van formele en alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt. Het zijn goedkoop gedrukte fotoboeken die een catalogus vormen van de verschillende soorten banale plekken langs de weg die je tegenkwam tijdens een typische rit door het Amerikaanse westen, zoals Twentysix Gasoline Stations (1962), Some Los Angeles Apartments (1966) en Nine Swimming Pools and a Broken Glass (1968). Ruscha's boeken waren een eerbetoon aan en een sluwe parodie op de romantische visie op de weg, belichaamd door schrijvers en kunstenaars als Jack Kerouac en Robert Frank.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City. Voortbordurend op zijn onderzoek naar het landschap van Los Angeles, toont Thirtyfour Parking Lots luchtfoto's van (meestal) lege parkeerplaatsen, zoals naast het iconische en toen nog nieuwe Dodger Stadium of The Hollywood Bowl tot parkings van erg alledaagse gebouwen zoals winkels en kantoorcomplexen.
In 1965 publiceerde Ed Ruscha Some Los Angeles Apartments, de derde van zijn doorlopende serie fotoboeken, en voltooide hij een groep van tien gerelateerde tekeningen die voorbeelden laten zien van de alomtegenwoordige flatgebouwen in Zuid-Californië.
Met deze foto's verduidelijkte Ruscha zijn standpunt over fotografie:
«Drawings would never express the idea - I like facts, facts, facts are in these books. The closest representation to an apartment house in Some Los Angeles Apartments is a photograph, nothing else, not a drawing, because that becomes somebody else’s vision of what it is, and this is the camera’s eye, the closest delineation of that subject.»[5]
Some Los Angeles Apartments, 1965
Het is het te danken aan Ruscha's vastlegging van deze bouwwerken in 1965 - en aan het feit dat hij anderen inspireerde om soortgelijke onderwerpen te fotograferen - dat we vandaag de dag meer aandacht en waardering hebben voor de architectuur die onze ervaringen van de stad zo onopvallend maar definitief beïnvloedt. [1]
Alexandra Schwartz:
«Some Los Angeles Apartments is, in a way, a typo-
logical study of dingbats, comprising photographs of various
apartment buildings, each labeled with its address. The apart-
ments’ styles tend toward a bastardized modernism; many of
them have “exotic” names, at once starry- eyed and pretentious, like “Lee Tiki” and “Fountain Blu.” This book highlights both the merriness and the drabness of L.A. kitsch. Although there is something endearingly campy about the apartments, they also look worn and a little dilapidated, with shoddy construction (they would, at that time, have been quite newly built) and derivative style.» [3]
|
|
|
Artists' books of bookworks |
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 |
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Verschillende boeken vormen een topografisch overzicht van
karakteristieke openbare en privéruimten van Los Angeles, aangeduid met titels als Some Los Angeles Apartments (1965), Every Building on the Sunset Strip (1966), Thirtyfour Parking Lots in Los Angeles (1967), Nine Swimming Pools and a Broken Glass (1968), Real Estate Opportunities (1970), en A Few Palm Trees (1971), maar hun ongebruikelijke afmeting en presentatie formaliseren deze omgeving. Deze boeken bevatten foto's van een Los Angeles dat vaak wordt vergeleken met oudere, voetgangersgeoriënteerde steden: beklemmende vormen van stedelijke ruimte, verstoken van betekenisvolle menselijke interactie en onverbiddelijk in hun uniformiteit en herhaling [2].
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
|
|
|
|
d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Tekst: Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art, 1982 (catalogue) |
|
I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art and Hudson Hills Press, 1982
Tekst: Robert Whyte, Louise Katzman.
Catalogus van een tentoonstelling in het San Francisco Museum of Modern Art, 25 mrt. - 23 mei 1982, die hernomen werd in het Whitney Museum of American Art, New York, 8 juli- 5 sept. 1982; Vancouver Art Gallery, British Columbia, Canada, 4 okt. - 28 nov. 1982; San Antonio Museum of Art, Texas, 27 dec. 1982 - 20 feb. 1983, en Los Angeles County Museum of Art, 17 mrt. - 15 mei 1983.
Op de cover van de catalogus staat de tekening I Don't Want No Retro Spective die Ruscha maakte voor de Amerikaanse acteur Bud Cort, die waarschijnlijk het meest bekend is om zijn iconische rol in de Amerikaanse filmklassieker Harold and Maude uit 1971, waarin Ruth Gordon de hoofdrol speelt. Ruscha schonk I Don't Want No Retro Spective aan zijn vriend na Cort's bijna-dood-ongeluk op de Hollywood Freeway in 1979.
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Ed Ruscha. Apartments, Parking Lots, Palm Trees and others: Films, Photographs and Drawings from 1961 to 1975 | Sprüth Magers, Oranienburger Straße 18, 10178 Berlin | www.spruethmagers.com
The Metropolitan Museum of Art | MetPublications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Eklund, Douglas. “Conceptual Art and Photography.” In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2000 | www.metmuseum.org
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Alberro, Alexander, and Blake Stimson, eds. Conceptual Art: A Critical Anthology. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1999.
Rorimer, Anne. New Art in the 60s and 70s: Redefining Reality. New York: Thames & Hudson, 2001.
|
|
Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen. Hij werkte met met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[1] Virginia Heckert, introduction, in Ed Ruscha and Some Los Angeles Apartments, J. Paul Getty Museum, 2013.
[2] Ken D. Allan, Ed Ruscha, Pop Art, and Spectatorship in 1960s Los Angeles, The Art Bulletin , September 2010, Vol. 92, No. 3 (September 2010), pp. 231-249
[3] Alexandra Schwartz, Ed Ruscha’s LOS ANGELES, The MIT Press, 2010, p. 137.
Vandaag de dag lijken de beelden steriel en emotieloos, en eigenlijk zagen ze er destijds ook zo uit. Maar in die tijd stelde Ruscha grote vragen: over de mens en het milieu, over fotografie en kunst, en over de geschiedenis en de manier waarop we die documenteren - vragen die nog lang na het gouden tijdperk van de dingbats overeind blijven.
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
[5] Ed Ruscha in een interview met A. D. Coleman, My Books End Up in the Trash, The New York Times, 27 Augustus 27, 1972, p 12.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 |
|
Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c
|
|
|