Ergo Pers Home
  
 

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971 [0]

 

   

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.

In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van artist's books. Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van benzinestations en zwembaden tot parkeerterreinen, palmbomen, woestijnlandschappen, vlekken enzovoort. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City. Riva Castleman, auteur van A Century of Artists' Books waarin ook Twentysix Gasoline Stations was opgenomen, noemde Ruscha's publicaties bookworks. [2]
Naast Twentysix Gasoline Stations, bestaat de reeks kleine kunstenaarsboeken uit Various Small Fires, 1964; Some Los Angeles Apartments, 1965; Every Building on the Sunset Strip, 1966; Thirtyfour Parking Lots, 1967; Royal Road Test, 1967; Business Cards, 1968; Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968; Crackers, 1969; Real Estate Opportunities, 1970; Babycakes, 1970; A Few Palm Trees, 1971; Records, 1971 en Dutch Details, 1971.
Voor het grootste deel zijn het eenvoudige boekjes die precies laten zien wat de titels aangeven. Thirtyfour Parking Lots is een reeks luchtfoto's van parkeerplaatsen; Nine Swimming Pools and a Broken Glass - het enige kunstenaarsboek met kleurenfoto's - bevat foto's van negen zwembaden en een gebroken glas. Enkele zijn wat groter van formaat of hebben zoals Sunset Strip de vorm van een leporello. Alles bij elkaar vormen ze een indrukwekkende, cryptische en grappige verzameling fotografische werken van een kunstenaar die zichzelf niet eens als fotograaf beschouwt. Veel van de foto's in de boeken zijn ook niet door Ruscha zelf gemaakt, maar door medewerkers zoals Joe Goode, Patrick Blackwell, Art Alanis (die de luchtfoto's van de parkeerplaatsen maakte) en Jerry McMillan die voor Recods de platencollectie van Ruscha fotografeerde. 'Het is niet echt belangrijk wie de foto's maakt,"'beweert Ruscha. 'Ik zie het niet eens als fotografie; het zijn gewoon beelden om een boek te vullen."' [3]

Records, 1971

Records bevat foto's van 30 LP's uit Ruscha's persoonlijke collectie, met afbeeldingen van de hoezen en één kant van de langspeelplaten van onder andere de Velvet Underground, James Taylor, de Rolling Stones, Wilson Pickett, Chuck Barry, Lesley Gore, Frank Zappa, Merle Haggard, James Brown, Ike en Tina Turner en Linda Ronstadt.

In een vroeg interview met Howardena Pindell, licht Ed Ruscha zijn onderwerpen toe:

Howardena Pindell: Why did you select small fires, swimming pools, and parking lots as subjects for your books?
Ed Ruscha:: Purely for areas of concentration in my life. Small Fires came at a time when I needed to come inside. It’s my only interior book. The rest are all exteriors, with the exception of Records, which is neuter. Pools came when I was swimming
every day and Parking Lots when I felt like being aerial [3].

 

 

   

«To begin with—when I am planning a book, I have a blind faith in what I am doing. I am not inferring I don’t have doubts, or that I haven’t made mistakes. Nor am I really interested in books as such, but I am interested in unusual kinds of publications. The first book came out of a play with words. The title came before I even thought about the pictures. I like the word “gasoline” and I like the specific quality of “twenty-six.” If you look at the book you will see how well the typography works—I worked on all that before I took the photographs. Not that I had an important message about photographs or gasoline, or anything like that—I merely wanted a cohesive thing. Above all, the photographs I use are not “arty” in any sense of the word. I think photography is dead as a fine art; its only place is in the commercial world, for technical or information purposes. I don’t mean cinema photography, but still photography, that is, limited edition, individual, hand-processed photos. Mine are simply reproductions of photos. Thus, it is not a book to house a collection of art photographs—they are technical data like industrial photography. To me, they are nothing more than snapshots».[11]




   

 




Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 - June 16, 2024]

Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]

 

         
   

Het livre de peintre en het artist’s book, een kleine geschiedenis

   

 

«A book created to be a work of art is an artist’s book»

 

   

Je zou twee verschillende types kunstenaarsboeken kunnen onderscheiden. De eerste categorie is het livre d’artiste of livre de peintre. Deze term wordt voornamelijk gereserveerd voor de boeken die aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw ontstonden uit samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars. De tweede variant van het kunstenaarsboek wordt aangeduid met de Engelse term artist’s book en ontstond in de jaren zestig in de context van de conceptuele kunst en minimal art.

Het livre d'artiste kende een intense bloeiperiode in Parijs in de vroege 20e eeuw. Tijdens het interbellum hadden we er te maken met een uitzonderlijke generatie kunstenaars: Picasso, Matisse, Fernand Leger, Georges Braque, Giacometti en dichters als Pierre Reverdy, René Char, Henri Michaux, Appolinaire kenden elkaar en werkten vaak samen. Daarbij kwam een uitzonderlijke generaties uitgevers die de onderlinge kruisbestuiving in boeken kon vastleggen.
Het kunstenaarsboek of  artist’s book dat tijdens de jaren '60 onstond was meestal door één kunstenaar bedacht en vaak in eigen beheer uitgegeven.  Conceptuele kunstenaars ageerden tegen bevoogding door critici en tentoonstellingsmakers [3]. De achterliggende gedachte was om een zo goedkoop mogelijk kunstwerk te produceren dat zonder bemiddeling van het traditionele kunstcircuit direct bij het publiek kon belanden. De oplagen waren zo hoog mogelijk, de productiekosten laag. De boekjes van Ed Ruscha zijn daarvan een vroeg voorbeeld. Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. De 16 kleine kunstenaarsboeken produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.

Artists' books of bookworks


 

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]

Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht wordt doorgaans uit deze lijst weggelaten omdat het niet past in de door enkele kunsthistorici afgelijnde parameters. Het boek heeft een beperkte oplage en wordt ten onrechte beschouwd als een serie prints. Volgens de catalogue raisonné van Ed Ruscha wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek.




Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies  

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

  Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited  

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

  Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970   Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

 

 

d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

 

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 

Een kleine bibliografie    

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite.

Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.

Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.

Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.


 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.

Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.

 




 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

Edward Ruscha. Twentysix Gasoline Stations | M HKA | www.muhka.be

Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate | www.tate.org.uk

Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König

Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.

Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org

Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com

Ed Ruscha, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages, edited by Alexandra Schwartz (Cambridge, MA: MIT Press, 2002), pp223–4.

Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

 

Ondanks Ruscha's faam is dit de eerste uitgebreide kritische beschouwing van zijn werk, en de eerste die het in de context van plaatst L.A.'s tumultueuze jaren 1960 en 1970. Het laat zien hoe Ruscha, gebruikmakend van en kritiek leverend op de methodes en mythes van Hollywood, een nieuw paradigma van de kunstenaar als schrijver van populaire cultuur creëerde.

In Ed Ruscha's Los Angeles bekijkt Alexandra Schwartz Ruscha's baanbrekende vroege werk als een venster op het radicaal veranderende culturele en politieke landschap waarin het werd geproduceerd. Schwartz onderzoekt Ruscha's diverse oeuvre, waaronder schilderijen, tekeningen, prenten, foto's, boeken en films, en bespreekt zijn relatie met andere kunstenaars, waaronder John Altoon, Ed Kienholz, Billy Al Bengston en Dennis Hopper, die allemaal verbonden waren aan de beroemde Ferus Gallery met wie hij de beweging op gang bracht die bekend staat als West Coast Pop. Ze onderzoekt ook zijn banden met de mainstream filmindustrie, die zich toen ontwikkelde tot het experimentele New Hollywood van de late jaren 1960 en vroege jaren 1970; zijn associatie met het opkomende discours over architectuur en urbanisme in L.A.; en zijn deelname aan de politiek van de kunstwereld in L.A., waar zijn presentatie en zelfmarketing de hedendaagse opvattingen over gender, ras en klasse weerspiegelden.

Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu

 

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

 


Album artists'books     Album artists'books




 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)  

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

  Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005
 

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

     
 

 

   

[0] Collectie Ergo-Geysen, Gent. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 bracht Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be

Main d’œuvre revisited was een lezing uitgesproken in de Koninklijke Bibliotheek van België. Het is nu een online platform waar nagedacht wordt over de betekenis van het kunstenaarsboek, en waar een verzameling kunstenaarsboeken belicht wordt.
[1] Riva Castleman, A century of artists books, New York: The Museum of Modern Art, distributed by Harry N. Abrams, Inc, 1994. In de indrukwekkende reeks kunstenaarsboeken is ook Ed Ruscha's Twentysix Gasoline Stations opgenomen.
Riva Castleman: 'In his many bookworks, the term that was invented to define the type of booklet that he publishes, Ruscha created sets of images that had common denominators :all of one type of place or ordinarily unremarkable object. For example the gasoline stations that stands at the side of monotonous highways became the subject of the set of photographs that forms this book. Parking lots and other familiar spaces and things in the Los Angeles area were given similar treatment in the cheap, unlimited edition with which Ruscha chose to exhibit his ideas about popular culture in the 1960s.'
A century of artists books traceert de internationale ontwikkeling van het kunstenaarsboek en het moderne geïllustreerde boek van eind 19e eeuw tot het laatste decennium van de 20e eeuw. Het boek was de begeleidende catalogus bij degelijknamige tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York.
[2] Howardena Pindell, Words with Ruscha, in  The Print Collector’s Newsletter 3, no. 6 (January–February 1973): 125–28. Ook gepubliceerd in Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002, pp. 55-63.
[3] Das Kunstbuch. Verein zur Förderung und Verbreitung von Künstlerbüchern | www.daskunstbuch.at
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door tendentieuze  kunsthistorici nog beschouwd als een serie drukken, maar de catalogue raisonné van Ed Ruscha beschrijft deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (met Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (met Nels Cline en David Breskin)

[5]
[6]
[7]

 

Artforum. March 1964, volume 2, number 9. Twentysix Gasoline Stations.  Met de advertentie Ed Ruscha en een facsimile van de brief van de Library of Congress waarin het boek geweigerd wordt Artforum. March 1964, volume 2, number 9. Twentysix Gasoline Stations. Met een facsimile van de brief van de Library of Congress waarin het boek geweigerd wordt