|
|
Ed Ruscha, A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Book, 1971, and Art-Rite, No. 11-12 (Winter 1975 / Spring 1976)
|
|
Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, Exhibition view The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024
[Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971] [0]
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City.
A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Book, 1971
Tentoonstellingsboek gedrukt in 1972 op Manilla tekenpapier. Een oplage van 2000 exemplaren. Uitgegeven door Chester Gump, Silver Creek Ranch, ter begeleiding van de tentoonstelling Prints, Drawings and Books of Edward Ruscha in The Minneapolis Institute of Arts, 18 april - 28 mei 1972.
Offset litho's, tekst in hoogdruk.
Gebonden uitgave met toegevoegde, losse visitekaartjes.
Ontworpen door Edward Ruscha en r Edward A. Foster.
Druk: Kolorpress, Inc., Minneapolis.
Uitgever: Minneapolis Institute of Art.
|
|
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971
|
|
|
Art-Rite, No. 11-12 (Winter 1975 / Spring 1976) |
|
|
Art-Rite werd gepubliceerd in New York City tussen 1973 en 1978. Het tijdschrift is lange tijd geroemd om zijn underground/overground positie en zijn scherpe, humoristische, on-the-streets verslaggeving en kritiek van de kunstwereld. Deze belangrijke tijdcapsule weerspiegelt de geest van experiment en innovatie in de kunst [2].
Omslag door Ed Ruscha. Nog een verzameling recensies, verklaringen, geschriften van kunstenaars, projecten en documentatie. Bevat snapshots en lijsten van hedendaagse kunstgaleries en organisaties in New York in 1975 [2].
In vijf jaar tijd publiceerde Art-Rite honderden interviews, recensies van tentoonstellingen en performances, statements en projecten "van, met en over" een generatie van conceptuele, post-minimalistische, performance- en videokunstenaars die de New Yorks levendige kunstscène vormde. Met een scherpe redactionele visie, een fanzine ethos, en proto-punk esthetiek, bracht het tijdschrift de kunstwereld van dichtbij in beeld op een manier die tegelijkertijd kritisch, humoristisch en deskundig was. De kunstenaars waren bepalende stemmen van die tijd of zouden dat snel worden: Vito Acconci, Kathy Acker, Bas Jan Ader, Laurie Anderson, John Baldessari, Gregory Battcock, Lynda Benglis, Mel Bochner, Marcel Broodthaers, Trisha Brown, Chris Burden, Scott Burton, Ulises Carrión, Judy Chicago, Lucinda Childs, Christo, Diego Cortez, Hanne Darboven en Ed Ruscha.
|
|
|
|
Ed Ruscha, cover for Art-Rite, No. 11-12 (Winter 1975 / Spring 1976)
|
|
|
Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis
|
|
|
A book created to be a work of art is an artist’s book.
|
|
|
De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw.
Sommige kunsthistorici leggen de oorsprong van het kunstenaarsboek bij Stéphane Mallarmé en zijn Un coup de dés jamais n'abolira le hasard (Een dobbelsteenworp zal het lot nooit tenietdoen) waarin de dichter experimenteerde met de inhoud en vooral de vorm van zijn gedicht. Marcel Broodthaers zou de visuele poëzie van Mallarmé een extreme vorm geven. Het vormelijke experiment van Mallarmé en Broodthaers’ bewerking ervan zou vele kunstenaars inspireren en was een sleutelgegeven in de geschiedenis van het kunstenaarsboek [1].
In de jaren 1960 werd het boek een draagbare alternatieve ruimte: een uitbreiding van conceptuele installatie- of performancekunst. De toenemende politisering van kunstenaars in de context van het wijdverspreide sociale activisme van het decennium leidde ook tot de opkomst van het boek als kunstvorm. De ideeën van kunstenaars werden vaak belangrijker dan de esthetische kwaliteiten of de gebruikte materialen van het boek. De nieuwe beschikbaarheid van goedkope offsetdruk stimuleerde de opkomst van het kunstenaarsboek, omdat kunstenaars op zoek gingen naar eenvoudigere manieren om hun ideeën aan een breed publiek te presenteren. Ed Ruscha's Twentysix Gasoline Stations (1963) en Lawrence Weiner's Statements (1968) zijn waren vroege voorbeelden van het 'nieuwe' kunstenaarsboek [5]. |
|
|
Artists' books of bookworks |
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 |
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Ze werden als kleine paperbacks geproduceerd en relatief goedkoop aangeboden.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
|
|
|
|
Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition views Edward Ruscha, Artists' books,
The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]
|
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, 1998 | ISBN-10: 1881616940 | ISBN-13: 978-1881616948 |
|
|
Artist/Author onderzoekt hoe de definitie van het kunstenaarsboek de afgelopen vijftien jaar is uitgebreid naar elk boek waarbij een kunstenaar betrokken kan zijn, van in opdracht gemaakte tijdschriftprojecten tot op tekst gebaseerde mediawerken. Het hedendaagse kunstenaarsboek, losjes gedefinieerd als een kunstwerk in boekvorm, begon in de jaren 1960 als een radicale verandering ten opzichte van het livre d'artiste uit de negentiende eeuw.
Artist/Author. Contemporary Artists' Books biedt een internationaal overzicht van ongeveer honderd hedendaagse kunstenaarsboeken uit de laatste decennia van de 20e eeuw, en demonstreert de onhoudbaarheid van de gangbare definitie van het kunstenaarsboek. Artist/Author presenteert "fanzines", assemblages, tentoonstellingscatalogi, visuele poëzie, schetsboeken en geïllustreerde boeken, maar ook samenwerkingen tussen kunstenaars en de commerciële wereld, zoals catalogi van modeontwerpers.
Het grote zinkgat van het kunstenaarsboek.
Medewerkers: Cornelia Lauf, Glen O'Brien, Clive Phillpot, Jane Role, Brian Wallis en Renée Green. Interview met Martha Wilson door Thomas Padon.
Boekontwerp door Renée Green.
Clive Phillpot, een voormalig bibliothecaris van de Chelsea School of Art in Londen, werd in 1977 directeur van de bibliotheek van het MoMA in New York en bracht het kunstenaarsboek vanuit institutioneel oogpunt in kaart. In samenwerking met Printed Matter waar hij ook werkzaam was en het Franklin Furnace Archive, hielp Phillpot deze objecten onder de aandacht te brengen, terwijl hij ze de nodige geloofsbrieven gaf om toegang te krijgen tot musea.
Cornelia Lauf (1961) is onafhankelijk kunsthistorica en curator en woont in Rome. Na haar opleiding werkte ze bij het Solomon R. Guggenheim Museum in New York. Met haar eerste man Joseph Kosuth verhuisde ze nar Gent en werd ze hoofdredacteur bij Imschoot Uitgevers. In 1995 was Lauf de oprichter en artistiek directeur van Camera Oscura, in San Casciano Dei Bagni, een conceptuele micro-galerie. Cornelia trouwde in 2013 met Giuseppe Catalano, oprichter van Agricola Due Leoni. Momenteel runnen ze samen Agricola Due Leoni in Sabina (LA) Lazio buiten Rome, waar ze extra vergine olijfolie en wijn produceren. Cornelia Lauf is de art director van Agricola Due Leoni, en in samenwerking met hedendaagse kunstenaars wordt de olijfolie in edities op de markt gebracht.
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
|
|
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998 |
[0] Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de recente kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] Catalog - Printed Matter | www.printedmatter.org
[3] Weiner, L. (1968). Statements. Available online at: https://monoskop.org/images/4/4b/Weiner_Lawrence_Statements_1968.pdf. [Accessed 05/11/23].
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
`
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Stéphane Mallarmé, Jamais un coup de dés n'abolira le hasard, [épreuves d'imprimerie]
|
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
Marcel Broodthaers, Un Coup de Dés Jamais n'abolira le Hasard, Image, Köln,
Wide White Space Antwerpen, Galerie Michael Werner, 1969
|
|
|
|
|