|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970 [0]
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een van de pioniers van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst. Het alledaagse of alledaagse vormt Ed Ruscha's onderwerp in zijn schilderijen, foto's, boeken, prenten en tekeningen. Zijn zwart-wit foto's van banale en bekende onderwerpen zoals flatgebouwen, parkeerplaatsen en palmbomen komen terug in zijn boeken. Sprekend over zijn eerste boek Twentysix Gasoline Stations uit 1962 zei Ed Ruscha dat zijn foto's slechts een verzameling feiten waren en dat zijn boeken 'een verzameling readymades' zijn.
Marcel Duchamp vond de term 'readymade' uit om een reeks werken te beschrijven waarin toegeëigende objecten werden getransformeerd door hun presentatie in de galerie. Duchamp stelde dat kunst over ideeën ging en door een alledaags voorwerp te kiezen, bestempelde hij het als een kunstwerk. Duchamp was van grote invloed op Ruscha net als de opkomst van de conceptuele kunst tijdens de jaren 1960. Kunstenaars gegroepeerd onder deze brede noemer stelden in toenemende mate de aard van kunst, de rol en status van de kunstenaar ter discussie.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van formele en alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City.
Voor zijn boek Real Estate Opportunities, in 1970, maakte Ruscha een serie foto's die bedoeld waren om eruit te zien als conventionele foto's van onroerend goed advertenties. Het is een serie van lege kavels met de locaties als summier bijschrift.
|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970 (double page, depicting 12th & Sentous (southeast corner), and 1140 E. Pico) |
|
|
Real Estate Opportunities, 1970
In dit boek presenteert hij, zonder commentaar, foto's van verschillende stukken land die te koop staan in verschillende delen van L.A.
Ed Ruscha:
«I have eliminated all text from my books- I want absolutely neutral material. My pictures are not that interesting, nor the subject matter. They are simply a collection of 'facts', my book is more like a collection of readymades.....It is almost worth the money to have the thrill of 400 exactly identical books stacked in front of you.»
Vier foto's van de Real Estate Opportunities opnamesessies werden in 2003 uitgegeven als Vacant Lots 1970/2003.
|
|
|
Artists' books of bookworks |
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 |
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie
|
|
|
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
James Ellroy, Ralph Rugoff, Alexandra Schwartz, Bruce Wagner, Ulrich Wilmes, ED RUSCHA: FIFTY YEARS OF PAINTING, D.A.P./Distributed Art Publishers, 2010.
Auping Michael, Prince Richard, ED RUSCHA: ROAD TESTED, Hatje Cantz, 2011.
Virginia Heckert, Ed Ruscha and Some Los Angeles Apartments, Los Angeles: Getty Publications, 2013.
Calvin Tomkins, Ed Ruscha's L.A., The New Yorker, July 1, 2013, pp. 48–57.
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023
|
|
I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art, 1982 (catalogue)
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971
|
|
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
The Metropolitan Museum of Art | Met Publications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de recente kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] John Coplans, Concerning “Various Small Fires” An Interview with Edward Ruscha
Edward Ruscha discusses his perplexing publications, Artforum, vol.3, no.5, Los Angeles, February 1965, p.25. | www.artforum.co
[3] Bron: Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate |/www.tate.org.uk
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
`
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|