|
|
Ed Ruscha, Stains, 1969
|
|
Ed Ruscha, Stains, artists' book with 75 works on paper, animal, vegetable, mineral and chemical stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969 [0]
|
|
«There are things that I’m constantly looking at that I feel should be elevated to greater status, almost to philosophical status or to a religious status. That’s why taking things out of context is a useful tool to an artist. It’s the concept of taking something that’s not subject matter and making it subject matter.» |
|
Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Het zijn zelfstandige kunstwerken, die putten uit het dagelijkse leven en de toeschouwer een bevreemdende collectie beelden voorschotelen [2] .Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City. Tussen 1962 en 1978 produceerde Ruscha een zestiental kleine kunstenaarsboeken. Stains wordt zelden in deze reeks opgenomen. Ruscha beschrijft het 'als een kleine schatkist van over het hoofd geziene dingen'. 'Vlekken zijn altijd geminacht geweest, denk ik' zegt hij.
Stains, 1969
Het kunstenaarsboek met de titel Stains of Vlekken uit 1969 bestaat uit 75 vellen papier. Op 72 daarvan maakte Ruscha vlekken met verschillende substanties, zoals bijvoorbeeld fruit- en groentesappen, bloed en buskruit. De centrale plaatsing van de vlekken past binnen Ruscha's opzettelijk niet-artistieke benadering. Zijn humoristische 'romance met vloeistoffen' is uitzonderlijk binnen Ruscha's oeuvre en blijft tot op de dag van vandaag van invloed op zijn werk. Hier wordt zichtbaar hoe hij al vroeg verschillende materialen uitprobeerde die hij later direct in zijn prenten en tekeningen zou verwerken en in plaats van olieverf ook andere materialen zoals bloed, bramen- en wortelsap of chemische middelen als glycerine of thinner als artistiek medium zou gebruiken.[1][3]
|
|
|
Ed Ruscha, Stains (clamshell portfolio box covered with black textured paper; title embossed in silver ink on front cover and spine), Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969 [5] |
Ed Ruscha:
«Stains is a boxed set of single sheets of paper, done in 1969, and it's like a little treasure chest of overlooked things. Stains have always been scorned I guess, and it evolved out of my concepts of painting. I've always painted with a skin on a support, like paint on a canvas. And finally I got sick of doing it, and staining something, letting a wet material sink down into the fabric of the support—in this case paper—was the effort here and was my interest. The idea of using something that stains rather than a paint that sits on the surface of a canvas was my discovery for myself at the time.
So there is everything from wine stains, coffee stains, L.A. tap water that's almost invisible—lots of 'em, lots of stains. I made a little laundry list of things that I think I wanted to see at that time, one was even sulfuric acid which eats a hole in the paper, and everything that I selected seemed to be right at the time.
When I produced this thing, I remember buying a large quantity of this 100% rag content paper, and I got a call from the US government because it is the same kind of paper that would be used in counterfeiting, so I had a short-lived problem there, proving that I was not doing anything nefarious.»[2]
|
|
Ed Ruscha, Stains, artists' book with 75 stains animal, vegetable, mineral and chemical stains on paper, Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969
|
Het werk van Ruscha wordt gekenmerkt door een combinatie van picturale motieven en woorden of zinnen, waarbij hij onverwachte materialen op onverwachte manieren gebruikt. Zijn werken laten vaak de wisselwerking zien tussen bijzondere lettervormen en een meer atmosferische achtergrond, een visuele strategie die een Ruscha-handtekening is geworden.
Ruscha maakte zijn eerste woordschilderijen - met olieverf op papier - in Parijs in 1961. Woorden en zinnen fungeren vaak als symbolen en motieven in zijn werk, en de kunstenaar heeft een verbazingwekkend scala aan visuele middelen ingezet om het lezen als betekenisgevend proces te laten verkennen. Elk werk lijkt een anagram, of een raadsel dat je moet oplossen als je het woord leest en begrijpt dat het met een bepaald materiaal en op een specifieke ondergrond gemaak is. Het werk van Ruscha laat je nadenken over hoe taal een representatie van een idee is en hoe we betekenis produceren door het proces van betekenaars en woorden, tekens en representatieve beelden.
Jennifer West:
«What first drew me to Ed Ruscha’s work was the discovery that he used gunpowder and Pepto-Bismol on a couple of pieces. I knew about his text pieces and had seen them in reproduction, but was really drawn to his use of organic and pop materials—like materials from the drug store—in relation to words. The work presents this sort of puzzle to put together which has to do with reading the word and understanding that it was produced with a particular material. So you have to think about how language is a representation of an idea. And I thought that was a really productive place for thinking about representation, and how we produce meaning through the process of signifiers and words and text and codes and representational images»[3].
Het bijzondere aan Stains is dat Ruscha 75 verschillende soorten vlekken maakt in plaats van een enkel woord of zin met een bepaald materiaal weer te geven. Hij creëert een staalkaart aan materialen die hij later in zijn grafisch werk en tekeningen zou verwerken. Het doorbladeren van het boek of portfolio levert ook een bijna filmisch verslag op van het leven van een kunstenaar in zijn atelier, dat zich voortbeweegt tussen alle organische en vaak banale materialen die je in een atelier kan terugvinden, dingen die je in het dagelijks leven over het hoofd ziet, kraantjeswater en een soort antiseptische terpentijn, buskruit en benzine, verf, sperma, ketchup en urine, en op het einde, op de zijden binnenkant van de doos is er een vlek met bloed van de kunstenaar.
Clive Phillpot:
«The activities of Ruscha's infant son may have awakened the artist to the possibility of using organic substances as agents for imagery. In the year following his son's birth, Ruscha produced the portfolio Stains, a series of loose pages that he stained with random blobs of such foodstuffs as egg yolk, cabbage, and milk, plus other substances a baby is not normally involved with, such as India ink and nail polish»[6].
Achteraan is naast een colofon ook een lijst met al deze materialen toegevoegd, waarmee Ruscha een zoektocht of een puzzel genereert tussen het geschreven en grafische woord en het organisch materiaal dat hij gebruikt heeft. [3]
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Stains (title page), Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Stains (list of stains), Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969
|
|
Ed Ruscha, Stains (colophon), Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969
|
|
|
De materialen die in de portfolio zijn gebruikt, staan mooi onder elkaar vermeld : Los Angeles kraantjeswater, zout water uit de Stille Oceaan, oogspoeling (Murine), Witch Hazel of toverhazelaar (Borbro gedistilleerd), aceton (Gray Cross), bleekmiddel (Clorox), tabak (Gauloise) en bourbon (Old Charter), sperma (Human), waterstofperoxide (Gray Cross), kaarsvet (Halo), vlekverwijderaar (Energine) en op het einde olijfolie (Star), minerale olie (Squibb), Motorolie (Texaco 30W-HD), vlees (T-Bone), Brer Rabbit Molasses en kaneelolie (Magnus, Mabee & Reynard). Tot slot is op de binnenzijde van de overslagdoos die met zijde bekleed is bloed van de kunstenaar aangebracht.
|
Lijst
|
|
|
|
|
1. Loe Angeles Tap water
2. Pacific Ocean Salt Water
3. Eyewasha (Murine)
4. Witch Hazel (Borbro distilled)
5. Acetone (Gray Cross)
6. Bleach (Clorox)
7. Hydrogen Peroxide (Gray Cross)
8. Candlewax (Halo)
9. Spot Remover (Energine)
10. Anticeptic (Listerine)
11. Turpentine (T&R Factors of Texas)
12. Sperm (Human) [
13. Ant
14. Gunpowder (DuPont superfine)
15. Rust Solvent (Liquid Wrench)
16. Lacquer Thinner (Sinclairs)
17. Topsoil
18. Drain Cleaner (Liquid Drano)
19. Eau de Cologne (Partner)
20. Beer (Coors)
21. Nail Enamel (L'Oreal Coffee Caramel)
22. Gasoline (Mobil Ethyl)
23. Spirits of Peppermint (Borbro)
24. Oil of Wintergreen (Borbro)
25. Castor Oil (Borbro)
|
|
26. Glacial Acetic Acid (Robinson)
27. Sulfuric Acid (Mallinckrodt)
28. Butch Wax with lanolin
29. Wine (Chateau Latour 1962)
30. Glue (Wilhold Glu-bird)
31. Bacon Grease
32. Leather Dye (Shinola)
33. Tincture Merthiolate (Norco)
34. Urine (Human)
35. Lacquer (Pactra clear)
36. Shellac (Master Mixed orange)
37. Varnish (Grumbacher spray damar)
38. Petroleum Jelly (Vaseline)
39. Miilk (Knudsen)
40. Coca Cola
41. Ammonia (Goodwin's)
42. Tobacco (Gauloise)
43. Salad Dressing (Kraft Roka blue cheese)
44. Bourbon (Old Charter)
45. Egg Yolk
46. Egg White
47. Chocolate Syrup (Hershey's)
48. Grass
49. Glycerine (Alvarado Pharmacy)
50. Rose Petal (American Beauty)
51. Oil Paint (Bellini Cad. Yellow Deep)
|
|
52. Pepper Sauce (Tabaseo)
53. Ketchup (Heinz)
54. Spinach
55. Green Onion
56. Radish (Red)
57. Parsley
58. Beet
59. Turnip
6o. Pepper (Yellow)
61. Cabbage (Red)
62. Tea (Lipton's)
63. Coffee (Yuban)
64. Apple Juice (Tree Top Pure)
65. lndia Ink (Pelikan)
66. Mustard(French's)
67. Cocoa Butter (Hershey's)
68. Dairy Bulter
69. Worcestershire Sauce(Lea & Perrins)
70. Olive Oil (Star)
71. Mineral Oil (Squibb)
72. Motor Oil (Texaco 30W-HD)
73. Meat (T-Bone)
74. Molasses (Brer Rabbit)
75. Cinnamon Oil (Magnus, Mabee & Reynard)
Inside Silk: Blood of the Artist |
|
|
Ed Ruscha, Stains (clamshell portfolio box covered with black textured paper, lined in white silk moiré with an additional stain of the artists' blood on white silk moiré fabric), Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969 [5] |
|
|
Stains werd uitgegeven in een editie van 70 exemplaren. Er waren twee a.p.'s en twee 3 donor copies. Alle bladen met vlekken werden onderaan rechts met de hand gestempeld (genummerd). Het nummer verwijst naar het register. Het colofon werd door Ed Ruscha met blauwe inkt genummerd en gesigneerd.
De 76 bladen worden bewaard in een overslagdoos bekleed met zwart structuurpapier en gevoerd met witte moiré-zijde, met een vlek met bloed van de kunstenaar. De titel is in zilverkleurige inkt en in reliëf gedrukt op het voorplat en de rug.
Formaat: 29 x 32 x 3.7cm (elk blad 30 x 27.5cm).
|
|
Ed Ruscha overview of Stains, artists' book with 75 works on paper,
with animal, vegetable, mineral and chemical stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, California, 1969 [7]
|
|
|
De eerste kunstenaarsboeken, een terugblik
De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw. In de jaren zestig van vorige eeuw ontstond het concept van het kunstenaarsboek zoals we dat nu kennen, als eenvoudig en betaalbaar kunstobject.
Ed Ruscha was een van de kunstenaars die deze nieuwe vorm van kunstenaarsboeken mogelijk maakte. Ruscha produceerde zijn bookworks op grote schaal maar probeerde zoveel mogelijk controle te houden over elk aspect van het ontwerp en de productie van het boek. Elk boek werd ontworpen als een kunstwerk, maar wel een dat niet uniek was, maar op grote schaal gereproduceerd werd en beschikbaar was voor een groot publiek.
Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. |
|
|
16 kleine kunstenaarsboeken van Ed Ruscha
De boeken van Ruscha behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen en benzinestations, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij. De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre. Stains (1969) wordt doorgaans niet opgenomen in deze lijst.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
|
|
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015
c
|
|
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010.
Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999 |
|
Clive Phillpot, Booktrek, JRP Editions SA, 2012
Booktrek bundelt de essays die Clive Phillpot sinds 1972 heeft geschreven over de definitie en ontwikkeling van kunstenaarsboeken. In zijn woorden: "Onder kunstenaarsboeken worden boeken of boekjes verstaan die door de kunstenaar met behulp van massaproductiemethoden en in (theoretisch) onbeperkte aantallen worden geproduceerd en waarin de kunstenaar kunstideeën of kunstwerken documenteert of realiseert."
Clive Phillpot, een voormalig bibliothecaris van de Chelsea School of Art in Londen, werd in 1977 directeur van de bibliotheek van het MoMA in New York en bracht het kunstenaarsboek vanuit institutioneel oogpunt in kaart. In samenwerking met onder andere Printed Matter en Franklin Furnace, hielp Phillpot deze objecten onder de aandacht te brengen, terwijl hij ze de nodige geloofsbrieven gaf om toegang te krijgen tot musea. Booktrek is een eerste verzameling van deze historische teksten, manifesten, catalogusitems en essays over de boeken van Ed Ruscha, Sol LeWitt, Dieter Roth en Richard Long. Het zal een naslagwerk van onschatbare waarde zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in de evolutie van kunstenaarsboeken en hun perceptie in de kunstwereld.
Clive Phillpot; Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999
This catalogue raisonné was published on the occasion of the exhibition of the same name, originating at the Walker Art Center, Minneapolis, and traveling to the Los Angeles County Museum of Art and other venues through early 2001. Both the catalogue and the exhibition document 40 years of Ruscha's innovative work, and they feature 17 artist's books, such as Twentysix Gasoline Stations (1963); a group of photographs taken on the historic Route 66; and some 300 prints, including a fragrant installation made entirely of paper sheets screen-printed with chocolate.
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts, 1971
|
|
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
Dit is de officiële website van de Ed Ruscha catalogi raisonnés. De catalogi zijn doorlopende projecten die het volledige oeuvre van de kunstenaar documenteren op het gebied van schilderkunst, unieke werken op papier en andere projecten.
Editions 1959-1999 – Prints, Books, Misc. , Siri Engberg et Clive Phillpot, Ed. Walker Art Center, Minneapolis, Etats-Unis, 1999.
De catalogue raisonné van Edward Rucha's onuitgegeven grafisch werk, boeken en projecten werd samengesteld door Siri Engberg en Clive Phillpot en gepubliceerd door het Walker Art Center in Minneapolis (VS) in 1999. De huidige catalogue raisonné, in 2 Engelstalige delen ("Prints, Books, Misc."), werd gepubliceerd ter gelegenheid van de reizende tentoonstelling van de kunstenaar in Minneapolis (1999), Los Angeles (2000) en Tampa (Florida, 2001). Terwijl Volume I de werken zelf toont zonder begeleidende teksten, d.w.z. 308 prints, 17 boeken en 68 projecten, bevat Volume II alle informatie met betrekking tot de werken. Naast deze informatie bevat Deel II een essay over het grafische werk van Ed Ruscha door Siri Engberg (Out of print), een herdruk van een perstekst van de kunstenaar zelf (The information ma") uit 1975 en een essay van Clive Phillpot over enkele beroemde werken van Ed Ruscha (Sixteen books and then some). Aan het einde van het boek staan een aantal klassieke bijlagen: een geselecteerde lijst van de belangrijkste solo- en groepstentoonstellingen van de kunstenaar, een selectieve bibliografie en een - altijd zeer nuttige - index van titels.
Editions 1959-1999 – Prints, Books, Misc. », Siri Engberg et Clive Phillpot, Ed. Walker Art Center, Minneapolis, Etats-Unis, 1999
Ed Ruscha Editions 2000-2023 | www.arspublicata.com
Until the forthcoming catalogue raisonné of the editioned prints and
multiples by Ed Ruscha is published, ars publicata has compiled
a preliminary listing of his selected editions (from 2000 to 2023),
with the friendly support and permission of the artist.
Das Kunstbuch. Verein zur Förderung und Verbreitung von Künstlerbüchern | Ed Ruscha. Stains, 1969
The Metropolitan Museum of Art | Met Publications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Main d'oeuvre Reading | Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
Ed Ruscha | Chocolate Room, 1970 | www.nga.gov
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Alexandra Schwartz, Ed Ruscha's Los Angeles (MIT Press), 2010
| Ed Ruscha's Los Angeles (book: full text).
|
|
Exhibition view The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024 [Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971] [Foto Rein Ergo]
|
|
|
|
|
|
|
Contemporary Artists’ Books
|
|
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, continuous etching for the front and back cover, Ergo Pers, 2002
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
Main d’œuvre revisited was een lezing uitgesproken in de Koninklijke Bibliotheek van België. Het is nu een online platform waar nagedacht wordt over de betekenis van het kunstenaarsboek, en waar een verzameling kunstenaarsboeken belicht wordt.
Afbeeldingen van Stains zijn ontleend aan ED RUSCHA | STAINS | Prints & Multiples | 2020 | Sotheby's.
[1] Museum Ludwig - Gesellschaft für Moderne Kunst | www.gesellschaft-museum-ludwig.de
Perlensucher at the Museum Ludwig
In 2013, together with a number of other collectors, Anna Friebe-Reininghaus initiated the Perlensucher at the Museum Ludwig. The commitment of the group manifests itself in the annual acquisition of one or more important works on paper by artists from the second half of the twentieth century for the collection of the Museum Ludwig.
In this way, the museum’s collection has already been substantially enriched with important works by Mary Bauermeister, Teresa Burga, VALIE EXPORT, Hans Haacke, Charlotte Posenenske, Gerhard Richter, Ed Ruscha and Nil Yalter.
[2] Quoted on Edward Ruscha. Stains. 1969 | MoMA |www.moma.org | Listen to Ed Ruscha about Stains | Bekijk het volledige Portfolio Stains
[3] Artists on Art: Jennifer West on Ed Ruscha | : Jennifer West on Ed Ruscha | Unframed
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Stains (1969) wordt door sommigen beschouwd als een printserie, hoewel volgens de catalogue raisonné deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek beschouwd wordt.
[5] Source: Ed Ruscha (b. 1937), Stains | Christie’s, 20th/21st Century: Amsterdam | 11–25 NOV 2021 | ONLINE 20049 | www.onlineonly.christies.com
[6] Editions 1959-1999 – Prints, Books, Misc. , Siri Engberg et Clive Phillpot, Ed. Walker Art Center, Minneapolis, Etats-Unis, 1999, p. 71.
(Phillpot, p. 71). Ed Ruscha publiceerde Stains een jaar na de geboorte van zijn zoon. "De activiteiten van Ruscha's zoontje hebben de kunstenaar wellicht wakker geschud over de mogelijkheid om organische stoffen te gebruiken als beeldmiddel. In het jaar na de geboorte van zijn zoon produceerde Ruscha de portfolio Stains, een serie losse pagina's die hij bevlekte met willekeurige klodders voedingsmiddelen zoals eigeel, kool en melk, plus andere stoffen waar een baby normaal gesproken niet mee in aanraking komt, zoals Oost-Indische inkt en nagellak". [Ook vermeld door Contemporary Artists’ Books: The Property of a Texas Collector | Nov 09, 2021 - Sale 2587
| Ed Ryuscha, Stains.]
[7] Edward Ruscha. EDITIONS 1959-1999 | Catalogue Raisonne, Vol. 1: Prints, Books Misc; Vol. 2: Essays, Entries, Information, Minneapolis 1999. [Image taken from 'Das Kunstbuch. Verein zur Förderung und Verbreitung von Künstlerbüchern' | www.daskunstbuch.at]
`
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|