Ergo Pers Home
  
 

Ed Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966
   

Ed Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [0]

   

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.
In de vroege jaren '60 begon Ed Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City. In 1964 volgde Various Small Fires, dat een reeks foto's van kleine vuurtjes bevat.

Every Building on the Sunset Strip, 1966

Voor Every Building on the Sunset Strip fotografeerde Ruscha de hele Sunset Strip vanaf de achterkant van een pick-up truck en spendeerde vervolgens 9 maanden aan het aan elkaar plakken van de beelden om de doorlopende lengte te vormen. De presentatie is een lange leporello. Het meer dan 8 meter lange tot een accordeon gevouwen boek bevat twee doorlopende fotografische overzichten van de zuid- en noordkant van de Sunset Strip. De bovenkant toont de ene kant van de straat en de onderkant toont de andere kant. De foto's geven - zoals de titel van het boek al doet vermoeden - de volledige architectuur van het beroemde deel van Sunset Boulevard weer.

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Annick en Anton Herbert, Ghent

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent [0]

Edward Ruscha, Every building on the Sunset Strip
1966  © Ed Ruscha

Every Building on the Sunset Strip unfolded by Ed Ruscha, 1966, via Christie’s [4]

   

Met behulp van een paste-up techniek combineerde Ed Ruscha de individuele foto's met de hand [2]. Voor de schijnbaar neutrale toeschouwer reflecteert Ruscha over de banaliteit van het grootstedelijke leven en de massamedia.




   
Edward c Every building on the Sunset Strip,  by Jerry McMillan, 1967 [via The Craig Krull Gallery, Santa Monica] Edward Ruscha, Every building on the Sunset Strip (detail), 1966  © Ed Ruscha Edward Ruscha, Every building on the Sunset Strip (detail leporello), 1966  © Ed Ruscha Edward Ruscha, Every building on the Sunset Strip (detail), 1966  © Ed Ruscha Edward Ruscha, Every building on the Sunset Strip (detail leporello), 1966  © Ed Ruscha

Ed Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 (details en een bijzonder portret van Ed Ruscha door by Jerry McMillan)[3]

 

   

Een interessant detail is dat Ed Ruscha zich voor zijn Sunset Strip misschien liet inspireren door een fotoboek van Yoshikazu Suzuki. Ginza Kaiwai/Ginza Haccho van Yoshikazu Suzuki & Kimura Shohachi toont ons uitzichten op het Ginza-district in Tokio, en werd op dezelfde wijze geconcipieerd als Every Building on the Sunset Strip van Ed Ruscha. Het boekje dateert van 1954. Yoshikazu Suzuki fotografeerde nauwgezet het winkeldistrict in Tokio en monteerde de foto's tot een twee meter lange leporello, met panorama van Ginza.

 

    Yoshikazu Suzuki en Kimura Shohachi, Ginza Kaiwai/Ginza Haccho,Toho-Shuppan Publishing, Tokyo, 1954
   

Yoshikazu Suzuki en Kimura Shohachi, Ginza Kaiwai/Ginza Haccho ,Toho-Shuppan Publishing, Tokyo, 1954

   

Ginza Kaiwai/Ginza Haccho bestaat uit twee afzonderlijke boekjes in een kartonnen doos en is in wezen een historische publicatie over de geschiedenis van de wijk Ginza in Tokio. Het eerste deel is een verslag van Kimura Shohachi over de wijk Ginza in Tokio, met reproducties van houtsneden van Hiroshige, tekeningen, kaarten en foto's van Yoshikatsu Kanno.
De leporello van het boek is echter bijzonder interessant: het tweede deel is een lange accordeonvouw van Yoshikazu Suzuki's fotografische panorama van elk gebouw in de Ginza Street. Het presenteert twee parallelle fotografische stroken die beide kanten van de weg laten zien.

Dit vertoont natuurlijk een opmerkelijke gelijkenis met Ed Ruscha's baanbrekende kunstenaarsboek, dat twaalf jaar later in 1967 werd geproduceerd, waardoor de vraag rijst of Ruscha deze vernaculaire publicatie heeft gezien en erdoor is beïnvloed [5].

 

   

Dutch Details, 1971

   

In het kader van de kunstmanifestatie Sonsbeek 71 (Sonsbeek buiten de Perken) maake Ed Ruschat een  kunstenaarsboek met een reeks zwart-wit foto's van de streek rond Stadskanaal in de provincie Groningen (de gemeenten Veendam, Stadskanaal, Musselkanaal en Ter Apel). Ruscha fotografeert bruggen en huizen die hij elk zes keer vastlegt, van een totaalbeeld van op afstand  tot een van dichtbij gefotografeerd detail.
Er werden 3000 exemplaren gedrukt, maar het grootste deel van de oplage werd per ongeluk vernietigd, waardoor dit een van de zeldzaamste boeken van Ruscha werd.




    Edward Ruscha. Dutch Details, The Octopus Foundation and Sonsbeek 71, 1971
     
    Edward Ruscha. Dutch Details, (folio met zes foto's), The Octopus Foundation and Sonsbeek 71, 1971

Edward Ruscha. Dutch Details, The Octopus Foundation and Sonsbeek 71, 1971

    Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis
   

De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw uit samenwerkingsverbanden tussen schrijvers en beeldende kunstenaars. Tekst en beeld kregen in deze vaak luxueuze uitgaven een steeds grotere visuele eenheid.

In de jaren 1960 krijgt de beeldend kunstenaar meer invloed over de inhoud en de uiteindelijke vormgeving van het boek. Hier ontstaat het boek als kunstvorm waarin het artistieke idee of concept centraal staat en uitgedrukt wordt door middel van foto's en tekst in een eenvoudige vormgeving. Met zijn paperbacks opende Ruscha het medium voor de mogelijkheden van massaproductie en grootschalige distributie.

Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.

De kunstenaarsboeken van Ed Ruscha werden aanvankelijk geclassificeerd als 'West Coast Pop art'. Later noemde Sol Lewitt ze conceptuele kunst en werden er ook verbanden gelegd met de Amerikaanse traditie van fotodocumentatie die Ruscha op één lijn plaatst met fotografen als Walker Evans en Robert Frank.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.

De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]

 


Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 - June 16, 2024]

Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024]

 

   

Later zou Edward Ruscha nog een enkele keer terugkeren naar het livre de peintre met bijvoorbeeld Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxueus kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door Sam Francis' Lapis Press met acht originele etsen van de kunstenaar, of Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde.


Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited   Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

 

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

 

 

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

  Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969   Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970  [From the portfolio Artists an Photographs]

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

 

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

 

Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]

 

Ed Ruscha, Colored People, Los Angeles, 1972   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
  Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

Ed Ruscha, Colored People, Los Angeles, 1972

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 

 

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

 

   

En Ruscha bleef de Sunset Strip documenteren, en herhaalde regelmatig zijn tocht langs gebouwen en pleinen van de Sunset Strip en laat zo zien hoe het stedelijke landschap door de decennia heen is veranderd.
Ed Ruscha's archief Streets of Los Angeles werd in 2012 aangekocht door het Getty Research Institute en neemt een unieke positie in als zowel een kunstenaarsarchief als een opslagplaats van informatie over Los Angeles. Van de jaren '60 tot nu hebben Ruscha zette met zijn team deze praktijk meer dan vijf decennia lang voort en volgde straten als Hollywood Boulevard, Melrose Avenue en Sunset Boulevard. Het resultaat is een methodische documentatie van een zich ontwikkelend stadslandschap van Los Angeles. Het Getty Research Institute heeft meer dan 120.000 negatieven uit deze collectie van meer dan 750.000 beelden gedigitaliseerd, waardoor nieuwe verhalen over Los Angeles en haar geschiedenis worden onthuld.

 

LA Stories: Urbanism, Music, and AI in Ed Ruscha’s Archive


LA Stories: Urbanism, Music, and AI in Ed Ruscha’s Archive

   

Motorized Photographs Of Sunset Blvd. And Other L.A. Streets werd gemaakt in opdracht van het Getty Museum ter gelegenheid van de uitreiking 2019 van de J. Paul Getty Medal aan de schilder, tekenaar, fotograaf en boekenmaker Ed Ruscha. Deze film brengt twee van Ed's belangrijkste inspiratiebronnen samen: Kerouac's tekst On The Road en de stad Los Angeles. De film maakt gebruik van de digitalisering door het Getty Research Institute van meer dan een miljoen beelden van Ed's Streets of Los Angeles fotoserie, en fragmenten uit Jack Kerouac's On The Road.


Motorized Photographs Of Sunset Blvd. And Other L.A. Streets

Ed Ruscha - Motorized Photographs Of Sunset Blvd. And Other L.A. Streets [6]


 

 

 

     
Selecte bibliografie    
Doug Eklund, The Toughest, Meanest Art I Was Making': Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | The University of Chicago Press, Chicago, IL - pdf

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.


 

Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making': Edward Ruscha's Books

Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making': Edward Ruscha's Books

 

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
.
Het Museum of Modern Art presenteert met ED RUSCHA / NOW THEN, de meest uitgebreide retrospectieve tentoonstelling van het werk van Ed Ruscha en zijn eerste solotentoonstelling in het MOMA.
De tentoonstelling is georganiseerd in nauwe samenwerking met de kunstenaar en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire aanpak. Er zijn meer dan 200 werken te zien, gemaakt van 1958 tot nu, in verschillende media, waaronder schilderkunst, tekeningen, grafiek, fotografie, kunstenaarsboeken en installaties, die volgens een losse chronologie worden tentoongesteld in de galeries van de zesde verdieping van het museum. Naast de meest geprezen werken van de kunstenaar belicht de tentoonstelling minder bekende aspecten van zijn werk en biedt zo nieuwe perspectieven op een van de meest invloedrijke figuren in de naoorlogse Amerikaanse kunst.

ED RUSCHA / NOW THEN wordt georganiseerd door het MoMA en het Los Angeles County Museum of Art (LACMA). De tentoonstelling wordt georganiseerd door Christophe Cherix, The Robert Lehman Foundation Chief Curator of Drawings and Prints, met Ana Torok, The Sue and Eugene Mercy, Jr. Assistant Curator, en Kiko Aebi, Curatorial Assistant, Department of Drawings and Prints.

Charles Desmarais, Proof: Los Angeles Art and the Photograph 1960–1980, Los Angeles: Fellows of Contemporary Art, 1992.

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023


Yoshikazu Suzuki & Shohachi Kimura | Walther Collection | www.walthercollection.com

Shohachi Kimura & Yoshikazu Suzuki, Ginza Kaiwai/ Ginza Haccho (Every Building on Ginza Street), Tokyo: Toho Shuppan, 1954
Yoshikazu Suzuki and Shohachi Kimura's 1954 book Ginza Kaiwai / Ginza Haccho is a two-volume study of Tokyo's famous Ginza district.
The second volume, Ginza Haccho, is a long accordion foldout, or leporello, reproducing photographer Yoshikazu Suzuki's panoramic views of the main street of Ginza. Photographs of buildings on each side of the street are montaged together to form continuous blocks that run along the upper and lower edges of the single, impossibly long page, with text in the middle describing the shops. Within the context of documentary photography and conceptual art, Suzuki's foldout is an uncanny precedent to Ed Ruscha's seminal book Every Building on the Sunset Strip, produced twelve years later.

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

The Metropolitan Museum of Art | MetPublications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org

Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

Steven Jacobs, Leafing Through Los Angeles: Edward Ruscha’s Photographic Books, in "Camera Constructs" | | www.academia.edu

Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be

Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.

Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig.
Omstreeks 2006 werd beslist om de Verzameling af te ronden en geen nieuwe kunstenaars meer op te nemen. Het bestaande ensemble werd vanaf dan uitgediept aan de hand van het indrukwekkend Archief.
www.herbertfoundation.org

Charles Desmarais, Proof: Los Angeles Art and the Photograph 1960–1980, Los Angeles: Fellows of Contemporary Art, 1992.

Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König

 

 

 

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

 

Album artists'books     




 

Bruce Nauman, Burning Small Fires (1968), front and back cover  

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

 

Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005
 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)

 

       

[0] Foto Rein Ergo. [Herbert Foundation – Loods 02.10.2023 – 31.01.2024. Collectie-opstelling met werken van onder meer Gerhard Richter, Carl Andre, Donald Judd, Jan Vercruysse, Ed Ruscha].
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
In 2015 bestond Ergo Pers 20 jaar. Twee tentoonstellingen, in het Roger Raveelmuseum en het Gemeentemuseum Den Haag brachten metMain d’œuvre twee decennia Ergo Pers in beeld. Na de tentoonstellingen werd Main d’œuvre online uitgebreid met de volledige collectie kunstenaarsboeken en edities van Ergo Pers. Main d’œuvre werd de verzamelnaam waarmee de collectie van Ergo Pers onsloten werd.
[2] Paste-up veel gebruikte techniek waarbij de tekst en de foto's direct op een witte ondergrond (stramien) geplakt worden, waarvan direct een drukplaat gemaakt kan worden.
[3] Details van Every Building on the Sunset Strip unfolded by Ed Ruscha, 1966, via Christie’s, dn een portret van Ed Ruscha, door by Jerry McMillan, 1967 [via The Craig Krull Gallery, Santa Monica].
[4] Every Building on the Sunset Strip unfolded by Ed Ruscha, 1966, via Christie’s.
[5] Donlon Books | Ginza Kaiwai/Ginza Haccho by Yoshikazu Suzuki & Kimura Shohachi | www.donlonbooks.com
[6] Ed Ruscha - Motorized Photographs Of Sunset Blvd. And Other L.A. Streets from Matthew Miller on Vimeo.

 Ed Ruscha’s iconic photographs of Los Angeles streets come to life in a transportive new short by director Matthew Miller.  Commissioned by The Getty Museum and drawing from The Getty’s rich and newly digitized archive, “Ed Ruscha – Motorized Photographs Of Sunset Blvd. And Other L.A. Streets” combines photographs taken on the back of a pickup truck with excerpts from Jack Kerouac’s “On The Road” (read by Ruscha himself).  The result is a hypnotic collage of architecture, art, literature, and sidewalk character.
[Morre information on Staff Pick Premiere: A Getty-commissioned short by Matthew Miller].

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966