|
|
Ed Ruscha, Laurence Weiner, Hard Light, 1978
|
|
Ed Ruscha, Laurence Weiner, Hard Light, 1978 [0]
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst waarbij het gebruik van het boek als een alternatief voor de meer gangbare media steeds meer navolging vond.
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Het zijn zelfstandige kunstwerken, die putten uit het dagelijkse leven en de toeschouwer een bevreemdende collectie beelden voorschotelen [2]. Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen en appartementsgebouwen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt. Ze laten zien hoe Ruscha brak met de tradities van het genre van het kunstenaarsboek en tegelijkertijd afstand nam van de fotoboeken van auteursfotografen als Robert Frank en Walker Evans.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City.
Hard Light, 1978
Op een enkele uitspraak van Lawrence Weiner na (In the year 2000 all racecar driving will be taken over by women), is dit een volledig tekstloze fotoroman die verschillende gesprekken tussen drie vrouwen documenteert, elk gefotografeerd in een andere omgeving. Hard Light ontwikkelt een visueel verhaal van eenenvijftig zwart-wit beelden rond de drie actrices. Het is een klassiek kunstenaarsboek met Shelley Chamberlain, Suzanne Chandler en Susan Haller in de hoofdrollen.
De inhoud van het boek was aanvankelijk nog onbestemd. Het begon met de opname van een reeks foto's;
Ed Ruscha:
«We went out and got a few girls and shot some pictures on the street and down at the marina and on the Santa Monica pier. We’re going to make some kind of story out of it. I’m not sure what direction it will take. There’ll be dialogue.» [5]
|
|
Ed Ruscha, Laurence Weiner, Hard Light, 1978 © Ed Ruscha and Laurence Weiner
|
Concept en ontwerp: Ed Ruscha en Lawrence Weiner.
Fotografie: Ed Ruscha, Lawrence Weiner en Susan Haller.
Een overdruk van de cover werd gebruikt als aankondiging voor het boek[1].
|
|
|
Double page from Ed Ruscha and Lawrence Weiner’s artists' book, Hard Light (1978),
which reads, 'In the year 2000 all racecar driving will be taken over by women'
|
|
|
|
|
Hard Light, 1978, 120 pagina's (52 pagina's met 65 fotografische illustraties, 8 pagina's met alleen bijschriften, 1 titelpagina, 1 credits/copyright pagina, 58 blanco pagina's) [6]
|
|
|
De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw. In de jaren zestig van vorige eeuw ontstond het concept van het kunstenaarsboek zoals we dat nu kennen, als eenvoudig en betaalbaar kunstobject. Het hedendaagse kunstenaarsboek, losjes gedefinieerd als een kunstwerk in boekvorm, begon in de jaren 1960 als een radicale verandering ten opzichte van het livre d'artiste uit de negentiende eeuw, dat in beperkte oplages verscheen. In de jaren 1960 werd het boek een draagbare alternatieve ruimte: een uitbreiding van conceptuele installatie- of performancekunst. Ook de toenemende politisering van kunstenaars in de context van het wijdverspreide sociale activisme van het decennium leidde ook tot de opkomst van het boek als kunstvorm. De ideeën van kunstenaars werden vaak belangrijker dan de esthetische kwaliteiten of de gebruikte materialen van het boek.
Ed Ruscha was een van de kunstenaars die deze nieuwe vorm van kunstenaarsboeken mogelijk maakte. Ruscha produceerde zijn bookworks op grote schaal maar probeerde zoveel mogelijk controle te houden over elk aspect van het ontwerp en de productie van het boek. Elk boek werd ontworpen als een kunstwerk, maar wel een dat niet uniek was, maar op grote schaal gereproduceerd werd en beschikbaar was voor een groot publiek.
«One of the purposes of my book has to do with making a mass-produced object. The final product has a very commercial, professional feel to it. I am not in sympathy with the whole area of hand-printed publications, however sincere. One mistake I made in “Twenty-Six Gasoline Stations” was in numbering the books. I was testing—at that time—that each copy a person might buy would have an individual place in the edition. I don’t want that now».[2]
Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. Hard Light (1978) dat hij realiseerde (met Lawrence Weiner, was zijn zestiende kunstenaarsboek.
|
|
|
16 kleine kunstenaarsboeken van Ed Ruscha
De boeken van Ruscha behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen en benzinestations, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek. De vlekken werden niet gedrukt maar handmatig door de kunstenaar aangebracht, net als de gestempekde nummering rechtsonder in de hoek van elk blad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
|
|
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Stains (title page), Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
|
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010.
Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.
Het boek van Alexandra Schwartz is digitaal beschikbaar op www.academia.edu
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002 |
|
Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002
Als een van de meest vernieuwende kunstenaars van de afgelopen veertig jaar is Ed Ruscha is ook een van de eerste Amerikanen die een kritiek op de populaire cultuur en een onderzoek naar taal in de beeldende kunst introduceerde. Hoewel hij bekend werd als schilder, is Ruscha ook beroemd om zijn tekeningen die hij maakte met zowel conventionele materialen als met voedsel, bloed, buskruit, chocolade en schellak, net als om zijn grafiek, films, foto's en kunstenaarsboeken.
Hij wordt vaak geassocieerd met Los Angeles en stromingen als Pop Art en Conceptuele kunst, maar hij heeft de neiging om dergelijke etiketten met een satirisch, zo niet argwanend, oog te bekijken.
Zijn werk wordt inderdaad gekenmerkt door een eigenzinnige humor en beweegt zich tussen plechtig en oneerbiedig, of serieus en onzinnig, en het put zowel uit de populaire cultuur als uit westerse kunsttradities. Leave Any Information at the Signal documenteert niet alleen het werk van deze invloedrijke kunstenaar uit zijn beginperiode, maar bevat ook zijn geschriften en commentaren op andere artistieke ontwikkelingen in die tijd.
Het boek is verdeeld in drie delen, die elk chronologisch zijn geordend. Deel één bevat verklaringen, brieven en andere geschriften. Deel twee bestaat uit meer dan vijftig interviews, waarvan sommige nooit eerder gepubliceerd of vertaald zijn in het Engels. Deel drie bevat schetsboekpagina's, woordgroepen en andere aantekeningen. Het belang van dit boek situeert zich vooral in dit laatste deel waar we bij enkele artistieke projecten een inkijk krijgen in het denkproces van Ed Ruscha, hoe hij ideeën ontwikkelt en artistieke problemen oplost.
Ze worden hier voor het eerst gepubliceerd. Het boek bevat ook meer dan tachtig illustraties, geselecteerd en gerangschikt door de kunstenaar.
Alexandra Schwartz:
«Ruscha chose the title of this book, Leave Any Information at the Signal. It’s a riddle, and intentionally so. If the book is supposed to elucidate Ruscha’s thought processes, then the apparent obscurity of its title might be construed as a gesture toward covering them back up again.
(...) his naming it after his answering-machine greeting demonstrates his resistance to that establishment and all that it implies. He balks at our expectations of what a scholarly book is supposed to be — just as, in the past, he has disrupted our notions of what an artist’s book or an oil painting is supposed be. Here, as before, his playfulness belies another, graver purpose stirring just below the surface. The tension between his ever-competing impulses— gravity and levity, resistance and complicity — is what generates the power behind his art».
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts, 1971
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Ruscha, Edward and Weiner, Lawrence - Hard light | www.artistsbooks.info
The Metropolitan Museum of Art | Met Publications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Main d'oeuvre lezing | Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Alexandra Schwartz, Ed Ruscha's Los Angeles (MIT Press), 2010
| Ed Ruscha's Los Angeles (book: full text |
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998 |
|
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, 1998 | ISBN-10: 1881616940 | ISBN-13: 978-1881616948
Artist/Author onderzoekt hoe de definitie van het kunstenaarsboek de afgelopen vijftien jaar is uitgebreid naar elk boek waarbij een kunstenaar betrokken kan zijn, van in opdracht gemaakte tijdschriftprojecten tot op tekst gebaseerde mediawerken. Het hedendaagse kunstenaarsboek, losjes gedefinieerd als een kunstwerk in boekvorm, begon in de jaren 1960 als een radicale verandering ten opzichte van het livre d'artiste uit de negentiende eeuw.
Artist/Author. Contemporary Artists' Books biedt een internationaal overzicht van ongeveer honderd hedendaagse kunstenaarsboeken uit de laatste decennia van de 20e eeuw, en demonstreert de onhoudbaarheid van de gangbare definitie van het kunstenaarsboek. Artist/Author presenteert "fanzines", assemblages, tentoonstellingscatalogi, visuele poëzie, schetsboeken en geïllustreerde boeken, maar ook samenwerkingen tussen kunstenaars en de commerciële wereld, zoals catalogi van modeontwerpers.
Het grote zinkgat van het kunstenaarsboek.
Medewerkers: Cornelia Lauf, Glen O'Brien, Clive Phillpot, Jane Role, Brian Wallis en Renée Green. Interview met Martha Wilson door Thomas Padon.
Boekontwerp door Renée Green.
Clive Phillpot, een voormalig bibliothecaris van de Chelsea School of Art in Londen, werd in 1977 directeur van de bibliotheek van het MoMA in New York en bracht het kunstenaarsboek vanuit institutioneel oogpunt in kaart. In samenwerking met Printed Matter waar hij ook werkzaam was en Franklin Furnace, gewijd aan het medium boek, hielp Phillpot deze objecten onder de aandacht te brengen, terwijl hij ze de nodige geloofsbrieven gaf om toegang te krijgen tot musea.
Clive Phillpot:
«I think that the idea ‘that artists are so attached to the book format’ is debateable. The increasing use of the phrase ‘artists’ publications’ to embrace artist books, artist magazines, even artist novels and other forms, including those that are digital, seems to me to suggest that the speciicity of artist books within this broader category, might now be in decline. It is possible, however, that they
could metamorphose into more complex entities.»
|
|
Contemporary Artists’ Books
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, continuous etching for the front and back cover, Ergo Pers, 2002
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
|
|
|
|
|
|
Tu Fu, Thirty-Six Poems, with Twenty-Five Etchings by Brice Marden, translatyed by Kenneth Rexroth, New York, 1987
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
Main d’œuvre revisited was een lezing uitgesproken in de Koninklijke Bibliotheek van België. Het is nu een online platform waar nagedacht wordt over de betekenis van het kunstenaarsboek, en waar een verzameling kunstenaarsboeken belicht wordt.
[1] 4-color offset printing on white 60 lb. Mountie Matte paper, 17.8 x 12.7 x 0.8 cm, oplage 3.560 exemplaren.
Printer | Color separations by Technical Color Lab, Inc., Los Angeles; offset printing by G.R. Hutter Lithography, Burbank, California
Publisher | Heavy Industry Publications, Hollywood
[Edward Ruscha. EDITIONS 1959-1999 | Catalogue Raisonne, Vol. 1: Prints, Books Misc; Vol. 2: Essays, Entries, Information, Minneapolis 1999].
[2] John Coplans, ‘Concerning “Various Small Fires”. Edward Ruscha Discusses his Perplexing Publications’, Artforum, vol.3, no.5 Los Angeles, February 1965, p.25.
[3] Ruscha in Henri Man Barendse, Ed Ruscha: An Interview, Afterimage 8, no. 7 (February. 1981), p. 10; reprinted in Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002, p. 212.
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
[5] Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002, p.215. Het boek van Alexandra Schwartz is digitaal beschikbaar op www.academia.edu
[6] Edward Ruscha. EDITIONS 1959-1999 | Catalogue Raisonne, Vol. 1: Prints, Books Misc; Vol. 2: Essays, Entries, Information, Minneapolis 1999.
`
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|