Ergo Pers Home
  
 

Ed Ruscha. Babycakes (with weights), 1970, Multiples Inc. [From the portfolio Artists an Photographs]

Ed Ruscha. Babycakes (with weights), 1970, Multiples Inc.  [From the portfolio Artists an Photographs]

Ed Ruscha. Babycakes (with weights), 1970, Multiples Inc.
[From the portfolio Artists an Photographs] [1]

 

   

Het ontstaan van het kunstenaarsboek in de jaren zestig markeerde een revolutionaire verschuiving in de kunstwereld. Deze periode werd gekenmerkt door radicale veranderingen in kunstpraktijken, en kunstenaars begonnen te experimenteren met nieuwe vormen en media. Het kunstenaarsboek, een genre dat kunst, literatuur en grafisch ontwerp combineert, werd een belangrijk middel voor deze experimenten.

Het kunstenaarsboek als multiple

In de jaren zestig wilden kunstenaars de traditionele grenzen van kunst doorbreken en kunst toegankelijker maken voor een breder publiek. Het kunstenaarsboek bood een perfecte gelegenheid om dit te doen. Kunstenaars konden hun ideeën en creatieve expressie op een draagbare, intieme en democratische manier vastleggen. Het kunstenaarsboek als multiple.

In de Verenigde Staten begonnen kunstenaars als Ed Ruscha, Sol LeWitt en andere kunstenaars ook met het maken van kunstenaarsboeken. Ruscha's "Twenty Six Gasoline Stations (1963) en LeWitt's Serial Project No. 1 (ABCD)" (1966) zijn enkele van de vroege voorbeelden van dit genre. Deze boeken bevatten vaak eenvoudige, alledaagse onderwerpen en minimalistische ontwerpen, wat de nadruk legde op het idee en het conceptuele aspect van het werk.

Babycakes was Ruscha's twaalfde kunstenaarsboek; Het boekje is voorzien van een wikkel van lichtblauw papier met groen gevlokte belettering, en is gebonden met een roze satijnen lint dat door 2 geboorde gaten is geregen en in een strik is gestrikt.




Ed Ruscha. Babycakes with Weights, Multiples Inc., 1970, double page spread
    Ed Ruscha. Babycakes with Weights, Multiples Inc., 1970, double page spread
   

Terwijl zijn eerdere werken zich richtten op mondaine en alledaagse onderwerpen, zoals benzinestations en parkeerplaatsen, waagde Nine Swimming Pools and a Broken Glass, en later Babycakes, zich op een ander terrein van visuele verkenning. Babycakestoont een zwart-wit foto van een baby en zijn gewicht, gevolgd door foto's van verschillende soorten taarten en hun respectievelijke gewichten. De foto's zijn gemaakt door Elizabeth Claman, Sid Felson, Jerry McMillan, Danna Ruscha en Ed Ruscha.

 

Ed Ruscha. Babycakes with Weights, Multiples Inc., 1970, overview
    Ed Ruscha. Babycakes with Weights, Multiples Inc., 1970, overvieW [2]
   

Tussen 1962 and 1978, publiceerde Ruscha 16 kleine kunstenaarsboekjes.

Babycakes (with weights) was Ruscha's elfde kunstenaarsboek. Het verscheen niet in eigen beheer, maar werd uitgegeven door Multiples Inc. (New York) als onderdeel van het portfolio Artists an Photographs.


Multiples Inc. (New York)

Babycakes with Weight maakte deel uit van de portfolio Artists and Photographs, uitgegeven onder het label Multiples, Inc. van kunsthandelaar Marian Goodman. De portfolio, zoals beschreven in de prospectus, vertegenwoordigt "een nieuw concept in edities - een miniatuur tentoonstelling in dozen. De werken van negentien hedendaagse kunstenaars weerspiegelen hun betrokkenheid bij en het gebruik van fotografie om een complexe reeks gedachten over tijd, ruimte, activiteit, proces en idee te documenteren."
Kunstenaars die in de portfolio vertegenwoordigd zijn, zijn Mel Bochner, Christo, Jan Dibbets, Tom Gormley, Dan Graham, Douglas Huebler, Allan Kaprow, Michael Kirby, Joseph Kosuth, Sol LeWitt, Richard Long, Robert Morris, Bruce Nauman, Dennis Oppenheim, Robert Rauschenberg, Ed Ruscha, Robert Smithson, Bernard Venet en Andy Warhol. De werken (boeken, objecten, prints en ander materiaal) zitten in een doos van 33 x 33 x 10,2 cm. De doos bevat ook een catalogus met tekst van Lawrence Alloway. De eerste editie (1970) was gelimiteerd tot 1200 exemplaren die verkocht werden voor 195 $.

 

Various artists,  Artists and Photographs. (New York, Multiples, Inc., 1970), exhibition wit a selection of multiples and books

Various artists, Artists and Photographs. (New York, Multiples, Inc., 1970), exhibition wit a selection of multiples and books, [3]

 

   

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.

In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf "artist's books" noemde. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963), een boek dat letterlijk afbeeldingen toont van 26 benzinestations langs Route 66, van Los Angeles tot Oklahoma. De beelden zijn nuchter, zonder franje, en lijken de alledaagse banaliteit van het landschap te huldigen. Dit werk markeert het begin van zijn verkenning van de relatie tussen tekst en beeld, een thema dat door zijn hele carrière zou blijven resoneren.

Artists' books

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Stains (1969)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner). [4]

 

   

De 17 kunstenaarsboeken die Ruscha blijven definitieve klassiekers van het genre.
Later zou Ed Ruscha als grafisch kunstenaar of fotograaf ook enkele luxe uitgaven maken, zoals Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxe kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door Sam Francis' Lapis Press met acht originele etsen van Edward Ruscha, en het spraakmakende Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson (1995) een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde [8]. Ook voor On the Road, (2009), een kunstenaarsboek van de klassieke roman van Jack Kerouac zou hij teruggrijpen naar het klassiek luxueuze format van het livre d'artiste.


Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963   Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969  

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

 

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966   Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Annick en Anton Herbert, Ghent

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966

 

       
   

Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de hedendaagse kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.

 

         


 

 

 

     
Selecte bibliografie    

Siri Engberg, Clive Phillpot, Edward Ruscha : editions 1959 - 1999, catalogue raisonné, 1999

Michael Lailach, Printed matter : die Sammlung Marzona in der Kunstbibliothek = The Marzona Collection at the Kunstbibliothek, Kunstbibliothek/Staatliche Museen zu Berlin, 2005

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.


 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.

Public Space/Two Audiences. Works and Documents from the Herbert Collection, 2006. Published on the occasion of the exhibitions at MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona), Spain (08.02–01.05.2006) and Kunsthaus Graz, Austria.

 

Various, Artists & Photographs, 1970 | Marian Goodman | www.mariangoodman.com

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

During its existence, Multiples, Inc. published over 80 objects and over 800 prints in collaboration with more than 90 artists. The pioneering art publishing company established the intellectual and artistic trajectory of what has become Marian Goodman Gallery. 
2021 Librairie Marian Goodman presented the portfolio,
Artists & Photographs, as well as a selection of photographic works published by Multiples, Inc., the publishing house founded in 1965 bya group of five people including Marian Goodman. The historical exhibition at the Marian Goodman Gallery New York (12 January – 27 February 2021), gathered for the first time a selection of over 150 editions published by Multiples, Inc. in collaboration with over 70 artists. The exhibition and accompanying catalogue, presenting the history and complete editions of Multiples, Inc., has been curated by Dieter Schwarz.

The exhibition was accompanied by an Online Viewing Room with additional works spanning from 1966 to 1992. 

With the inauguration of the new gallery on 57th Street, the publication of editions under the Multiples, Inc. imprint continued with artists Dan Flavin, Richard Tuttle and Tom Wesselmann, among others. 

 

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

 

Various artists,  Artists and Photographs. (New York, Multiples, Inc., 1970)

Various artists, Artists and Photographs. (New York, Multiples, Inc., 1970)

 

 

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

 

 

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Album artists'books

 

   
Bruce Nauman, Burning Small Fires (1968), front and back cover  

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

 

Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005
 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)

 


Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken..Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[1]

 

 

[3] Pictures are taken from: Edward Ruscha. EDITIONS 1959-1999 | Catalogue Raisonne, Vol. 1: Prints, Books Misc; Vol. 2: Essays, Entries, Information, Minneapolis 1999.

 


[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek. Het boek wordt volledig getyons in de tentoonstelling.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, Lapis Press, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press (printer), Greve / Hine, 1995
On the Road, (2009), Steidl with Gagosian Gallery, London, New York