Ergo Pers Home
  
 

Edward Ruscha, Crackers, 1969

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Crackers, 115 p., Heavy Industries, Hollywood, 1969 ((edition of 5000)[0]

 

   

«I just happened to paint words
like someone else paints flowers.
»

   

Edward Ruscha

 


 

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke Amerikaanse kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst. Zijn innovatieve en invloedrijke kunstenaarsboeken vermengen elementen van conceptuele kunst, grafisch ontwerp en soms ook literatuur. Ruscha's boeken bevatten vaak een combinatie van zijn eigen foto's en spaarzame tekst, waardoor een unieke visuele ervaring voor de lezer ontstaat.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van spaarzaam formeel taalgebruik. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.

Het lettertype dat Ruscha gebruikt voor de omslag van Crackers was Chamfer Gothic. Er is een digitaal gelijkend font, Chamfer Gothic Woodtype. De Chamfer Gothic Font was een ontwerp van Steve Jackaman en was gebaseerd op een oorspronkelijk Ludlow lettertype uit 1898.

De boeken van Ed Ruscha behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt. Ruscha werkte ook met verhalen in zijn kunstenaarsboeken. Zijn boek Crackers uit 1969 is een soort fotoroman gebaseerd op een kort verhaal van muzikant Mason Williams.

Crackers, 1969

Ed Ruscha's Crackers lijkt stills te tonen uit een amusante film gebaseerd op Mason Williams' essay How To Derive The Maximum Enjoyment from Eating Crackers in Bed, dat leest als een set instructies voor een man en zijn diner date. In Ruscha's versie volgen de acteurs Mason's script. Zonder woorden tonen de zwart-wit foto's een man die voorbereidingen treft in een goedkope hotelkamer voordat hij zijn afspraakje voor de avond ophaalt. De date moet erg goed zijn gegaan, want hij en de vrouw belanden in het hotel. De man weet de verwarde vrouw over te halen om in het hotelbed te gaan liggen, bedekt met sla, tomaten, komkommers en olijven, en giet een grote emmer sladressing over haar lichaam. De man ontdekt dat hij crackers is vergeten voor over zijn "salade" en laat de vrouw in bed liggen terwijl hij naar de winkel gaat en een doos koopt. De laatste scène toont de man die zichzelf heeft ingecheckt in een veel mooiere hotelkamer, alleen liggend in een veel mooier bed, glimlachend en zijn crackers etend. Wat er van de in olie en azijn gedrenkte vrouw is geworden blijft een open einde.
De personages op de foto's zijn Larry Bell (man), Léon Bing (vrouw), Rudi Gerneich (piccolo) en Tommy Smothers (chauffeur). De foto's zijn van Ed Ruscha, Joe Goode en Ken Price. Mason Williams was een muzikant en komisch schrijver voor de Smothers Brothers, en een jeugdvriend van Ruscha. Zijn tekst staat op de binnenkant van de achterflap. Crackers, opzettelijk gefotografeerd als een verzameling filmscènes, was de basis voor Ruscha's film Premium uit 1970.[3]



Edward Ruscha, Crackers (detail), Heavy Industries, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Crackers (detail), Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

   

Artists' books of bookworks


Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis waarin hij opgroeide in Oklahoma City.

Dit boek, en andere zoals Some Los Angeles Apartments (1965) en Every Building on the Sunset Strip (1966), worden geroemd om hun ongecompliceerde maar diepgaande verkenning van de Amerikaanse stedelijke landschappen en cultuur.

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]


Ruscha's kunstenaarsboeken hebben een blijvende invloed gehad op de hedendaagse kunst en hebben generaties kunstenaars en boekmakers geïnspireerd. Zijn vermogen om de werelden van kunst en popular culture   samen te voegen in een format dat breed toegankelijk is en uitnodigt tot een reflectie over de betekenis van de populaire cultuur en de rol van het boek in de kunstwereld, heeft zijn reputatie als pionier op het gebied van kunstenaarsboeken gevestigd. De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre. Crackers was zijn negende kunstenaarsboek.

Ed Ruscha maakte slechts twee korte films, Premium (1971, 16 mm, 24 min.) en Miracle (1975, 16 mm, 28 min.). Premium, Ruscha's eerste film, met in de hoofdrollen kunstenaar Larry Bell en model Léon Bing, is een voorbeeld van Ruscha's deadpan humor en zijn onderzoek naar de codes van Hollywoodverhalen. Miracle, een verhaal over een merkwaardige dag uit het leven van een automonteur, heeft kunstenaar Jim Ganzer en actrice Michelle Phillips in de hoofdrollen [2].

Ed Ruscha, Premium, 1971



Ed Ruscha, Production still from Premium (film). 1970. Left to right: Attila Domokos, Larry Bell, Neil Reichline, Bryan Heath (crouching). Photo: Danna Ruscha

Production still from Premium (film). 1970.
Van links naar rechts: Attila Domokos, Larry Bell, Neil Reichline, Bryan Heath (gehurkt). Foto: Danna Ruscha [5]

   

Premium is een filmische vertaling van Crackers uit 1969, een van de invloedrijkste conceptuele fotografieboeken die Ruscha in de jaren '60 en '70 maakte. Zowel het boek als de film zijn gebaseerd op het korte verhaal How to Derive the Maximum Enjoyment from Crackers geschreven door Mason Williams, een muzikant en komisch schrijver voor de Smothers Brothers, en een jeugdvriend van Ruscha. Met misschien wel een van de grootste optredens van salade in de kunstgeschiedenis, speelt Premium met collega-kunsticoon Larry Bell in L.A. tijdens een hilarisch en absurd avontuur laat op de avond. Ruscha's film is een verkenning van verhalen en de conventionele verhaalcodes van Hollywood, met zijn kenmerkende deadpan humor en scherpe vertaling van de hedendaagse Amerikaanse condition humaine.

 

   

Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis

   

Een kunstenaarsboek kan heel diverse vormen aannemen en net deze diversiteit transformeert het vervagende format van het boek tot een interessante kunstvorm.

Sinds het begin van de 20e eeuw heeft het boek kunstenaars een vorm gegeven om nieuwe uitdrukkingswijzen te verkennen. Kunstenaarsboeken omvatten een grote verscheidenheid aan benaderingen. Sommige zijn uitbundige producties in kleine oplages. Andere worden in massa geproduceerd met behulp van betaalbare processen. Sommige bestaan binnen traditionele modellen van drukken en binden, het klassieke livre d'artiste of livre de peintre, terwijl anderen het boek herdefiniëren door de ontwikkeling van ongebruikelijke vormen en het gebruik van nieuwe materialen.

Het ontstaan van een nieuw soort kunstenaarsboek in de jaren zestig markeerde een revolutionaire verschuiving in de kunstwereld. Deze periode werd gekenmerkt door radicale veranderingen in kunstpraktijken, en kunstenaars begonnen te experimenteren met nieuwe vormen en media. Het kunstenaarsboek werd een belangrijk uitdrukkingsmiddel voor deze experimenten.

Uit de Fluxus-beweging, die een verbinding was tussen beeldende kunst, muziek en theater, komen enkele nieuwe kunststromingen voort. Internationale ontwikkelingen als conceptuele kunst, fluxus, zero art, popart, concrete poëzie, en punk zorgen voor een neo-avant-gardeklimaat waarin het kunstenaarsboek en ander drukwerk aan belang winnen. In Europa waren naast Dieter Roth, een van de de pioniers van het kunstenaarsboek, Joseph Beuys, Nam June Paik, La Monte Young, Wolf Vostell, Stanley Brouwn en Dick Higgins enkele bekende namen uit de internationale kunstbeweging.
In de Verenigde Staten beginnen kunstenaars als Ed Ruscha en Sol LeWitt in dezelfde periode met het maken van kunstenaarsboeken. Ruscha's Twenty Six Gasoline Stations (1963) en LeWitt's Serial Project No. 1 (ABCD) (1966) zijn enkele van de vroege voorbeelden van dit genre.

 


 

 

 

     
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies  

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

  Ed Ruscha. Babycakes with Weights, Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photograph]

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited  

Ed Ruscha. Babycakes with Weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]

 

Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967   Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970   Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

 

Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

  Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

  Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha   Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

 

Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

 

 

Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

 

Selecte bibliografie    

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.




 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be


Herbert Foundation

Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989. Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd.
www.herbertfoundation.org

Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König

Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

 

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

   

[0] Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de recente kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. De uitgeverij werkt nauw samen met hedendaagse Belgische en internationale kunstenaars, waaronder Philippe Vandenberg, Mario De Brabandere, Jürgen Partenheimer, Armando, John Ashbery en Hanns Schimansky voor de productie van kunstenaarsboeken en andere limited editions.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] Bron: The Films of Ed Ruscha: Premium and Miracle | MOCA| www.moca.org
[3] Bron: Künstlerbuch | Artists’ book: Ed Ruscha. Crackers, 1969 |daskunstbuch.at
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)

[5] Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002


  Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002

 

Album artists'books     Album artists'books



Contemporary Artists’ Books

 

         
         

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

   

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras
mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

  Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988   Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière,
continuous etching for the front and back cover

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

  Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988  

Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, continuous etching for the front and back cover, Ergo Pers, 2002