|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976,
second edition of 2000 copies [0]
|
|
«If there is any facet of my work that I feel was kissed by angels, I’d say it was my books. My other work is definitely tied to a tradition, but I’ve never followed tradition in my books.»[1] |
|
Ed Ruscha
|
|
E N G |
|
Ed Ruscha's kunstenaarsboek Nine Swimming Pools and a Broken Glass, gepubliceerd in 1968, betekende een verandering ten opzichte van zijn eerdere fotografische publicaties, zoals Twentysix Gasoline Stations uit 1963 of Various Small Fires and Milk dat speelt met zowel de betekenis van het woord vuur als met het taalkundige beeld van het begrip.
Terwijl zijn eerdere werken zich richtten op alledaagse onderwerpen die het stadslandschap van Los Angeles als onderwerp hebben, zoals benzinestations en parkeerplaatsen, waagde Nine Swimming Pools and a Broken Glass zich op een ander terrein van visuele verkenning. Het mondaine wordt hier ook herleid tot iets alledaags en banaals.
Nine Swimming Pools is Ruscha's enige boek met kleurenfoto's. De zwembaden, die er zijn in verschillende maten en vormen, zijn allemaal zonovergoten en uitnodigend leeg. Maar de laatste foto is een geënsceneerde foto, waarop een gebroken drinkglas op een blauw glasblad ligt, wat een schokkend einde geeft aan een anders zo rustige reeks.
Een van de curiositeiten van dit boek van vierenzestig pagina's is dat de tien kleurenplaten schijnbaar willekeurig verspreid zijn over een paar dozijn blanco pagina's. Deze schikking was de goedkoopste manier om de foto's te drukken, en Ruscha hield ook van de titel Nine Swimming Pools, het mochten er dus niet meer zijn.
Ed Ruscha:
«This was the cheapest way to have the color printed so I just let the blank pages fall as they did,” Ruscha explains. “I could have added one or two more swimming pools at no extra cost, but I wanted the thing to be ‘nine’ swimming pools rather than ‘eleven »[10].
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, double page spread |
|
|
Nine Swimming Pools was Ruscha's achtste kunstenaarsboek. In dit boek zette Ruscha zijn documentatie van het landschap van Los Angeles voort, een thema dat centraal zou staan in veel van zijn werk. Deze keer richtte hij zijn aandacht echter op zwembaden, die een typisch aspect van de Zuid-Californische cultuur symboliseerden. De foto's zijn allemaal genomen van zwembaden in goedkope hotels in Las Vegas. Elke foto in het boek toont een ander zwembad, vaak zonder mensen, en de beelden worden gepresenteerd zonder begeleidende tekst.
De opname van "a Broken Glass" in de titel is intrigerend, omdat het een element van narratieve onderbreking toevoegt aan de verder rechttoe rechtaan documentatie [7]. Het roept vragen op en nodigt kijkers uit om na te denken over de betekenis van dit gebroken glas in de context van de serene opeenvolging van zwembaden.
"Nine Swimming Pools and a Broken Glass" vertegenwoordigt een verschuiving in Ruscha's artistieke universum, weg van het banale en alledaagse om meer complexe en cultureel beladen onderwerpen te verkennen. Het is een bewijs van zijn vermogen om de essentie van een plek vast te leggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies, 48 pp with 9 color photographic illustrations of generic very blue swimming pools, and 1 of a broken glass against a blue background, interspersed among 52 blank pages
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.
De combinatie van picturale motieven en woorden of zinnen kenmerkt de schilderijen van Ed Ruscha. Ruscha maakte zijn eerste woordschilderijen - met olieverf op papier - in Parijs in 1961. Woorden en zinnen fungeren vaak als symbolen en motieven in zijn werk, maar boeken als kunstobjecten zijn een frequent uitdrukkingsmiddel en de kunstenaar heeft een verbazingwekkend scala aan visuele middelen ingezet om het lezen als betekenisgevend proces te verkennen.
Zoals hij zelf opmerkte in een interview in 1989:
«Words are pattern-like, and in their horizontality they answer my investigation into landscape ... they are almost not words--they are objects that become words.»
Ruscha werkte enige tijd als commercieel illustrator en grafisch ontwerper. Deze aantrekkingskracht op combinaties van woord en beeld heeft Ruscha natuurlijk naar het boek als kunstvorm geleid, en woorden werden zowel object als onderwerp van zijn schilderijen en grafische kunst.
«I began to see books and book design, typography, as a real inspiration. So I got a job with a book printer. He taught me how to set type, and then I started to see the beauty of typography and letter-forms. Somehow that led me off on this little path, almost like a bumper car, you know.» [13]
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf "artist's books" noemde. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963), een boek dat letterlijk afbeeldingen toont van 26 benzinestations langs Route 66, van Los Angeles tot Oklahoma. De beelden zijn nuchter, zonder franje, en lijken de alledaagse banaliteit van het landschap te huldigen. Dit werk markeert het begin van zijn verkenning van de relatie tussen tekst en beeld, een thema dat door zijn hele carrière zou blijven resoneren.
Het lange, tot een accordeon gevouwen Every Building on the Sunset Strip biedt de kijker een dubbel fotografisch overzicht van dit historische deel van Sunset, een van de belangrijkste verkeersaders van de stad.
Crackers (1969) beschrijft een serie foto's een absurd voorval waarin een mannelijke performer (Larry Bell) een salade maakt op een hotelbed en een vrouw uitnodigt om zich uit te kleden en erop te gaan liggen. De hoofdpersoon trekt zich vervolgens terug in zijn eigen hotelkamer om er alleen een doos crackers te eten. Het boek illustreert het korte verhaal van Mason Williams "How to derive the maximum enjoyment from crackers" (1967), de tekst staat op de binnenkant van de achterflap. Crackers, opzettelijk gefotografeerd als een verzameling filmscènes, was de basis voor Ruscha's film Premium uit 1970.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, gekenmerkt door heldere, eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen vaak de karakteristieke verfijnde humor en de subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt.
Ruscha wilde dat deze en latere boeken op commerciële publicaties zouden lijken. "Ik probeer geen kostbaar boek in beperkte oplage te maken, maar een massaproduct van hoge kwaliteit. Al mijn boeken zijn identiek. Ze hebben geen van de nuances van het handgemaakte en ambachtelijk gemaakte boek in beperkte oplage. Ruscha gebruikte aanvankelijk gangbare boekhandeltechnieken en drukte in grote oplages om deze vorm van kunst goedkoop en beschikbaar te maken voor een groot aantal mensen.
Artists' books
Tussen 1962 and 1978, publiceerde Ruscha een reeks kleine kunstenaarsboeken:
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha blijven definitieve klassiekers van het genre.
Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht wordt hierbij zelden vermeld, hoewel deze verzameling van vlekken op papier volgens de catalogue raisonné als boek vermeld wordt.
Als grafisch kunstenaar en als fotograaf maakte Ruscha ook enkele prestigieuze uitgaven, zoals Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxe kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door Sam Francis' Lapis Press met acht originele etsen van Edward Ruscha, en het spraakmakende Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson (1995) een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde [8]. Voor dezelfde uitgever maakte hij Untitled from Blank Signs (2004), een portfolio met vier aquatint etsen. Als graficus weet hij complexe grafische technieken naar zijn hand te zetten en in te passen binnen het idioom van zijn werk. Ook voor On the Road, (2009), een kunstenaarsboek naar de klassieke roman van Jack Kerouac zou hij teruggrijpen naar het klassiek luxueuze format van het livre d'artiste.
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
Ruscha's kunstenaarsboeken bleken zeer invloedrijk te zijn en vele kunstenaars reageerden op zijn publicaties of werden er door beïnvloed. Een van hen was Ruscha's tijdgenoot Bruce Nauman. Onder de titel Burning Small Fires (1968) verbrandde hij Ruscha's boek Various Small Fires en fotografeerde het proces. Meer dan veertig jaar later verplaatste de fotograaf Charles Johnstone Ruscha's Twentysix Gasoline Stations naar Cuba, wat resulteerde in het portfolio Twentysix Havana Gasoline Stations (2008). Een recent eerbetoon is One Swimming Pool (2013) van Elisabeth Tonnard, die een van de foto's uit Ruscha's Nine Swimming Pools and a Broken Glass (1968) opnieuw fotografeerde en vergrootte tot het formaat van een klein zwembad, bestaande uit 3164 pagina's van dezelfde grootte als de pagina's in Ruscha's originele boek. De pagina's van dit 'zwembad op een plank' kunnen worden losgemaakt om de levensgrote installatie van een zwembad te creëren.[6]
|
|
|
Ed Ruscha's Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, een deel van de tentoonstelling in Secession, Wenen, 2018[3] |
|
|
Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de hedendaagse kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
Public Space/Two Audiences. Works and Documents from the Herbert Collection, 2006. Published on the occasion of the exhibitions at MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona), Spain (08.02–01.05.2006) and Kunsthaus Graz, Austria.
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
The Museum of Modern Art | Edward Ruscha. Edward Ruscha. Nine Swimming Pools and a Broken Glass. 1968 | MoMA
Artist's book, initially a part of the Belgian Daled Collection.
In the late 1960s and 1970s, Herman Daled, with his former wife, Nicole Daled-Verstraeten, brought together one of the greatest collections of Conceptual art ever assembled. In 2011, he sold part of his collection to the Museum of Modern Art. [www.moma.org/magazine]
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass [First Edition] | www.printedmatter.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Johan Velter, Het verborgen beeld, of De wereld, het werkmateriaal: het werk van Elisabeth Tonnard
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
Een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die zes decennia overspant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
|
|
[0] Collectie Ergo Pers. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[1] Ed Ruscha, in an interview with David Bourdon in Art News, April 1972.
[2] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
[3] Foto door Christian Zürn, CC BY 3.0, Link.
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
[4] Edward Ruscha. (2023, September 16). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Ruscha
[5] Dana Goodyear (11 April 2011), Ed Ruscha: 'California Postcard: Moving Day' The New Yorker.
[6] Ed Ruscha: Books & Co., March 5 - April 27, 2013 Gagosian Gallery, New York. Hier spreekt vooral een armoede aan ideeën. Eerder dan een hommage is dit een te sterke oververeenvoudiging van het werk van Ed Ruscha.
[7] Deze afbeelding van een Broken Glass gaat vooraf aan Ed Ruscha's sensationele schilderij Broken Glass uit 1967-68 waarin de scherpe aandacht voor kleur en de verheerlijking van alledaagse voorwerpen opvallen die de unieke en direct herkenbare stijl van de kunstenaar zijn gaan definiëren. Het is een uitgesproken helder voorbeeld van Ruscha's serie woordloze schilderijen uit de jaren 1960.
Dit werk werd voor het eerst getoond in de baanbrekende Pop Art tentoonstelling in de Londense Hayward Gallery in 1969, samen met werk van Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Jasper Johns.
Er is ook een duidelijke verwijzing naar Marcel Duchamps Broken Glass, The Bride Stripped Bare by Her Bachelors. In een interview ze Ruscha over Duchamp: “He was very mysterious. And compared to other artists, like the abstract expressionists who were two-fisted tough guys, suddenly Duchamp comes along and he is a more suave continental answer to aesthetic questions. Anyway, he proved to be a real guiding light. All of his works, they kind of went counter to what we learned in school. The fact that all of these works finally got together in this very unlikely little museum in Pasadena was a surprise and also a real jewel.” [ Ed Ruscha on Marcel Duchamp: 'He was a guiding light' | Marcel Duchamp | The Guardian]
[8] Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press, (1995).
Sayings from Pudd'nhead Wilson werd uitgegeven door Greve/Hine en Limestone Press. Het bevat tien originele kleurenlitho's met elk een kleurrijke volkse zin zoals "Is You Feared O' De Haunted House?" en "Jes Listen to Dat" die door de kunstenaar geselecteerd werden uit Mark Twain's roman "Pudd'nhead Wilson" uit 1894, en met de hand geschreven in Ruscha's eigen letters op een houtnerf achtergrond. Op de kaft staat een unieke met sjabloon gebleekte letter "S", ontworpen door de kunstenaar. De oplage van dit bijzondere boek was beperkt tot vijftig exemplaren plus tien a.p. exemplaren.
[9] 'Ik begon boeken en boekontwerp, typografie, als een echte inspiratiebron te zien. Dus kreeg ik een baan bij een boekdrukker. Hij leerde me hoe ik letters moest zetten en toen begon ik de schoonheid van typografie en lettervormen te zien. Op de een of andere manier leidde dat me op dit kleine pad, bijna als een botsauto, weet je wel.'
Martin Gayford, Ed Ruscha: interview, The Telegraph, 25 September 2009 | www.telegraph.co.uk
[10] "Dit was de goedkoopste manier om de foto's te laten drukken,' legt Ruscha uit, 'dus ik liet de blanco pagina's gewoon vallen zoals ze vielen.' Ik had zonder extra kosten nog een of twee zwembaden kunnen toevoegen, maar ik wilde dat het 'negen' zwembaden waren in plaats van 'elf zwembaden'.
David Bourdon, Ruscha as a Publisher, in Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002, p. 43.
Oorsponkelijk gepubliceerd in Art News, v. 71, April 1972, pp. 32–36, 68–69.
Het boek van Alexandra Schwartz is digitaal beschikbaar op www.academia.edu |
|
Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002 |
|
|
|
|