|
|
Bruce Nauman, Burning Small Fires (1968)
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968), ront and back cover [0]
|
E N G
|
|
Het ontstaan van het kunstenaarsboek in de jaren zestig markeerde een revolutionaire verschuiving in de kunstwereld. Deze periode werd gekenmerkt door radicale veranderingen in kunstpraktijken, en kunstenaars begonnen te experimenteren met nieuwe vormen en media. Het kunstenaarsboek werd een belangrijk uitdrukkingsmiddel voor deze experimenten.
Uit de Fluxus-beweging, die een verbinding is tussen beeldende kunst, muziek en theater, komen enkele nieuwe kunststromingen voort zoals conceptuele kunst, mail art, performance, geïmproviseerde muziek en het maken van kunstenaarsboeken en multiples. Naast Dieter Roth, een van de de pioniers van het kunstenaarsboek waren Joseph Beuys, Nam June Paik, La Monte Young, Wolf Vostell, Stanley Brouwn en Dick Higgins enkele bekende namen uit de internationale kunstbeweging. Dick Higgins was een Amerikaans kunstenaar, componist, kunsttheoreticus, dichter, uitgever, drukker en medeoprichter van Fluxus. Geïnspireerd door John Cage was Higgins een vroege pionier van elektronische correspondentie. Higgins bedacht het woord intermedia om zijn artistieke activiteiten te beschrijven en definieerde het in een gelijknamig essay uit 1965.[8]
Kunstenaars als Ed Ruscha en Sol LeWitt beginnen met het maken van kunstenaarsboeken. Ruscha's Twenty Six Gasoline Stations (1963) en LeWitt's Serial Project No. 1 (ABCD) (1966) zijn enkele van de vroege voorbeelden van dit genre. Deze boeken bevatten vaak eenvoudige, alledaagse onderwerpen en minimalistische ontwerpen, wat de nadruk legde op het idee en het conceptuele aspect van het werk. In de late jaren 1960 wordt conceptuele kunst door de betrokken kunstenaars gedefinieerd als een artistieke praktijk waarbij het idee het belangrijkste aspect van het kunstwerk vormt. De uitvoering ervan wordt gezien als een plichtmatige aangelegenheid die allerminst noodzakelijk is voor het bestaan van het werk.
Al meer dan vijf decennia experimenteert conceptueel kunstenaar Bruce Nauman met media als video, performance, werken op papier, fotografie, neonsculpturen, en geluidsinstallaties. De kern van zijn raadselachtige en veelzijdig oeuvre wordt gevormd door fundamentele vragen over het menselijk lichaam, taal de dichotomieën van de menselijke ervaring. [10]
Nadat de kunstenaar het schilderen had losgelaten en het eigenlijke proces van artistieke creatie begon te verkennen in media als beeldhouwkunst, performance, film, video, geluidsband en hologrammen. In een vroeg werk, Neon Templates of the Left Half of My Body Taken at Ten-Inch Intervals (1966), bijvoorbeeld, onthult de ontwikkelende interesse van de kunstenaar in zijn eigen lichaam als zowel sculpturaal medium als primair onderwerp. Tegelijkertijd manipuleert Nauman behendig alledaagse woorden om hun fundamentele vreemdheid en intensiteit bloot te leggen. Hij geeft boodschappen door, tegelijkertijd verontrustend en komisch, in de vorm van oneliners, rijm, herhaling, omgedraaide zinsbouw, mismatches, palindromen en clichés. Titels zijn vaak een rake verwijzing naar het werk zelf. Bound to Fail, de eerste uit een serie getiteld Eleven Color Photographs (1966-1967/1970) toont de kunstenaar met zijn armen vastgebonden aan zijn zijden met touw [7].
Nauman doordrenkt zijn werken vaak met ironie en humor, creëert verontrustende verbale en visuele woordspelingen en laat toeschouwers hun eigen lichamelijkheid in vraag stellen. In de jaren 60 vond de Amerikaanse kunstenaar Ed Ruscha het kunstenaarsboek opnieuw uit met zijn artists'books. In de vroege jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat Riva Castleman nog bookworks noemde [1]. Zijn bekendste en meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963), dat bestaat uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis in Oklahoma City waar hij was opgegroeid.
Ruscha's tweede boek, Various Small Fires and Milk (1964), verscheen een jaar na Gasoline Stations en verschilt op belangrijke punten van zijn voorganger. In tegenstelling tot het eerdere boek, dat onder of naast elke foto een bijschrift bevatte dat de namen en de locaties van de stations vermeldde, bevat Small Fires geen andere tekst dan de titel op de omslag en een copyrightmelding op de eerste pagina.
Various Small Fires and Milk is een in eigen beheer uitgegeven boek, en verscheen in een gelimiteerde oplage van 400 exemplaren. Het is een conceptuele oefening waarin vijftien zwart-witbeelden van vlammen of vuurtjes in een huiselijke context – kaarsen, fornuizen, sigaretten, lucifers, aanstekers, enzovoort – gevolgd door een groot glas melk als visuele woordspeling, en negen lege bladzijden.
Vier jaar later, in 1968 - een jaar van toenemend verzet tegen de Vietnamoorlog - verscheurde Bruce Nauman het iconische kunstenaarsboek van Ed Ruscha en stak het in brand. Nauman fotografeerde vervolgens zijn pyrotechnische eerbetoon om met het fotomateriaal een nieuw boek te vormen – een publicatie in de vorm van een tot boek gevouwen en ingebonden poster - getiteld Burning Small Fires.[3]
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968), unfolded, 15 black and white photographs printed recto only
on one large sheet (1250 x 935 mm),[0]
|
|
|
Various Small Fires en Burning Small Fires
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
In de vroege jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.
De kunstenaarsboeken van Ed Ruscha werden aanvankelijk geclassificeerd als West Coast Pop art. Later noemde Sol Lewitt ze conceptuele kunst en werden er ook verbanden gelegd met de Amerikaanse traditie van fotodocumentatie die Ruscha op één lijn plaatst met fotografen als Walker Evans en Robert Frank.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). In 1964 volgde Various Small Fires, dat een reeks foto's van kleine vuurtjes bevat, zoals brandende lucifers, een acetyleenlasbrander en een man die een sigaar of een pijp rookt. De laatste foto is in zwart-wit en is een foto van een glas melk.
Terwijl Ruscha's statische beelden het verbranden behandelen als een dagdagelijks en betekenisloos onderwerp, herstelt Nauman het gevoel van rituele kracht dat vuur toen had in de cultuur van protest tijdens de jaren 60 [4].
|
|
|
|
[]
|
|
|
|
Bruce Nauman werd in 1941 geboren in Fort Wayne, Indiana. Hij woont in het noorden van New Mexico.
Bruce Nauman is een rusteloos inventieve kunstenaar. Sinds het einde van de jaren 1960 heeft hij ons begrip gevormd van hoe hedendaagse kunst onze ervaring van onszelf en de wereld kan weerspiegelen en becommentariëren.
Het werk van Bruce Nauman is veelomvattend in inhoud, vorm en materiaal. Nauman heeft zich vanaf de jaren zestig beziggehouden met performances, installaties, videokunst, sculpturen, tekeningen, neon-werken en kunstenaarsboeken. Hij was een pionier in beeldende kunst met elektronische media, installaties en videokunst. De relatie tussen de mens en zijn omgeving, la condition humaine of het menselijk tekort is een thema dat in Naumans werk het mens-zijn met al zijn basale kenmerken betreft zoals eten, drinken, pijn, communicatie, seks, dood etc.
Eleven Color Photographs (1966-1967/1970)
Bruce Nauman begon fotografie te gebruiken rond 1966, deels nadat hij in contact gekomen was met het werk van Man Ray. In Elf kleurenfoto's 1966-67, een portfolio uitgegeven door de New Yorkse galerist Leo Castelli in 1970, hield hij zich als een van de eerste kunstenaars bezig met de mogelijkheden van kleurenfotografie, die tot het begin van de jaren 1970 voorbehouden bleef aan commerciële fotografie en snapshotfotografie. De werken, die eruit zien als documentaire foto's, tonen ofwel een actie ofwel een efemere 'sculptuur' die Nauman in zijn studio maakte, waarbij telkens een woordspeling of woordspeling voorkomt [15].
Naumans boek Clea rsky (1967-1968, na Pictures of Sculpture in a Room) bevat noch woorden noch beelden. Veel critici hebben gesuggereerd dat terwijl Ed Ruscha druk bezig was met het documenteren van gebouwen, zwembaden en parkeerplaatsen in Los Angeles, Nauman zijn camera omhoog richtte, op de lucht van LA (in dit boek en het vervolg, LA Air). Hoewel het waar is dat Naumans volgende werk een directe reactie zou zijn op Ruscha's boekwerken (Burning Small Fires), is Clea rSky naar verluidt gemaakt zonder camera. De full-bleed beelden van verschillende tinten blauw zijn gewoon inkt, geen foto's van de lucht zoals de titel suggereert.
Bruce Nauman:
«Clear Sky was a way to have a book that had only coloured pages- pictures of the sky. I like that idea that you were looking into an image of the sky, but it is just a page: you're not really looking into anything - you're looking at a flat page. LA Air was the same idea, but it was also a response to Clear Sky using polluted colours instead.» []
|
|
|
A Rose Has No Teeth (1966) – Lead, 7.5 x 8 x 2.25 in.
Eleven Color Photographs (1966-1967/1970) – Portfolio of eleven color photographs, various sizes, all approx. 19.75 x 23 in. edition of 8 Published by Leo Castelli Gallery, New York
Clearsky, 1968 – featuring full bleed photographs of clear skies in Los Angeles taken on different days. Published by Castelli Gallery, New York. 'Responding to artist's books by Ed Ruscha that depict Los Angeles icons, Nauman created two books of his own that focus on images of that city. This work presents photographs of sunshine while the companion volume [LAAIR / LA AIR (1970)] deals with smog.
Burning Small Fires (1969) – artist's book for which Nauman burned Ed Ruscha's book Various Small Fires and Milk (1964), photographed it, and edited a book of his own.
LA AIR (1970) – A soft-cover artist's book, featuring only 10 color illustrations [photographs] of the polluted Los Angeles skyline. It complements and extends the sky-blue pages of Nauman's earlier book CLEA RSKY (1968–69). No text.[4]
|
|
|
|
|
|
|
|
.
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Christophe Van Gerrewey, Bruce Nauman. Disappearing Acts, De Witte Raaf, Editie 195, september-oktober 2018 l www.dewitteraaf.be
Een kritische benadering van en een intelligente terugblik op het oeuvre van Bruve Nauman, naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling Disappearing Acts in Basel. En actueler dan dat van Antje von Graevenitz, Groot overzicht Bruce Nauman in Schaulager Bazel: met veel onbekends nog steeds actueel in Museumkijker.nl (28 mei 2018).
Bruce Nauman: Work from 1965 to 1972. Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art, 1972. Tekst van Jane Livingston en Marcia Tucker.
Bruce Nauman | Middelheimmuseum
In 2018 verwierf het Middelheimmuseum in Antwerpen een sculptuur van Bruce Numan, Diamond Shaped Room with Yellow Light, 1986-1990/2018.
Middelheimmuseum pakt uit met topstuk. Mediahuis, De Standaard (23 mei 2018).
Bruce Nauman: Image/Text, 1966 - 1996. London: Hayward Gallery, 1998. Tekst van François Albera, Michele De Angelus, Christine van Assche, Chris Dercon, Vincent Labaume, Jean-Charles Masséra, Tony Oursler, Christina Ricupero, Willoughby Sharp, Joan Simon, Marcia Tucker, en Gijs van Tuyl.
Coosje van Bruggen, Bruce Nauman. New York: Rizzoli, 1988.
Joan Simon, ed. Bruce Nauman: Exhibition Catalogue and Catalogue Raisonné. New York: Distributed Art Publishers, in association with Walker Art Center, Minneapolis, 1994. Tekst door Neal Benezra, Kathy Halbreich, Paul Schimmel, and Robert Storr.
Peter Plagens: Bruce Nauman. The True Artist., Phaidon Press, London 2014. |
|
Bruce Nauman, Diamond Shaped Room
with Yellow Light, Middelheimmuseum, Antwerpen [5]
|
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
Bruce Nauman: Mapping the Studio I (Fat Chance John Cage)January 10, 2002–July 27, 2002, Dia Chelsea |
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Walsh, Taylor. (2018). Small Fires Burning: Bruce Nauman and the Activation of Conceptual Art. October. 163. 21-48. 10.1162/OCTO_a_00316.
'In 1968, een jaar van groeiend verzet tegen de Vietnamoorlog, verwoestte een jonge Bruce Nauman een hedendaags kunstwerk. Zijn antagonisme werd losgelaten op Various Small Fires (1964) van Ed Ruscha, een boekje met vijftien zwart-witfoto's van onschuldige, huiselijke vlammen. Na elke pagina te hebben uitgescheurd en aangestoken, fotografeerde Nauman de verkoolde resten en kaatste ze terug tot een nieuwe tekst, Burning Small Fires. Hier levert Ruscha's volume het voer voor zijn eigen aanval, als Nauman een werk van conceptuele kunst kannibaliseert om zijn beperkingen en blinde vlekken bloot te leggen. Want hoewel het nooit als zodanig is gelezen, was Naumans boek een project dat op het juiste moment kwam: zowel een expliciete dialoog met het werk van een leeftijdsgenoot als een impliciete reactie op de gebeurtenissen van dat moment. Terwijl Ruscha's statische beelden het verbranden behandelen als "absoluut neutraal" - een "introvert" en "betekenisloos" onderwerp - herstelt Nauman het gevoel van rituele kracht dat vuur toen had in de cultuur van protest. Dit essay meet de afstand in toon en techniek tussen het oorspronkelijke werk en zijn destructieve dubbelganger, terwijl een esthetiek van meedogenloze banaliteit uit het begin van de jaren zestig plaats maakte voor meer vluchtige krachten.'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
|
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[1]
[2] Clear Sky was een manier om een boek te maken met alleen gekleurde pagina's - foto's van de lucht. Ik hou van het idee dat je naar een afbeelding van de lucht kijkt, maar het is gewoon een pagina: je kijkt niet echt naar iets - je kijkt naar een vlakke pagina. LA Air was hetzelfde idee, maar het was ook een reactie op Clear Sky door in plaats daarvan vervuilde kleuren te gebruiken."
- Bruce Nauman, 1989, geciteerd in Artists' Books and Multiples |
[3] Burning Matter, Studio 454 / Giudecca 454, Venice, Italy. April 23 - November 27, 2022 | Pres release pdf
Burning Matter retraces the multiple uses of fire in the history of artists’ bookmaking since the early 1960s, documenting how this dual element – recognized in the literature as both a destroyer and a symbol of knowledge – has been absorbed into the creative research of a number of artists working with printed matter: Ed Ruscha, Bruce Nauman, Roy Adzak, Jonathan Monk, Bernard Aubertin, Barbara Kruger, The Guerrilla Art Action Group, John Latham, John Riddell, François Dufrêne, Daisuke Yokota and Tiane Doan na Champassak.
[4] Walsh, Taylor. (2018). Small Fires Burning: Bruce Nauman and the Activation of Conceptual Art. October. 163. 21-48. 10.1162/OCTO_a_00316. Ontleend aan Bruce Nauman, in Wikipedia, the free encyclopedia. De tekst van deze regels is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, er kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. Zie de gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.
[5] Foto Funkyxian, gepubliceerd onder een CC BY-SA 4.0 licentie.
[6] Shaune Lakin, Bruce Nauman, Finger trick with two mirrors, 1967 | nga.gov
[7] Bruce Nauman | MoMA | www.moma.org
[8] Dick Higgins en zijn vrouw Alison Knowles namen in 1962 deel aan het Fluxus festival in Wiesbaden, Duitsland, dat de oprichting van Fluxus activiteiten markeerde. Higgins richtte in 1963 de Something Else Press op, dat veel belangrijke tekstenzou publiceren, waaronder werk van Gertrude Stein, Bern Porter, Marshall McLuhan, John Cage, Merce Cunningham, maar ook van tijdgenoten zoals de kunstenaars Allan Kaprow, Al Hansen, Claes Oldenburg en Ray Johnson, en leidende Fluxus-leden La Monte Young, George Brecht, Wolf Vostell, Daniel Spoerri, Emmett Williams, Eric Andersen, Ken Friedman, Ben Patterson en anderen. De Something Else Press serie van "Great Bear Pamphlets," documenteerde de vroegste Fluxus uitvoeringen.[Mead Art Museum (Amherst College), Critical Mass: Happenings
[9] "Responding to artist's books by Ed Ruscha that depict Los Angeles icons, Nauman created two books of his own that focus on images of that city. This work presents photographs of sunshine while the companion volume [LAAIR / LA AIR (1970)] deals with smog."[Bruce Nauman : Prints 1970 - 89, A Catalogue Raisonné" by Christopher Cordes, Debbie Taylor, John Yau. New York / New York / Chicago, NY : Castelli Graphics / Lorence-Monk Gallery / Donald Young Gallery, 1989, pp. 129].
[10] Aankondiging van de lezing over conceptuele kunst door Nathalie Zonnenberg. Een event tijdens de tentoonstellingen Gilbert & George – Pink Elephants, Hanne Darboven – Welttheater en Sol LeWitt – Grids in Herbert Foundation, Gent, najaar 2023. Nathalie Zonnenberg is kunsthistoricus en curator. Ze promoveerde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam met het proefschrift Conceptual Art in A Curatorial Perspective: Between Dematerialization and Documentation (Valiz 2019). | herbertfoundation.org
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995. Edition of 50 plus 10 artist's proofs. The ten first copies are accompagnied by a portfolio of the signed prints. The book was printed by Limestone Press, and published by Greve/Hine, Paris and San Francisco. |
|