|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited [0]
|
E N G |
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.
In de jaren 60 begon Ruscha met het creëren van wat hij zelf artist's books noemde. Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City.
Various Small Fires and Milk, 1964
In 1964 volgde Various Small Fires, dat een reeks foto's van kleine vuurtjes bevat, zoals brandende lucifers, een acetyleenlasbrander en een man die een sigaar of een pijp rookt. De laatste foto is in zwart-wit en is een foto van een glas melk.
In een vroeg interview met John Coplans in Artforum licht Ed Ruscha zijn bedoelingen toe: |
|
|
«To begin with—when I am planning a book, I have a blind faith in what I am doing. I am not inferring I don’t have doubts, or that I haven’t made mistakes. Nor am I really interested in books as such, but I am interested in unusual kinds of publications. The first book came out of a play with words. The title came before I even thought about the pictures. I like the word “gasoline” and I like the specific quality of “twenty-six.” If you look at the book you will see how well the typography works—I worked on all that before I took the photographs. Not that I had an important message about photographs or gasoline, or anything like that—I merely wanted a cohesive thing. Above all, the photographs I use are not “arty” in any sense of the word. I think photography is dead as a fine art; its only place is in the commercial world, for technical or information purposes. I don’t mean cinema photography, but still photography, that is, limited edition, individual, hand-processed photos. Mine are simply reproductions of photos. Thus, it is not a book to house a collection of art photographs—they are technical data like industrial photography. To me, they are nothing more than snapshots».[2]
|
|
|
|
|
|
|
|
Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis
|
|
|
A book created to be a work of art is an artist’s book.
|
|
|
De eerste kunstenaarsboeken ontstonden als livre d’artiste of livre de peintre eind 19e eeuw.
Het beginpunt van het genre van kunstenaarsboeken wordt soms gelegd bij de publicatie van Songs of Innocence and of Experience van de Britse dichter en kunstenaar William Blake (1757–1827).[1] Blake's publicaties werden geschreven, geïllustreerd, ingekleurd en ingebonden door hemzelf en zijn vrouw Catherine en in eigen beheer uitgegeven. De illustraties liepen er door in handgeschreven teksten, en vormden zo samen een coherent geheel. Deze verregaande integratie van tekst, beeld en vorm, was een nieuw element in de geschiedenis van de boekkunst. Al deze factoren blijven tot vandaag sleutelelementen in kunstenaarsboeken.
De boeken die William Morris publiceerde in zijn Kelmscott Press tijdens de jaren 1890, waren een tweede ijkpunt in het ontstaan van kunstenaarsboeken. Morris belichaamde een nieuwe tendens in de boekdrukkunst, die stond voor een individuele expressie van zowel de ontwerper als de uitvoerder, natuurgetrouwheid, en aandacht voor de gebruikte materialen en methodes. Morris was eveneens de grondlegger van de arts-and-craftsbeweging in Groot-Brittannië.
Anderen leggen dan weer de oorsprong van het kunstenaarsboek bij Stéphane Mallarmé en zijn Un coup de dés jamais n'abolira le hasard (Een dobbelsteenworp zal het lot nooit tenietdoen) waarin de dichter experimenteerde met de inhoud en vooral de vorm van zijn gedicht. Marcel Broodthaers zou de visuele poëzie van Mallarmé een extreme vorm geven. Het vormelijke experiment van Mallarmé en Broodthaers’ bewerking ervan zou vele kunstenaars inspireren en was een sleutelgegeven in de geschiedenis van het kunstenaarsboek [1].
In de jaren zestig van vorige eeuw ontstond het concept van het kunstenaarsboek zoals we dat nu kennen, als eenvoudige en betaalbare multiple. In Europa benaderde Fluxus, een interdisciplinaire, internationale groep kunstenaars, het idee van de democratische multiple door de kunstenaar als individu uit te schakelen en groepswerken te realiseren, en verzette zich anderzijds tegen het elitaire karakter van het kunstcircuit door kunstwerken als multiples uit te geven.
Ed Ruscha was een andere kunstenaar die het idee van de democratische productie van kunstenaarsboeken mogelijk maakte. Ruscha produceerde zijn bookworks op grote schaal maar probeerde zoveel mogelijk controle te hebben over elk aspect van het ontwerp en de productie van het boek. Elk boek werd ontworpen als een kunstwerk, maar wel een dat niet uniek was, maar beschikbaar was voor een groot publiek.
«One of the purposes of my book has to do with making a mass-produced object. The final product has a very commercial, professional feel to it. I am not in sympathy with the whole area of hand-printed publications, however sincere. One mistake I made in “Twenty-Six Gasoline Stations” was in numbering the books. I was testing—at that time—that each copy a person might buy would have an individual place in the edition. I don’t want that now».[2]
Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden als democratische multiples.
|
|
|
Artists' books of bookworks |
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 |
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
Ruscha's kunstenaarsboeken bleken zeer invloedrijk te zijn. Voor Burning Small Fires (1968) verbrandde Bruce Naumans Ruscha's Various Small Fires and Milk (1964) en fotografeerde het proces.
|
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968). Front and back cover [0]
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die zes decennia overspant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken. Ook de Chocolate Room, een installatie die Ruscha maakte voor de Biennale in Venetië in 1970, is hier opnieuw gerealiseerd.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass [First Edition] | www.printedmatter.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
|
|
[0] Ed Ruscha is een van de bepalende figuren van de recente kunst en was te zien in tal van grote instellingen, zoals het San Francisco Museum of Modern Art, Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2002) en het Museum of Contemporary Art, Sydney, het Whitney Museum, New York, het Haus der Kunst, München en het Kunsthaus Bregenz. Hij woont en werkt in Los Angeles.
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] John Coplans, Concerning “Various Small Fires” An Interview with Edward Ruscha
Edward Ruscha discusses his perplexing publications, Artforum, vol.3, no.5, Los Angeles, February 1965, p.25. | www.artforum.co
[3] Bron: Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate |/www.tate.org.uk
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
`
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Stéphane Mallarmé, Jamais un coup de dés n'abolira le hasard, [épreuves d'imprimerie]
|
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
Marcel Broodthaers, Un Coup de Dés Jamais n'abolira le Hasard, Image, Köln,
Wide White Space Antwerpen, Galerie Michael Werner, 1969
|
|
|
|
|
|
|