|
|
Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967 [0]
|
E N G |
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het 'kunstenaarsboek'. In de jaren zestig wilden kunstenaars de traditionele grenzen van kunst doorbreken en kunst toegankelijker maken voor een breder publiek. Het kunstenaarsboek in zijn eenvoudigste vorm was een ideaal uitdrukkingsmiddel om dit te doen. Dit zorgde voor een belangrijke verschuiving in de kunstwereld en opende nieuwe mogelijkheden voor artistieke expressie. Het kunstenaarsboek blijft tot op de dag van vandaag een levendig en invloedrijk medium binnen de hedendaagse kunst.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van formele en alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij die Ruscha's werk kenmerkt. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.
Ruscha's relatie tot fotografie is complex en ambivalent en zijn werk is moeilijk te definiëren. Hij heeft zijn fotografie wel eens een "hobby" genoemd, maar de kleine fotoboekjes die Ruscha in de jaren zestig en zeventig produceerde, bezorgden hem een reputatie als undergroundkunstenaar onder zijn collega's en hebben latere generaties kunstenaars in Europa en Noord-Amerika beïnvloed.
In een interview met A. D. Colema verduidelijkte Ruscha zijn standpunt over fotografie:
«Drawings would never express the idea - I like facts, facts, facts are in these books. The closest representation to an apartment house in Some Los Angeles Apartments is a photograph, nothing else, not a drawing, because that becomes somebody else’s vision of what it is, and this is the camera’s eye, the closest delineation of that subject.»[2]
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en het huis van zijn ouders in Oklahoma City.
Voortbordurend op zijn onderzoek naar het landschap van Los Angeles, toont Thirtyfour Parking Lots luchtfoto's van (meestal) lege parkeerplaatsen, zoals naast het iconische en toen nog nieuwe Dodger Stadium of The Hollywood Bowl, maar ook parkings van erg alledaagse gebouwen zoals winkels en kantoorcomplexen.
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Luchtfoto's van uitgestrekte, lege parkeerterreinen in Los Angeles hebben formele onderschriften die de locaties van de parkings aangeven: Dodgers Stadium, Gilmore Drive-In Theatre, Century City, Universal Studios, Church of Christ, Lockheed Air Terminal, Eileen Feather Salon, Good Year Tires, Sears Roebuck & Co.
|
|
Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots (Gilmore Drive-in Theatre, 6201 W. 3rd St, and Litton Industries, 5500 Canoga, Woodland Hills), 1967
|
|
|
De parkeerplaatsen worden afgebeeld als geometrische composities met abstracte patronen maar documenteren anderzijds het snel ontwikkelende landschap van de stad. Het vogelperspectief van de serie onthult niet alleen de kenmerkende, en vaak onopgemerkte lay-out en geschilderde markeringen van deze parkeerplaatsen, maar ook de olievlekken en andere sporen van hun gebruikers.
|
|
|
|
Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
|
Het concept en ontwerp van Thirtyfour Parking Lots is van Ed Ruscha. Het originele boek bevat vreemd genoeg 31 luchtopnames van lege parkeerplaatsen die gemaakt werden door luchtfotograaf Art Alanis. De luchtopnames werden gemaakt tijdens een anderhalf uur durende fotosessie op een zondagochtend, toen de parkeerterreinen leeg waren, wat resulteerde in een overzicht van het stedelijke landschap van Los Angeles aan het eind van de jaren zestig. Ruscha legde lege parkeerterreinen in Los Angeles vast vanuit een helikopter op een vroege zondagochtend in 1967, nog voordat er auto's waren gearriveerd. Van bovenaf lijkt de stad stil en levenloos. In enkele luchtfoto's verandert het stedelijk landschap in een abstract geometrisch ontwerp, zoals bijvoorbeeld in Century City, 1800 Avenue of the Stars of Lockheed Air Terminal, 2627 N. Hollywood Way, Burbank.
De laatste afbeelding, die een spread is over twee pagina's doorkruist, heeft een kleine flap die aan de rechterpagina is bevestigd en die de foto 5,1 cm langer maakt vanaf de rechterrand als hij wordt opengevouwen.
De eerste ongenummerde editie was beperkt tot 2413 exemplaren.
Ruscha maakte een serie foto's gebaseerd op dit boek in 1999 en presenteerde de beelden als een fotografisch portfolio. Hij zei hierover:
«In de loop der jaren ben ik de afdrukkwaliteit gaan waarderen en ben ik mijn foto's gaan zien als niet per se reproducties voor een boek, maar als foto's die hun eigen leven leiden als zilvergelatinedruk» [3].
|
|
|
|
Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
|
In 1999 keerde Ruscha terug naar ditvroege werk en produceerde portfolio's in beperkte oplage. De foto's in de portfolio's zijn afgedrukt van dezelfde negatieven als die vann het boek uit 1967, maar zijn anders bijgesneden, waardoor soms meer van de oorspronkelijke beelden te zien is [6].
|
|
Artists’ book, Ed Ruscha. Thirtyfour Parking Lots (in Los Angeles), 1967, overview [5]
|
|
|
|
Vreemd genoeg telt Thirtyfour Parking Lots ivan Ed Ruscha slechts 31 luchtopnames van lege parkeerplaatse. De laatste afbeelding, een spread over twee pagina's, heeft een kleine flap die aan de rechterpagina is bevestigd en die de foto 5,1 cm langer maakt vanaf de rechterrand wanneer deze wordt opengevouwen.
|
|
|
Ed Ruscha, 16 Artists' books
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963 |
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha. Babycakes (with weights), Multiples Inc., 1970 [From the portfolio Artists an Photographs]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965 |
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
|
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha blijven definitieve klassiekers van het genre.
Toch zou Ruscha later als grafisch kunstenaar en als fotograaf ook enkele luxe uitgaven
maken, zoals Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxe kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door Sam Francis' Lapis Press met acht originele etsen van Edward Ruscha, en het spraakmakende Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson (1995) een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde [8]. Ook voor On the Road, (2009), een kunstenaarsboek van de klassieke roman van Jack Kerouac zou hij teruggrijpen naar het klassiek luxueuze format van het livre d'artiste.
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, additional broadside announcement etching for Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, title page
|
|
Edward Ruscha, additional broadside announcement etching for Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha
|
|
Edward Ruscha, Untitled from Blank Signs (one from a portfolio of four etching and aquatints), The Lapis Press, Los Angeles, Edition Jacob Samuel, Santa Monica, 2004 © Edward Ruscha |
|
|
Ruscha's eerste overzichtstentoonstelling werd in 2004 gehouden in het Whitney Museum of American Art in New York. In 2005 vertegenwoordigde hij de Verenigde Staten op de 51e Biënnale van Venetië. In september 2023 presenteerde het Museum of Modern Art Ed Ruscha: Now and Then, de meest uitgebreide tentoonstelling van de kunstenaar tot dan. Zijn werk bevindt zich in de collecties van talloze musea over de hele wereld, waaronder het Museum of Modern Art, New York, Whitney Museum of American Art, New York, Los Angeles County Museum of Art, San Francisco Museum of Modern Art, Tate Modern, Londen, Stedelijk Museum, Amsterdam en vele andere.
Ruscha
woont en werkt al meer dan 60 jaar in Los Angeles.[6]
|
|
|
Selecte bibliografie
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
Ed Ruscha. Apartments, Parking Lots, Palm Trees and others: Films, Photographs and Drawings from 1961 to 1975
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
The Lapis Press | lapispress.com
Edition Jacob Samue | www.editionjs.com
Since 1988, Jacob Samuel has published 43 portfolios, and his archive comprises more than 800 prints made by a wide range of over 50 international artists, including Marina Abramovic', Miroslaw Balka, John Baldessari, Chris Burden, Vija Celmins, Greg Colson, Sam Francis, Dan Graham, Joe Goode, Marvin Harden, Mona Hatoum, Jene Highstein, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Guillermo Kuitca, Richard Long, Meredith Monk, Ed Moses, Sandeep Mukherjee, Gabriel Orozco, Giuseppe Penone, Ed Ruscha, Peter Shelton, Nahum Tevet, Robert Therrien, Juan Usle', Christopher Wool, Andrea Zittel, Matt Mullican, Barry Le Va, Cristina Iglesias, William Leavitt, Bill Leavit. In 2016 The Museum of Modern Art has acquired a complete archive of all 65 Edition Jacob Samuel publications.
Edition Jacob Samuel Archive | pdf
The Edition Jacob Samuel Archive, acquired in 2010 by UCLA’s Grunwald Center for the Graphic Arts at the Hammer Museum and LACMA, comprises more than 800 works, including one copy of all Edition Jacob Samuel portfolios, selected Litho Shop and Lapis publications, as well as working proofs and trial proofs from a number of projects.
The Metropolitan Museum of Art | MetPublications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Website | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
|
|
|
|
|
|
|
|
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] Ed Ruscha in een interview met A. D. Coleman, My Books End Up in the Trash, The New York Times, 27 Augustus 27, 1972, p 12.
[3] 'Originally, I thought that the pictures were a means to an end, a vehicle to make a book. And then along the way there was some gear shifting. Over the years, I began to appreciate print quality and see my photographs as not necessarily reproductions for a book, but as having their own life as silver gelatin prints.' Ed Ruscha in an interview with Silvia Wolf, Ed Ruscha and Photography, Whitney Museum of American Art, New York, Göttingen, 2004
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
[5] Edward Ruscha. EDITIONS 1959-1999 | Catalogue Raisonne, Vol. 1: Prints, Books Misc; Vol. 2: Essays, Entries, Information, Minneapolis 1999.
Ontleend van Künstlerbuch | Artists’ book: Ed Ruscha. Thirtyfour Parking Lots (in Los Angeles), 1967 | Das Kunstbuch. Verein zur Förderung und Verbreitung von Künstlerbüchern | www.daskunstbuch.at
[6] Prints from Parking Lots are in the collection of the Whitney Museum of American Art, New York; Los Angeles County Museum of Art; the Getty Museum, Los Angeles; San
Francisco Museum of Modern Art; Art Institute of Chicago; and Tate Modern, London.
[Ed Ruscha - Parking Lots - Exhibitions - Yancey Richardson | www.yanceyrichardson.com]
`
`
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
|