|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson,
San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 [1]
|
|
|
|
«Artist books are their own quality of book, but also their own value sphere of fine art, since they are produced as complete works of art by artists.» |
|
|
Hank Hine
|
|
|
|
|
Het ontstaan van het kunstenaarsboek in de jaren zestig markeerde een revolutionaire verschuiving in de kunstwereld. Deze periode werd gekenmerkt door radicale veranderingen in kunstpraktijken, en kunstenaars begonnen te experimenteren met nieuwe vormen en media. Het kunstenaarsboek werd een belangrijk uitdrukkingsmiddel voor deze experimenten.
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst en literatuur.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal. Hij combineert afbeeldingen en tekst op een manier die de betekenis en interpretatie van beide elementen uitdaagt. De typografie is altijd een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.
Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963).
Omdat hij zich baseerde op bronnen uit de echte wereld en de beeldtaal van de commerciële cultuur, wordt Ruscha's werk geassocieerd met Pop Art. In 1962 werd Ruscha's werk samen met Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Dowd, Phillip Hefferton, Joe Goode, Jim Dine en Wayne Thiebaud opgenomen in de historisch belangrijke en baanbrekende tentoonstelling New Painting of Common Objects, samengesteld door Walter Hopps in het Pasadena Art Museum. Deze tentoonstelling wordt historisch gezien beschouwd als een van de eerste Pop Art tentoonstellingen in Amerika.[2]
De kunstenaarsboeken van Ed Ruscha werden aanvankelijk ook geclassificeerd als West Coast Pop art. Later noemde Sol Lewitt ze conceptuele kunst en werden er ook verbanden gelegd met de Amerikaanse traditie van fotodocumentatie die Ruscha op één lijn plaatst met fotografen als Walker Evans en Robert Frank.
Als graficus had Edward Ruscha ook een natuurlijke belangstelling voor het livre de peintre. Hier kon hij zijn grafische vertaling van zijn interessen in woorden en typografie in en boekvorm onderbrengen.
|
|
|
Artists' books
Tussen 1962 and 1978, publiceerde Ruscha een reeks kleine kunstenaarsboeken:
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [2]
Latere boeken waren:
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Edward Ruscha zou nog herhaaldelijk terugkeren naar het livre de peintre met bijvoorbeeld Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door Sam Francis' Lapis Press met acht originele etsen van de kunstenaar, of Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde. Hij zet telkens het genre op een eigenzinnige manier naar zijn hand. Zaols gebruikelijk in de boene van Ruscha ontbreekt elke tekst. Enkel de zinnen en woorden die in het grafische werk zijn opgenomen geven een indicatie over inhoud en strekking. Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson creëerde Ruscha een serie litho's waarin hij de tekst (in dialect) van een van de romanpersonages van Mark Twain weergeeft op een achtergrond van een wisselende gedrukte houtnerfstructuur.
|
|
|
|
Ed Ruscha, Lithographs for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 [1]
|
|
|
|
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, 1995
Terwijl zijn eerdere werken zich richtten op alledaagse onderwerpen, zoals benzinestations en parkeerplaatsen, waagde Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson zich op een ander terrein van visuele verkenning, en sluit nauwer aan bij zijn schilderijen en grafische kunst.
Het boek bevat tien kleurenlitho's en werd gedrukt op Somerset. Het boek is in wijnrood linnen en zwart leer gebonden. De letter S op de kaft werd door de kunstenaar met bleekwater getekend. De uitgave is gesigneerd, gedateerd en genummerd in het colofon door Ed Ruscha. De oplage bedroeg vijftig exemplaren en twee kunstenaarsproeven.
Limestone Press / Hine Editions werd opgericht in 1975 in San Francisco. Hank Hine werkte in zijn uitgeverij met een grote verscheidenheid aan kunstenaars die staan voor een breed spectrum van hedendaagse kunst. Hij realiseere uitgaven met Georg Baselitz, Bruce Conner, Günther Förg, Markus Lüpertz, Joan Mitchell, Jürgen Partenheimer, Norbert Prangenberg, Susan Rothenberg, Ed Ruscha, David Salle en Richard Tuttle.
Alle kunstenaars werkten rechtstreeks met Hank Hine of in nauwe samenwerking met hem en zijn medewerkers, waarbij Hank Hine het experiment altijd aanmoedigde, openstond voor improvisatie en op zoek was naar onconventionele manieren om de boeken te realiseren. Zijn invloed was niet gering, formaat, papierkeuze, bindwijze lagen voor een groot deel in zijn handen, wat niet ongebruikelijk is in de geschiedenis van het livre de peintre.
|
|
|
Woordschilderijen
De combinatie van picturale motieven en woorden of zinnen kenmerkt de schilderijen van Ed Ruscha. Ruscha maakte zijn eerste woordschilderijen - met olieverf op papier - in Parijs in 1961. Woorden en zinnen fungeren vaak als symbolen en motieven in zijn werk, maar boeken als kunstobjecten zijn een frequent uitdrukkingsmiddel en de kunstenaar heeft een verbazingwekkend scala aan visuele middelen ingezet om het lezen als betekenisgevend proces te verkennen.
De aantrekkingskracht op combinaties van woord en beeld heeft Ruscha natuurlijk naar het boek als kunstvorm geleid, en woorden werden zowel object als onderwerp van zijn schilderijen en grafische kunst.
«I began to see books and book design, typography, as a real inspiration. So I got a job with a book printer. He taught me how to set type, and then I started to see the beauty of typography and letter-forms. Somehow that led me off on this little path, almost like a bumper car, you know.» [18]
Net als Andy Warhol en Roy Lichtenstein, zijn tegenhangers aan de oostkust, was Ruscha's artistieke opleiding geworteld in de commerciële kunst. Ruscha werkte enige tijd als commercieel illustrator en grafisch ontwerper. Zijn interesse in woorden en typografie vormden uiteindelijk het hoofdonderwerp van zijn schilderijen, prints en foto's.[4] De allereerste van Ruscha's woordschilderijen ontstonden als olieverfschilderijen op papier in Parijs in 1961.[5] Hij begon met het isoleren van eenlettergrepige woorden - ACE, BOSS, HONK, OOF - zonder aanvullende beelden tegen een effen achtergrond.[3][6]
Sinds 1964 experimenteert Ruscha regelmatig met het schilderen en tekenen van woorden en zinnen, vaak vreemd komische en satirische uitspraken die verwijzen naar de populaire cultuur en het leven in LA. Op de vraag waar hij de inspiratie voor zijn schilderijen vandaan haalde, antwoordde Ruscha: "Nou, ze komen gewoon in me op; soms zeggen mensen ze en schrijf ik ze op en dan schilder ik ze. Soms gebruik ik een woordenboek." Van 1966 tot 1969 schilderde Ruscha zijn "vloeibare woord" schilderijen: Woorden als Adios (1967), Steel (1967-9) en Desire (1969) werden geschreven alsof ze met vloeistof gemorst, gedruppeld of gespoten werden op een vlak monochroom oppervlak. In zijn buskruit- en grafittekeningen (gemaakt tijdens een periode van zelfopgelegde ballingschap uit de schilderkunst van 1967 tot 1970) [7] zijn losse woorden afgebeeld in een trompe l'oeil techniek, alsof de woorden gevormd zijn uit linten krullend papier.[3]
|
|
|
|
Ed Ruscha, Lithographs for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 [1]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruscha experimenteerde met humoristische geluiden en rijmende woordspelingen en maakte een portfolio van zeven litho's met de rijmende woorden News, Mews, Pews, Brews, Stews, Dues, News (1970).[8]
In de jaren 1970 begon Ruscha, samen met onder andere Barbara Kruger en Jenny Holzer, hele zinnen te gebruiken in hun werk, waardoor het een onderscheidend kenmerk werd van de post-Pop Art generatie.[9] In het midden van de jaren 1970 maakte hij een serie tekeningen in pastel met pittige zinnen tegen een kleurvlak.[10] In het begin van de jaren 1980 maakte hij een serie schilderijen van woorden over zonsondergangen, nachtelijke luchten en korenvelden. In het fotorealistische schilderij Brave Men Run In My Family (1988), onderdeel van de serie "Dysfuntional Family", laat Ruscha de tekst over het silhouet van een groot, listing tall ship lopen; het werk was een samenwerking met zijn collega Nancy Reese uit Los Angeles (zij schilderde, hij schreef). [11] In een serie verraderlijke kleine abstracte schilderijen uit 1994-1995, worden woorden die bedreigingen vormen weergegeven als lege breedtes van contrasterende kleuren zoals morsecode.[12] Later verschenen woorden op een fotorealistische serie bergketens die Ruscha in 1998 begon te produceren.[13] Voor deze acryl-op-canvas werken haalde Ruscha zijn bergafbeeldingen ofwel van foto's, commerciële logo's, of uit zijn verbeelding. [3][14]
Vanaf 1980 begon Ruscha een zelfbedacht lettertype met hoofdletters te gebruiken, Boy Scout Utility Modern, waarin lettervormen niet gebogen maar vierkant zijn (zoals bijvoorbeeld in het Hollywood Sign).[15] Dit eenvoudige lettertype is radicaal anders dan de stijl die hij gebruikte in werken als Honk (1962).[15] Vanaf het midden van de jaren 1980 zijn in veel van zijn schilderijen zwarte of witte 'lege plekken' of 'censuurstroken' opgenomen, om te suggereren waar de 'ontbrekende' woorden zouden hebben gestaan. De 'losse flodders' zouden ook voorkomen in zijn series Silhouetten, Stadsgezichten of 'gecensureerde' woordwerken, vaak gemaakt met bleekmiddel op canvas, kunstzijde of linnen.[3][16]
|
|
Ed Ruscha's Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, in een wat krappe vitrinekast,
tijddens de tentoonstelling in Secession, Wenen, 2018[3]
|
|
|
Selecte bibliografie
|
|
|
Leaf, spine, word, sign: Artists books from the workshop of Hank Hine, Richter Verlag, 1998
(auteurs: Hank Hine, Dieter Ronte, and Klaus Schrenk, (Preface), en Robert Rainwater).
John Coplans, New Paintings of Common Objects, Artforum, November, 1962. (Illustrations)
Nancy Marmer, "Edward Ruscha at Ferus," Artforum, December, 1964.
Yve-Alain Bois, Edward Ruscha: Romance with Liquids, Rizzoli Publications, Inc., 1993. ISBN 0-8478-1730-X
Adam Gopnik, Ed Ruscha: Paintings, Bowne, Toronto, 2002. ISBN 1-880154-79-X
Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.
Mark Francis, New Drawings, Transcontinental Litho-Acme, Montreal, 2006. ISBN 1-932598-19-7
David Hickey, Ed Ruscha: La Mirada Distanciada (The Long View), Dr. Cantz'sche Druckerei, Ostildern, 2006. ISBN 968-5979-15-4
Mary Richards, Ed Ruscha. Modern Artists series, Tate Publishing, 2008. ISBN 978-1-85437-623-7
Alexandra Schwartz, Ed Ruscha's Los Angeles, Cambridge: MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-01364-2
James Ellroy, Ralph Rugoff, Alexandra Schwartz, Bruce Wagner, Ulrich Wilmes, Ed Ruscha: Fifty Years of Painting, D.A.P./Distributed Art Publishers, 2010. ISBN 978-1-935202-06-6
Auping Michael, Prince Richard, Ed Ruscha: Road Tested, Hatje Cantz, 2011. ISBN 978-3-7757-2810-2
Road Tested tracks key paintings inspired by his admitted love of driving and the automobile. The volume includes some of Ruscha s most well-known pictures, such as the iconic Standard Stations and Hollywood Signs, as well as paintings inspired by road signs. A special folded map has been inserted into the book tracing the route he took in the mid-fifties.
Virginia Heckert, Ed Ruscha and Some Los Angeles Apartments, Los Angeles: Getty Publications, 2013. ISBN 978-1-60606-138-1
Calvin Tomkins, "Ed Ruscha's L.A.," The New Yorker, July 1, 2013, pp. 48–57.
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
Een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière van zes decennia, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken, met essays van vooraanstaande wetenschappers.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
Public Space/Two Audiences. Works and Documents from the Herbert Collection, 2006. Published on the occasion of the exhibitions at MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona), Spain (08.02–01.05.2006) and Kunsthaus Graz, Austria
|
|
|
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
About the Achenbach Foundation for Graphic Arts | www.famsf.org
In 2001 verwierf de Achenbach Foundation for Graphic Arts, een afdeling van Fine Arts Museums of San Francisco, het volledige archief van Ruscha's 325 prints en 800 werkproeven. Het museum kocht het archief en onderhandelde over impressies van toekomstige prints voor $10 miljoen, met fondsen verschaft door de filantroop Phyllis Wattis uit San Francisco. Een andere grote collectie van Ruscha's prints werd samengesteld door het Los Angeles County Museum of Art. Bekijk hier het archief.
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
UBUWeb | Excerpts from a 1965 Artforum interview of Ruscha discussing his artist books
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
Pudd'nhead Wilson | Full text at Project Gutenberg
Castelli Gallery | Ed Ruscha "Sayings" From Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, September 16 – October 14, 1995, 578 BROADWAY | INSTALLATION VIEWS
The Leo Castelli Gallery was founded in 1957. Leo Castelli gave Jasper Johns, Roy Lichtenstein, and Frank Stella, among others, their first one-man shows.
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
Main d’œuvre revisited.is een virtuele tentoonstyelling van kunstenaarsboeken, waarin de eigen collectie onslloten wordt en een sumier overzicht geboden wordt van het kunstenaarsboek.
[1] Foto's ontleend aan Sotheby's | Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's "Pudd'nhead Wilson"
[2] Ed Ruscha | Paintings, Prints, Editions & Books For Sale | Archeus Post-Modern
[3] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
[4] 18 Ed Ruscha, Annie, Poured from Maple Syrup (1966) Norton Simon Museum, Pasadena.
[5] 19 Ed Ruscha: Boulangerie, 1961 Christie's New York, Works from the Collection of Michael Crichton, 11–12 May 2010, New York.
[6] Jason Farago (7 September 2023), The Deadpan Laureate of American Art New York Times
[7] Ed Ruscha: OOO and Lisp, 1970 National Gallery of Australia, Canberra.
[8] Ed Ruscha, News, Mews, Pews, Brews, Stews, Dues, News (1970) Tate, London.
[9] Ed Ruscha Archived 2010-12-21 at the Wayback Machine Marlborough Gallery.
[10] Ed Ruscha, I PLEAD INSANITY BECAUSE I'M JUST CRAZY ABOUT THAT LITTLE GIRL (1976) Tate, London.
[11] Ed Ruscha, Brave Men Run In My Family (1988) Christie's, 9 June 1999, Los Angeles.
[12] Ed Ruscha, November 17, 2012 - January 12, 2013 Archived November 11, 2012, at the Wayback Machine Gagosian Gallery, New York.
[13] Alastair Sooke (February 9, 2008), Ed Ruscha: Painting's maverick man of letters The Daily Telegraph.
[14] Ed Ruscha, Rehab Pump Doctors (1998) Christie's Post-War Contemporary Evening Sale, 8 November 2011, New York.
[15] Ed Ruscha: Fifty Years of Painting, May 29 - September 5, 2010 Moderna Museet, Stockholm.
[16] Ed Ruscha, ‘’Crossover Dreams’’ (1991) National Galleries of Scotland and Tate
[17] Ed Ruscha / MATRIX 134, May 1, 1990 - July 7, 1990 Archived January 7, 2013, at the Wayback Machine Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, Berkeley.
[18] 'Ik begon boeken en boekontwerp, typografie, als een echte inspiratiebron te zien. Dus kreeg ik een baan bij een boekdrukker. Hij leerde me hoe ik letters moest zetten en toen begon ik de schoonheid van typografie en lettervormen te zien. Op de een of andere manier leidde dat me op dit kleine pad, bijna als een botsauto, weet je wel.'
Martin Gayford, Ed Ruscha: interview, The Telegraph, 25 September 2009 | www.telegraph.co.uk
|
|
|
|
|
|