Ergo Pers Home
  
 

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages
by Ed Ruscha, The MIT Press,
2002

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2004

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages
by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

 

Ed Ruscha, 1geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.

Leave Any Information at the Signal: is een bloemlezing van geschriften, interviews en beelden van Ed Ruscha.
Ed Ruscha is een van de meest vernieuwende kunstenaars van de afgelopen veertig jaar. Hij is ook een van de eerste Amerikanen die een kritiek op de populaire cultuur en een onderzoek naar taal in de beeldende kunst introduceerde. Hoewel hij bekend werd als schilder, is Ruscha ook beroemd om zijn tekeningen (gemaakt met zowel conventionele materialen als met voedsel, bloed, buskruit en schellak), prints, films, foto's en boeken.
Leave Any Information at the Signal documenteert niet alleen het werk van deze invloedrijke kunstenaar toen hij opkwam, maar bevat ook zijn geschriften en commentaren op andere artistieke ontwikkelingen in die periode.

Het boek is verdeeld in drie delen, die elk chronologisch zijn geordend. Deel één bevat verklaringen, brieven en andere geschriften. Deel twee bestaat uit meer dan vijftig interviews, waarvan sommige nooit eerder gepubliceerd of vertaald zijn in het Engels. Deel drie bevat schetsboekpagina's, woordgroepen en andere notities die in kaart brengen hoe Ruscha ideeën ontwikkelt en artistieke problemen oplost. Ze worden hier voor het eerst gepubliceerd. Het boek bevat ook meer dan tachtig illustraties, geselecteerd en gerangschikt door de kunstenaar.


Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2004. ISBN-10: 0262681528 - ISBN-13:9780262681520

 

 

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002 [pdf]

 

Inhoudstafel

 

Introduction and Acknowledgments xiii
Part 1 Writings 1
Statement in "'West Coast Style': Something about Los Angeles," 3
Statement in "The Artist and Politics: A Symposium" 4
Some of the '654 Things ...' List 6
Statement in Henry Hopkins, 50 West Coast Artists 10
Statement in "Picasso: A Symposium" 12
A Proposal by Edward Ruscha for the Circuiar Ring and for the Lunettes of the New Miami-Dade Public Library, April 1985 14
A Proposal by Edward Ruscha for the Archway Lunettes of the Second and Third Floors of the Miami-Dade Public Library, April 1987 16
The Witness 18
Statement in "What Artists Like about the Art They Like When They Don't Know Why," 19
Part 2 Interviews 21
Concerning Various Small Fires: Edward Ruscha Discusses His Perplexing Publications 23
From Common Scenes, Mr. Ruscha Evokes Art 28
Ed Ruscha Discusses His Latest Work with Christopher Fox 30
Interview with Titia Tybout, May 27, 1971 34
Art: Interview with Ed Ruscha 35
Ruscha as Publisher [or All Booked Up] 40
My Books End Up in the Trash 46
I'm Not Really a Photographer 51
c 55
'... A Kind of a Huh?': An Interview with Edward Ruscha 64
Feature Interview: Edward Ruscha 73
A Conversation with Ed Ruscha 82
Interview with Edward Ruscha in His Western Avenue, Hollywood Studio 92
Ed Ruscha: An Interview 210
L.A. Suggested by the Art of Edward Ruscha 220
Ed Ruscha, Young Artist: Dead Serious about Being Nonsensical 225
Catching Up with Ed Ruscha 238
A Conversation with Edward Ruscha 242
An Excerpt from "Art: L.A.R.T.: Edward Ruscha" 247
"Interview with Edward Ruscha" 250
"Premeditated: An Interview with Ed Ruscha" 252
"A Few Words with Ed Ruscha" 257
"Ed Ruscha: Goodbye to Vistas and All That" 259
"Ed Ruscha" 262
"Rebel with a Canvas: Ed Ruscha's Original Art Is Drawing Attention" 269
"The Sentimental Musical Tastes of Ed Ruscha" 272
"Ed Ruscha" 274
"Ed Ruscha" 281
"Hot Property" 286
"An Interview with Edward Ruscha" 288
"The Last Word" 296
"Conversation with Ed Ruscha" 300
"Getting a Read on Ed Ruscha" 309
"A Conversation between Walter Hopps and Edward Ruscha, Who Have Known Each Other Since the Early 1960s, Took Place on September 26, 1992" 312
"An Interview with Ed Ruscha," June 17, 1994 329
"Pronounce His Name Rew-shay" 332
"Panoramic Art at Library Elusive but Impressive" 336
"Library Muralist Slow to Praise ..." 338
"Art Museum, Library to Feature 'Word' According to Ruscha" 339
"Hollywood Decks the Halls: Ed Ruscha" 341
"The Return of a Native Son: Painter Ed Ruscha Resurfaces in L.A." 342
"Confession in Chelsea" 344
"Lightening Up the Getty" 345
"From Ruscha with Light" 353
"Seeing Things Age is a Form of Beauty: A Conversation with Ed Ruscha" 355
"Collecting Our Thoughts" 361
"The Weather of Prints: An Interview with Edward Ruscha," July 16, 1998 362
Conversation with Edward Ruscha in His Studio, Venice, California, October 29, 1999 370
"Profile: The Paintings of Ed Ruscha" 379
Part 3 Bits and Pages 383
Notes 431
Additional Sources 437
Credits 441
Index 447

 

Het boek is online beschikbaar op www.academia.edu

 

 

Het livre de peintre en het artist’s book, een kleine geschiedenis

 

«A book created to be a work of art is an artist’s book»

 

Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. De 16 kleine kunstenaarsboeken produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van benzinestations en zwembaden tot parkeerterreinen, palmbomen, woestijnlandschappen, vlekken enzovoort. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City. Riva Castleman, auteur van A Century of Artists' Books waarin ook Twentysix Gasoline Stations was opgenomen, noemde Ruscha's publicaties bookworks[1].
Naast Twentysix Gasoline Stations, bestaat de reeks kleine kunstenaarsboeken uit Various Small Fires, 1964; Some Los Angeles Apartments, 1965; Every Building on the Sunset Strip, 1966; Thirtyfour Parking Lots, 1967; Royal Road Test, 1967; Business Cards, 1968; Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968; Crackers, 1969; Real Estate Opportunities, 1970; Babycakes, 1970; A Few Palm Trees, 1971; Records, 1971 en Dutch Details, 1971.
Voor het grootste deel zijn het eenvoudige boekjes die precies laten zien wat de titels aangeven. Thirtyfour Parking Lots is een reeks luchtfoto's van parkeerplaatsen; Nine Swimming Pools and a Broken Glass – het enige kunstenaarsboek met kleurenfoto's – bevat foto's van negen zwembaden en een gebroken glas. Enkele zijn wat groter van formaat of hebben zoals Sunset Strip de vorm van een leporello. Alles bij elkaar vormen ze een indrukwekkende, cryptische en soms ludieke verzameling fotografische werken van een kunstenaar die zichzelf niet eens als fotograaf beschouwt.

Artists' books of bookworks

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]

Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht wordt doorgaans uit deze lijst weggelaten omdat het niet past in de door enkele kunsthistorici afgelijnde parameters. Het boek heeft een beperkte oplage en wordt ten onrechte beschouwd als een serie prints. Volgens de catalogue raisonné van Ed Ruscha wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek.

 


Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies  

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

  Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited  

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

  Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970   Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

 

 

d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

 

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 

 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015

 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite.

Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.

Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.

Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.

Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

 

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

Edward Ruscha. Twentysix Gasoline Stations | M HKA | www.muhka.be

Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate | www.tate.org.uk

Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König

Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.

Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org

Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com

Ed Ruscha, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages, edited by Alexandra Schwartz (Cambridge, MA: MIT Press, 2002), pp223–4.

Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010


Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

 

 

Ondanks Ruscha's faam is dit de eerste uitgebreide kritische beschouwing van zijn werk, en de eerste die het in de context van plaatst L.A.'s tumultueuze jaren 1960 en 1970. Het laat zien hoe Ruscha, gebruikmakend van en kritiek leverend op de methodes en mythes van Hollywood, een nieuw paradigma van de kunstenaar als schrijver van populaire cultuur creëerde.

In Ed Ruscha's Los Angeles bekijkt Alexandra Schwartz Ruscha's baanbrekende vroege werk als een venster op het radicaal veranderende culturele en politieke landschap waarin het werd geproduceerd. Schwartz onderzoekt Ruscha's diverse oeuvre, waaronder schilderijen, tekeningen, prenten, foto's, boeken en films, en bespreekt zijn relatie met andere kunstenaars, waaronder John Altoon, Ed Kienholz, Billy Al Bengston en Dennis Hopper, die allemaal verbonden waren aan de beroemde Ferus Gallery met wie hij de beweging op gang bracht die bekend staat als West Coast Pop. Ze onderzoekt ook zijn banden met de mainstream filmindustrie, die zich toen ontwikkelde tot het experimentele New Hollywood van de late jaren 1960 en vroege jaren 1970; zijn associatie met het opkomende discours over architectuur en urbanisme in L.A.; en zijn deelname aan de politiek van de kunstwereld in L.A., waar zijn presentatie en zelfmarketing de hedendaagse opvattingen over gender, ras en klasse weerspiegelden.

Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu



Album artists'books

 

   
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)  

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

  Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995[0]

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005[0]
 

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

   
   

[0] Collectie Ergo-Geysen, Gent. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 bracht Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be

Main d’œuvre revisited was een lezing uitgesproken in de Koninklijke Bibliotheek van België. Het is nu een online platform waar nagedacht wordt over de betekenis van het kunstenaarsboek, en waar een verzameling kunstenaarsboeken belicht wordt.
[1] Riva Castleman, A century of artists books, New York: The Museum of Modern Art, distributed by Harry N. Abrams, Inc, 1994. In de indrukwekkende reeks kunstenaarsboeken is ook Ed Ruscha's Twentysix Gasoline Stations opgenomen.
Riva Castleman: 'In his many bookworks, the term that was invented to define the type of booklet that he publishes, Ruscha created sets of images that had common denominators :all of one type of place or ordinarily unremarkable object. For example the gasoline stations that stands at the side of monotonous highways became the subject of the set of photographs that forms this book. Parking lots and other familiar spaces and things in the Los Angeles area were given similar treatment in the cheap, unlimited edition with which Ruscha chose to exhibit his ideas about popular culture in the 1960s.'
A century of artists books traceert de internationale ontwikkeling van het kunstenaarsboek en het moderne geïllustreerde boek van eind 19e eeuw tot het laatste decennium van de 20e eeuw. Het boek was de begeleidende catalogus bij degelijknamige tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York.
[2] Howardena Pindell, Words with Ruscha, in  The Print Collector’s Newsletter 3, no. 6 (January–February 1973): 125–28. Ook gepubliceerd in Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002, pp. 55-63.
[3]
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door tendentieuze kunsthistorici nog beschouwd als een serie drukken, maar de catalogue raisonné van Ed Ruscha beschrijft deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek. Door het formaat en de beperkte oplage past deze uitgave niet echt bij de eerste kunstenaarsboeken van Ed Ruscha.
Naast die reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (met Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (met Nels Cline en David Breskin)
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, Lapis Press, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press (printer), Greve / Hine, 1995
On the Road, (2009), Steidl with Gagosian Gallery, London, New York

[5] Bart De Baere, Kurt Vanbelleghem, Johan Deumens, Stefan Hertmans, Cornelia Lauf, Not done! (Het kunstenaarsboek) (The artist's book), Imschoot, Gent, 2004