|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023
|
|
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia overspant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken [2].
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
Christophe Cherix, Ana Torok and Kiko Aebi, Now Then: A Retrospective.
Met bijdragen van Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo, Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton, Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, en Jeffrey Weiss
336 pagina's, 374 illustraties
Hardcover
Gepubliceerd door Museum of Modern Art, New York, 2023
Installation view
|
|
Installation views of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photos: Jonathan Dorado and Susan Haller, Ed Ruscha Studio
|
|
|
|
Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. De 16 kleine kunstenaarsboeken produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van benzinestations en zwembaden tot parkeerterreinen, palmbomen, woestijnlandschappen, vlekken enzovoort. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City. Riva Castleman, auteur van A Century of Artists' Books waarin ook Twentysix Gasoline Stations was opgenomen, noemde Ruscha's publicaties bookworks. [2]
Naast Twentysix Gasoline Stations, bestaat de reeks kleine kunstenaarsboeken uit Various Small Fires, 1964; Some Los Angeles Apartments, 1965; Every Building on the Sunset Strip, 1966; Thirtyfour Parking Lots, 1967; Royal Road Test, 1967; Business Cards, 1968; Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968; Crackers, 1969; Real Estate Opportunities, 1970; Babycakes, 1970; A Few Palm Trees, 1971; Records, 1971 en Dutch Details, 1971.
Voor het grootste deel zijn het eenvoudige boekjes die precies laten zien wat de titels aangeven. Thirtyfour Parking Lots is een reeks luchtfoto's van parkeerplaatsen; Nine Swimming Pools and a Broken Glass - het enige kunstenaarsboek met kleurenfoto's - bevat foto's van negen zwembaden en een gebroken glas. Enkele zijn wat groter van formaat of hebben zoals Sunset Strip de vorm van een leporello. Alles bij elkaar vormen ze een indrukwekkende, cryptische en soms ludieke verzameling fotografische werken van een kunstenaar die zichzelf niet eens als fotograaf beschouwt.
Ed Ruscha, artists' books of bookworks |
|
|
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Stains (1969)
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965
|
|
d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited |
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
|
|
|
|
Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978
|
|
Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971
|
|
Thirtyfour Parking Lots, 1967
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
|
|
Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969
|
|
|
|
MoMA ED RUSCHA / NOW THEN: A Retrospective
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 | www.moma.org
The exhibition ED RUSCHA / NOW THEN is on view at MoMA September 10, 2023–January 13, 2024 | .Catalogue
| Ed Ruscha’s Chocolate Room | Watch a video about the science, skill, and patience that goes into papering a gallery with chocolate sheets.
| Installation images
| Ed Ruscha’s “The Information Man” | Read the artist’s 1971 text, in an excerpt from the ED RUSCHA / NOW THEN exhibition catalogue | www.moma.org
| Edward Ruscha “I just happened to paint words like someone else paints flowers.”
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
Installation view
|
|
Installation view of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024
Photo: Jonathan Dorado
|
Ed Ruscha, een kleine bibliografie
|
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com
Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
|
Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998
|
|
Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
|
|
|
|
|
|
Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002
|
|
Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971
|
|
|
|
|
|
|
|
Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]
|
|
John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)
|
|
Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005 |
|
Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[1] Photo: Jonathan Dorado | ED RUSCHA / NOW THEN | MoMA | Installation images
[2] The exhibition is organized by The Museum of Modern Art, New York, and the Los Angeles County Museum of Art. The MoMA presentation is organized by Christophe Cherix, The Robert Lehman Foundation Chief Curator of Drawings and Prints, with Ana Torok, The Sue and Eugene Mercy, Jr. Assistant Curator, and Kiko Aebi, Curatorial Assistant, Department of Drawings and Prints. [Ed Ruscha NOW / THEN]
[3]
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door tendentieuze kunsthistorici nog beschouwd als een serie drukken, maar de catalogue raisonné van Ed Ruscha beschrijft deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (met Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (met Nels Cline en David Breskin)
[5]
[6]
[7] |
|
t |
|
|
|
|
|
|