Ergo Pers Home
  
 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023


Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

 

   

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.

ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia overspant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken [2].
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.

Christophe Cherix, Ana Torok and Kiko Aebi, Now Then: A Retrospective.
Met bijdragen van Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo, Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton, Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, en Jeffrey Weiss

336 pagina's, 374 illustraties
Hardcover
Gepubliceerd door Museum of Modern Art, New York, 2023


Installation view




Installation view of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photo: Jonathan Dorado

Installation views of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photos: Jonathan Dorado and Susan Haller, Ed Ruscha Studio

 

   

Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die als kleine paperbacks in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. De 16 kleine kunstenaarsboeken produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van benzinestations en zwembaden tot parkeerterreinen, palmbomen, woestijnlandschappen, vlekken enzovoort. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City. Riva Castleman, auteur van A Century of Artists' Books waarin ook Twentysix Gasoline Stations was opgenomen, noemde Ruscha's publicaties bookworks. [2]
Naast Twentysix Gasoline Stations, bestaat de reeks kleine kunstenaarsboeken uit Various Small Fires, 1964; Some Los Angeles Apartments, 1965; Every Building on the Sunset Strip, 1966; Thirtyfour Parking Lots, 1967; Royal Road Test, 1967; Business Cards, 1968; Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968; Crackers, 1969; Real Estate Opportunities, 1970; Babycakes, 1970; A Few Palm Trees, 1971; Records, 1971 en Dutch Details, 1971.
Voor het grootste deel zijn het eenvoudige boekjes die precies laten zien wat de titels aangeven. Thirtyfour Parking Lots is een reeks luchtfoto's van parkeerplaatsen; Nine Swimming Pools and a Broken Glass - het enige kunstenaarsboek met kleurenfoto's - bevat foto's van negen zwembaden en een gebroken glas. Enkele zijn wat groter van formaat of hebben zoals Sunset Strip de vorm van een leporello. Alles bij elkaar vormen ze een indrukwekkende, cryptische en soms ludieke verzameling fotografische werken van een kunstenaar die zichzelf niet eens als fotograaf beschouwt.

Ed Ruscha, artists' books of bookworks


 

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Stains (1969)
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]



Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

  Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965   Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

 

Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965

 

 

d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies  

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

  Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited  

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

  Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971   Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

 

 

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

 

 

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 




   

MoMA ED RUSCHA / NOW THEN: A Retrospective


Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective
, The Museum of Modern Art, New York, 2023 | www.moma.org


The exhibition ED RUSCHA / NOW THEN is on view at MoMA September 10, 2023–January 13, 2024 | .Catalogue

| Ed Ruscha’s Chocolate Room | Watch a video about the science, skill, and patience that goes into papering a gallery with chocolate sheets.

| Installation images

| Ed Ruscha’s “The Information Man” | Read the artist’s 1971 text, in an excerpt from the ED RUSCHA / NOW THEN exhibition catalogue | www.moma.org

| Edward Ruscha “I just happened to paint words like someone else paints flowers.”

 

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 


Installation view

 

 

Installation view of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photo: Jonathan Dorado

Installation view of ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024
Photo: Jonathan Dorado

 

Ed Ruscha, een kleine bibliografie

   

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite.

Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.

Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.

Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.

Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com

Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu




Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

  Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998   Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015  

Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998

 

 

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

 

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002  

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

 

 

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

 

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

 

 


Album artists'books     Album artists'books




 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)  

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

  Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005
 

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

     
 

 

   


[1] Photo: Jonathan Dorado | ED RUSCHA / NOW THEN | MoMA | Installation images
[2] The exhibition is organized by The Museum of Modern Art, New York, and the Los Angeles County Museum of Art. The MoMA presentation is organized by Christophe Cherix, The Robert Lehman Foundation Chief Curator of Drawings and Prints, with Ana Torok, The Sue and Eugene Mercy, Jr. Assistant Curator, and Kiko Aebi, Curatorial Assistant, Department of Drawings and Prints. [Ed Ruscha NOW / THEN]
[3]
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbaar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door tendentieuze  kunsthistorici nog beschouwd als een serie drukken, maar de catalogue raisonné van Ed Ruscha beschrijft deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (met Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (met Nels Cline en David Breskin)

[5]
[6]
[7]

 

t