|
|
Every Building on the Sunset Strip, 1966
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha
|
Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. In de jaren zestig wilden kunstenaars de traditionele grenzen van kunst doorbreken en kunst toegankelijker maken voor een breder publiek. Het kunstenaarsboek was een ideale uitdrukkingsvorm om dit te doen.Dit zorgde voor een belangrijke verschuiving in de kunstwereld en opende nieuwe mogelijkheden voor artistieke expressie. Het kunstenaarsboek blijft tot op de dag van vandaag een levendig en invloedrijk medium binnen de hedendaagse kunst.
Later zou Edward Ruscha nog enkele keren terugkeren naar het livre de peintre met bijvoorbeeld Blank Signs (The Lapis Press, Los Angeles, Edition Jacob Samuel, Santa Monica, 2004), Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde, of nog eerder met Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxueus kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door The Lapis Press met originele etsen van de kunstenaar.
In de jaren 1980 creëerde Ruscha een aantal schilderijen en prenten met eenvoudige plaatjes zoals deze in silhouetten, die vervolgens vervaagd of vervormd werden. Veel van deze motieven waren afkomstig uit jeugdboeken, striperhale en tijdschriften. Hij nam daarmee afscheid nam van de gestileerde, op Los Angeles gebaseerde beeldtaal van zijn eerdere werk.
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling bestaat uit een serie van acht kleuretsen.
In elk van deze etsen richt Ruscha zich op een individueel object tegen eenzelfde lege achtergrond, op dezelfde manier waarop hij werkte met geïsoleerde woorden die uit hun context gehaald zijn. Met kunstdrukker Jacob Samuel werkte hij aan de reeks softground (vernis moux) etsen, waarbij de bijzonder textuur van de etsen onstond door gemaakt door patronen van tennisbaanmateriaal door patronen van tennisbaanmateriaal in de zachte vernislaag te drukken.
De Lapis Press was opgericht in de jaren '80 door Sam Francis. ZIJNt eerste project was een boek met Richard Long (Dust, Dobros, Desert Flowers, 1986), het tweede was Sam Francis's Boundayr (1986).
Jacob Samuel werkte vooral aan de kunstenaarsboeken zoals Ed Ruscha's Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling (1988). Hij begon mijn eigen uitgeverij in 1988, maar bleef samenwerken met Sam Francis en werkte samen met Lapis Press en de Litho Shop aan projecten met kunstenaars als Anish Kapoor, Giuseppe Penone, Ed Moses, Martin Puryear en Christopher Wool.
Editions Jacob Samuel
Vanuit zijn drukkerij in Santa Monica heeft Drukker en uitgever Jacob Samuel een praktijk ontwikkeld die erop gericht is om traditionele etsprocessen relevant te houden voor hedendaagse kunstenaars. In het besef dat kunstenaars vaak het beste in hun eigen ateliers werken, ontwierp hij in 1993 een draagbare aquatintdoos (voltooid in 1996), die hem in staat heeft gesteld om met een indrukwekkende reeks internationale kunstenaars in hun eigen ruimtes te werken. Samuel heeft zijn ervaring vergeleken met "werken zonder net", een significante verandering ten opzichte van de gebruikelijke strak gecontroleerde omgeving van kunstdrukkerijen.
Samuel heeft ervoor gekozen om met kunstenaars te werken ongeacht hun ervaring met het maken van grafiek. Deze benadering heeft hem veelzijdig gemaakt in het reageren op een veelheid aan kunstpraktijken, van schilderkunst en beeldhouwkunst tot graffiti en performance. Zijn uitgeverij, Editions Jacob Samuel werd toonaangevend voor het hedendaagse Livre de peintre, waarbij hij werkte met kunstenaars als Marina Abramovic, John Baldessari, Mona Hatoum, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Richard Long, Meredith Monk, Ed Moses, Matthew Monahan, Wangechi Mutu, Gabriel Orozco, Nancy Rubins, Ed Ruscha, Andrea Zittel, en vele anderen.
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha
|
|
|
|
Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha
|
Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis
|
In de jaren 1960 vond Ed Ruscha het kunstenaarsboek min of meer opnieuw uit. Door zich af te keren van het vakmanschap en de luxestatus die kenmerkend waren voor het livre d'artiste of livre de peintre ten gunste van het artistieke idee of concept, maar uitgedrukt en door middel van foto's en tekst in een eenvoudige paperback, opende Ruscha het medium voor de mogelijkheden van massaproductie en grootschalige distributie.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.
De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.
Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963
|
|
Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruce Nauman, Burning Small Fires (1968), some of the 15 black and white photographs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruce Nauman, Burning Small Fires (1968), some of the 15 black and white photographs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selecte bibliografie |
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015.
Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.
Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.
Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D
eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.
|
|
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015 |
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.
|
|
Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 |
Yoshikazu Suzuki & Shohachi Kimura | Walther Collection
| www.walthercollection.com
Shohachi Kimura & Yoshikazu Suzuki, Ginza Kaiwai/ Ginza Haccho (Every Building on Ginza Street), Tokyo: Toho Shuppan, 1954
Yoshikazu Suzuki and Shohachi Kimura's 1954 book Ginza Kaiwai / Ginza Haccho is a two-volume study of Tokyo's famous Ginza district.
The second volume, Ginza Haccho, is a long accordion foldout, or leporello, reproducing photographer Yoshikazu Suzuki's panoramic views of the main street of Ginza.
Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com
This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects.
The Lapis Press | lapispress.com
Edition Jacob Samue | www.editionjs.com
Since 1988, Jacob Samuel has published 43 portfolios, and his archive comprises more than 800 prints made by a wide range of over 50 international artists, including Marina Abramovic', Miroslaw Balka, John Baldessari, Chris Burden, Vija Celmins, Greg Colson, Sam Francis, Dan Graham, Joe Goode, Marvin Harden, Mona Hatoum, Jene Highstein, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Guillermo Kuitca, Richard Long, Meredith Monk, Ed Moses, Sandeep Mukherjee, Gabriel Orozco, Giuseppe Penone, Ed Ruscha, Peter Shelton, Nahum Tevet, Robert Therrien, Juan Usle', Christopher Wool, Andrea Zittel, Matt Mullican, Barry Le Va, Cristina Iglesias, William Leavitt, Bill Leavit. In 2016 The Museum of Modern Art has acquired a complete archive of all 65 Edition Jacob Samuel publications.
Edition Jacob Samuel Archive | pdf
The Edition Jacob Samuel Archive, acquired in 2010 by UCLA’s Grunwald Center for the Graphic Arts at the Hammer Museum and LACMA, comprises more than 800 works, including one copy of all Edition Jacob Samuel portfolios, selected Litho Shop and Lapis publications, as well as working proofs and trial proofs from a number of projects.
The Metropolitan Museum of Art | MetPublications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org
Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek
MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org
Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be
Herbert Foundation
Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.
Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org
Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König
|
|
Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971 |
|
|
|
|
|
|
|
Bruce Naumans Burning Small Fires (1968)
|
|
Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[0]
[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Jürgen Partenheimer, Hanns Schimansky, John Ashbery, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] Paste-up veel gebruikte techniek waarbij de tekst en de foto's direct op een witte ondergrond (stramien) geplakt worden, waarvan direct een drukplaat gemaakt kan worden.
[3] Bron: Edward Ruscha 'Twentysix Gasoline Stations' 1963 | Tate |/www.tate.org.uk
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
`
[4] Edward Ruscha. (2023, September 16). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Ruscha
[5] Ed Ruscha: Books & Co., March 5 - April 27, 2013 Gagosian Gallery, New York.
[6] Willoughby Sharp, ‘“… a kind of a Huh?”, An Interview with Edward Ruscha’, Avalanche, no.7, Winter/ Spring 1973, p.30.
[7]
[8]
[9]
[10] John Coplans, ‘Concerning “Various Small Fires”. Edward Ruscha Discusses his Perplexing Publications’, Artforum, vol.3, no.5,Lis Angeles, February 1965, p.25.
|
|
|
|
|
|
Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995. Edition of 50 plus 10 artist's proofs. The ten first copies are accompagnied by a portfolio of the signed prints. The book was printed by Limestone Press, and published by Greve/Hine, Paris and San Francisco. |
|