Ergo Pers Home
  
 

Ed Ruscha, Colored People, 1972
Ed Ruscha, Colored People, Los Angeles, 1972

Ed Ruscha, Colored People, Los Angeles, 1972 [5]

 

   

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het kunstenaarsboek. Zijn unieke benadering van het boek als kunstvorm heeft een blijvende stempel gedrukt op de wereld van de hedendaagse kunst.

In 1972 publiceerde Ed Ruscha zijn zestiende kunstenaarsboek in een oplage van 4.065 exemplaren. De afbeeldingen in het boek, kleurenfoto's van cactussen en enkele palmbomen, waren typerend voor Ruscha's eerdere fotoboeken. Het is een strak georganiseerde typologie van beelden, die losgemaakt zijn van hun achtergrond en op een witte achtergrond gepresenteerd als een schilderachtige verzameling.

Ed Ruscha, Colored People, 1972

Kaft bedrukt op de voor- en rug, 15 fotografische illustraties van cactussen en palmbomen, 46 blanco pagina's, titelpagina en copyrightpagina. Gedrukt op 100 gr. Flocote Enamel papier door G.R. Hutter Lithography, Burbank, California. Uitgegeven door de kunstenaar in een enmalige oplage van 4.065 exemplaren.



Ed Ruscha, Colored People (double page), Los Angeles, 1972

Ed Ruscha, Colored People (double page), Los Angeles, 1972 [1]

 

   

In deze eerste en enige uitgave gaat Ruscha indirect in op het discours rond de term "gekleurde mensen" door paradoxaal genoeg nergens letterlijke personen af te beelden. In plaats daarvan bestaat de eerste helft van het boek uit vijftien offset kleurenfoto's van cactussen, vetplanten, palmen, bananenbomen en andere woestijnvegetatie, ontdaan van context en opgehangen tegen smetteloos wit. De rest van het gelijmde boek is volledig blanco en bevat zelfs deze vervreemde exemplaren niet. Er valt veel te lezen in deze stekelige publicatie in termen van (on)zichtbaarheid, metafoor, vervreemding, representatie, afwezigheid, enzovoort [2].

 

Ed Ruscha, Colored People (detail, one of the color photos of cacti), 1972 Ed Ruscha, Colored People (artists's book with 15 photographic illustrations of cacti and palm trees), Los Angeles, 1972 Ed Ruscha, Colored People (artists's book with color illustrations of 14 cacti and 1 palm tree), 1972 Ed Ruscha, Colored People (detail), Los Angeles, 1972 Ed Ruscha, Colored People (detail), Los Angeles, 1972

Ed Ruscha, Colored People (artists's book with 15 photographic illustrations
of cacti and palm trees), Los Angeles, 1972 [1]

 

   

Ruscha publiceerde in de jaren '60 en '70 een reeks kunstenaarsboeken die in een grote oplage geproduceerd waren en relatief goedkoop aangeboden werden. Deze 16 kleine kunstenaarsboeken blijven definitieve klassiekers van het genre [4].
Ruscha's kunstenaarsboeken zijn vaak minimalistisch van aard, en worden gekenmerkt door heldere en eenvoudige ontwerpen en het gebruik van alledaagse taal.
Zijn boeken behandelen uiteenlopende onderwerpen, van benzinestations en zwembaden tot parkeerterreinen, palmbomen, woestijnlandschappen, vlekken enzovoort. Zijn meest iconische werk uit die periode is Twentysix Gasoline Stations (1963). Het is een bescheiden publicatie bestaande uit een reeks zwart-wit foto's van benzinestations langs de snelweg tussen Ed Ruscha's huis in Los Angeles en zijn ouderlijk huis in Oklahoma City. Riva Castleman, auteur van A Century of Artists' Books waarin ook Twentysix Gasoline Stations was opgenomen, noemde Ruscha's publicaties bookworks. [2]

In deze eerste en enige uitgave gaat Ruscha indirect in op het discours rond de term "gekleurde mensen" door paradoxaal genoeg nergens letterlijke personen af te beelden. In plaats daarvan bestaat de eerste helft van het boek uit vijftien kleurenfoto's van cactussen, vetplanten, palmen, bananenbomen en andere woestijnvegetatie, ontdaan van context en opgehangen tegen smetteloos witte achtergrond. De rest van het boek, 46 pagina's, lat hij volledig blanco. [3]

 

Ed Ruscha, Colored People (overview), 1972

Ed Ruscha, Colored People (overview), 1972 [6]

   

Er valt veel te lezen in deze stekelige publicatie in termen van (on)zichtbaarheid, metafoor, vervreemding, representatie, afwezigheid, enzovoort.[3]

Ed Ruscha:

«I did say people were distracting but this is the first time that I’ve used the word “people” in anything. The objects in the book were affectionately called people—people “in color.” The title was a primary motivation in the creation of the book. I have blind faith in the title and blind faith in the pictures, and the two seemed to come together so compatibly in this instance. The plants may appear to be more Mexican than Negro but they are colored people, yes? »[3]

Naast Colored People, bestaat de reeks kleine kunstenaarsboeken uit Twentysix Gasoline Stations, 1963; Various Small Fires, 1964; Some Los Angeles Apartments, 1965; Every Building on the Sunset Strip, 1966; Thirtyfour Parking Lots, 1967; Royal Road Test, 1967; Business Cards, 1968; Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968; Stains, 1969; Crackers, 1969; Real Estate Opportunities, 1970; Babycakes, 1970; A Few Palm Trees, 1971; Records, 1971, Dutch Details, 1971 en Hard Light, 1978.
Voor het grootste deel zijn het eenvoudige boekjes die precies laten zien wat de titels aangeven. Thirtyfour Parking Lots is een reeks luchtfoto's van parkeerplaatsen; Nine Swimming Pools and a Broken Glass - het enige kunstenaarsboek met kleurenfoto's - bevat foto's van negen zwembaden en een gebroken glas. Enkele zijn wat groter van formaat of hebben zoals Sunset Strip de vorm van een leporello. Alles bij elkaar vormen ze een indrukwekkende, cryptische en soms ludieke verzameling fotografische werken van een kunstenaar die zichzelf niet eens als fotograaf beschouwt.

 

Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 - June 16, 2024]

Edward Ruscha, Artists' books in Herbert Foundation, Ghent, November 2023 [Exhibition view The Collection Herbert,
Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024] [5]


 

Ed Ruscha, artists' books of bookworks


Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Stains (1969)
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]



Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

  Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965   Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

 

Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965

 

 

d Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies  

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

  Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited  

Edward Ruscha, Crackers, Heavy Industries, Hollywood, 1969

 

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

  Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971   Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

 

 

Ed Ruscha, Records, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1971

 

 

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 




   
 

Ed Ruscha, een kleine bibliografie

   

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.

Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.

Deze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.

Alexandra Karg, Ed Ruscha’s Innovative Approach To Artist’s Books | www.thecollector.com

Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002.

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

Kelli Wood, That Was Then This Is Now: Alexandra Schwartz on Ed Ruscha, The New Art Examiner, 2022 | www.academia.edu




Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

  Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998   Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010
Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015  

Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998

 

 

Alexandra Schwartz , Ed Ruscha's Los Angeles, The MIT Press, 2010

 

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002  

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

 

 

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

 

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

 

 


Album artists'books     Album artists'books




 

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection FoundationHerbert, Ghent   John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)  

Edward Ruscha, Every Building on the Sunset Strip, 1966 [Collection Foundation Herbert, Ghent]

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by Hanns Schimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

  Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

  Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapende goden | Sueños y otras mentiras
, Ergo Pers, Ghent, 2005
 

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

   


[1] Images © Ed Ruscha through Art Gallery of NSW | Colored people, 1972 by Edward Ruscha | www.artgallery.nsw.gov.au
[2] Printed MATTER | Ed Ruscha, Colored People, 1972 | www.printedmatter.org
[3] Howardena Pindell, Words with Ruscha, in Alexandra Schwartz, ed. Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha. Cambridge: MIT Press, 2002, p. 61.
[4] Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht, wordt doorgaans niet opgenomen in deze reeks. Het boek wordt door tendentieuze  kunsthistorici nog beschouwd als een serie losse drukken, maar de catalogue raisonné van Ed Ruscha beschrijft deze portfolio van mixed-media vlekken op papier als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, Lapis Press, The Lapis Press, Los Angeles, 1988
Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, Limestone Press (printer), Greve / Hine, 1995
On the Road, (2009), Steidl with Gagosian Gallery, London, New York

[5] Foto Rein Ergo tijdens The Collection Herbert, Herbert Foundation, October 01, 2023 – June 16, 2024

t