|
À
la rêveuse matière, Ergo Pers, 2002
Jürgen
Partenheimer
Weltachse, World Axis, 1993/2002
S.M.A.K., Gent
Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, (Ergo Pers, 2002) in
Das Archiv-The Archive, Pinakothek der Moderne, Munich, 2014
|
|
À
la rêveuse matière, tweedelige uitgave van Ergo Pers
met etsen van Jürgen Partenheimer en teksten van Francis Ponge.
À
la rêveuse matière verscheen samen met de tentoonstelling
van Partenheimer La robe des choses
(The guise of things, Het gewaad van de dingen) in S.M.A.K.
(Gent) tijdens de zomer van 2002.
Jürgen
Partenheimer, (Munchen, 1947). Hoewel hij in België
minder bekend is kan Partenheimer gerekend worden tot een van de
internationaal meest erkende kunstenaars van zijn generatie. Dwars
tegen alle hedendaagse kunstontwikkelingen in heeft zijn metafysisch
abstracte kunst zich ontwikkeld tot een onmiskenbaar persoonlijk
universum, waarin tekeningen, schilderijen, sculpturen en kunstenaarsboeken
hun plaats vinden.
Na zijn deelname aan de Biënnale van Parijs in 1980 was zijn
werk o.a. te zien op de Biënnale van Venetië, in het Museum
of Modern Art in New York, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het
Gemeentemuseum in Den Haag, het IVAM in Valencia, de Fundacion Miró
in Barcelona, de Kunsthalle in Bern, de Nationalgalerie in Berlin
en het Museum Ludwig in Keulen.
In 1986 was hij reeds eerder te gast in het Museum van Hedendaagse
Kunst in Gent voor de tentoonstelling Signaturen.
Francis
Ponge (1899-1988),
Frans dichter en essayist. In 1942 verscheen zijn bundel prozagedichten
Le parti pris des choses waarmee hij de reputatie kreeg van
'dichter van de dingen'. Ponges aandacht gaat uit naar het
elementaire, naar de dingen zelf, en hij probeert de kenmerken van
de dingen op het gedicht over te dragen.
Waar
Ponge zo steeds nieuwe betekenissen en verschijningsvormen van zijn
onderwerpen genereert, tast ook Partenheimer de grenzen van zijn
beeldtaal af, drukt zich uit in tekeningen, sculpturen en schilderijen,
of toont hetzelfde beeld in een nieuwe vorm of context. Elk kunstwerk,
elke tentoonstelling neemt een uniek standpunt in.
Partenheimer doet een beroep op het denkvermogen van de kijker,
hij wil een contemplatieve ruimte creëren, waarbij het kunstwerk
ontstaat in de geest van de toeschouwer. Ook het boek kan daarbij
als een mogelijke ruimte gezien worden: Partenheimer ziet het boek
als een gebouw, dat ruimten creëert. Het omslaan van de paginas
sluit ruimtes af, en opent nieuwe. Het totaalbeeld ontstaat
pas in de verbeelding van de toeschouwer.
Ook in À la rêveuse matière gaat Partenheimer
zo te werk: binnen het idioom van de etstechniek exploreert hij
verschillende eenvoudige verschijningsvormen van het beeld, gaande
van gelaagde, quasi monochrome vlakken, tot over elkaar gedrukte
tekeningen.
La robe des choses, dat rechtstreeks naar een van Ponges
teksten verwijst, was dan ook de vanzelfsprekende titel van zijn
tentoonstelling in
S.M.A.K. tijdens de zomer van 2002.
À
la rêveuse matière, Ergo Pers, 2002
À
la rêveuse matière is beschikbaar in twee uitvoeringen:
een luxe-uitgave van 24 exemplaren met zeven etsen van Partenheimer,
en een editie van 24 exemplaren met twee etsen.
De
gedichten zijn vertaald door Piet Meeuse (Nederlands) en Anthony
Rudolf (Engels). De etsen zijn door de kunstenaar ontworpen
in het atelier van Henrie Hemelsoet.
De tekst is gezet uit Bembo en Gill corps 18 en gedrukt door Rein
Ergo en gedrukt op vélin d'Arches 200 g. Afmetingen : 28
x 36 cms.
Elk
boek is in het colofon en onder het frontispice gesigneerd door
Partenheimer.
|
|
|
|
|
Catalogus : La robe des choses, uitgave van S.M.A.K. en uitgeverij
Merz, 96 blz, teksten van o.a. Jan Lauwereyns, Rolf Quaghebeur en
Sun Zhouxing.
Tentoonstellingen
Sinclair Haus, Bad Homburg, 2005
Staats- uns Universitätsbibliothek Dresden, 2005
BeeldTaal, Maliebeeld, The Hague, 2010
Jürgen Partenheimer, Das Archiv-The Archive, Pinakothek der Moderne, München, The Hague, Vancouver, 2014
Main d’œuvre, Roger Raveelmuseum Machelen aan de Leie, 2015
Main d’œuvre, Gemeentemuseum Den Haag, 2015-2016
WIELS Art Book Fair 2018
1 Editionale Wien, 2020
EDITIONALE Köln 2022 | Künstlerbücher Editionen Buchobjekte
Collecties
Universitätsbibliothek Universität für angewandte Kunst Wien | Exhibition | Link | Permalink
Stadsbibliotheek Antwerpen, Bibliofiele uitgaven | Erfgoed Hendrik Conscience
Koninklijke Bibliotheek Albert I (lecture)
KB, Nationale Bibliotheek, Den Haag
Bibliothèque Nationale, Paris
Graphische Sammlung, Pinakothek der Moderne, München
Collectie van Cees en Inge de Bruin-Heijn, Wassenaar (Den Haag) | Art Center Quinta do Quetzal
|
|