Ergo Pers Home
  
 

  
  
 
Wettachse in S.M.A.K

Jürgen Partenheimer
Weltachse, World Axis
, 1993/2002
S.M.A.K., Gent


 


 


À la rêveuse matière, tweedelige uitgave van Ergo Pers met etsen van Jürgen Partenheimer en teksten van Francis Ponge.

À la rêveuse matière is beschikbaar in twee uitvoeringen:
een luxe-uitgave van 24 exemplaren met zeven etsen van Partenheimer, en een editie van 24 exemplaren met twee etsen.

De gedichten zijn vertaald door Piet Meeuse (Nederlands) en Anthony Rudolf (Engels). De etsen zijn door de kunstenaar ontworpen in het atelier van Henrie Hemelsoet.
De tekst is gezet uit Bembo en Gill corps 18 en gedrukt door Rein Ergo en gedrukt op vélin d'Arches 200 g. Afmetingen : 28 x 36 cms.

Elk boek is in het colofon en onder het frontispice gesigneerd door Partenheimer.

À la rêveuse matière verscheen samen met de tentoonstelling van Partenheimer La robe des choses (The guise of things, Het gewaad van de dingen) in S.M.A.K. (Gent) tijdens de zomer van 2002.

Jürgen Partenheimer, (Munchen, 1947). Hoewel hij in België minder bekend is kan Partenheimer gerekend worden tot een van de internationaal meest erkende kunstenaars van zijn generatie. Dwars tegen alle hedendaagse kunstontwikkelingen in heeft zijn ‘metafysisch abstracte’ kunst zich ontwikkeld tot een onmiskenbaar persoonlijk universum, waarin tekeningen, schilderijen, sculpturen en kunstenaarsboeken hun plaats vinden.
Na zijn deelname aan de Biënnale van Parijs in 1980 was zijn werk o.a. te zien op de Biënnale van Venetië, in het Museum of Modern Art in New York, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Gemeentemuseum in Den Haag, het IVAM in Valencia, de Fundacion Miró in Barcelona, de Kunsthalle in Bern, de Nationalgalerie in Berlin en het Museum Ludwig in Keulen.
In 1986 was hij reeds eerder te gast in het Museum van Hedendaagse Kunst in Gent voor de tentoonstelling Signaturen.

Francis Ponge (1899-1988), Frans dichter en essayist. In 1942 verscheen zijn bundel prozagedichten Le parti pris des choses waarmee hij de reputatie kreeg van 'dichter van de dingen'. Ponge’s aandacht gaat uit naar het elementaire, naar de dingen zelf, en hij probeert de kenmerken van de dingen op het gedicht over te dragen.

Waar Ponge zo steeds nieuwe betekenissen en verschijningsvormen van zijn onderwerpen genereert, tast ook Partenheimer de grenzen van zijn beeldtaal af, drukt zich uit in tekeningen, sculpturen en schilderijen, of toont hetzelfde beeld in een nieuwe vorm of context. Elk kunstwerk, elke tentoonstelling neemt een uniek standpunt in.
Partenheimer doet een beroep op het denkvermogen van de kijker, hij wil een contemplatieve ruimte creëren, waarbij het kunstwerk ontstaat in de geest van de toeschouwer. Ook het boek kan daarbij als een mogelijke ruimte gezien worden: Partenheimer ziet het boek als een gebouw, dat ruimten creëert. Het omslaan van de pagina’s sluit ruimte’s af, en opent nieuwe. Het totaalbeeld ontstaat pas in de verbeelding van de toeschouwer.
Ook in À la rêveuse matière gaat Partenheimer zo te werk: binnen het idioom van de etstechniek exploreert hij verschillende eenvoudige verschijningsvormen van het beeld, gaande van gelaagde, quasi monochrome vlakken, tot over elkaar gedrukte tekeningen.

La robe des choses, dat rechtstreeks naar een van Ponge’s teksten verwijst, was dan ook de vanzelfsprekende titel van zijn tentoonstelling in S.M.A.K. tijdens de zomer van 2002.

Catalogus : La robe des choses, uitgave van S.M.A.K. en uitgeverij Merz, 96 blz, teksten van o.a. Jan Lauwereyns, Rolf Quaghebeur en Sun Zhouxing.

 
For an English version click here.

etching 6, sugar ground and lift ground etching

frontispice translation








E T S E N       1       2       3       4       5       66


K A F T    E N    F O E D R A A L









  ˆ   
 
   

 

copyright © ergo pers 2003
site design by Zeuxis