Jean-Marie Bytebier (°Deinze, 1963) woont en werkt in Mariakerke, bij Gent.
'Jean-Marie Bytebier creëert al ruim twee decennia schilderijen die verdacht nauw aansluiten bij de abstracte en monochrome traditie. Wie zich laat beetnemen, zou hem kunnen verdenken van een zoveelste, overjaarse, pseudo-romantische versie van abstract expressionisme. Daar heeft dit werk niets mee te maken. Een nadere kennismaking met Bytebiers oeuvre maakt juist duidelijk hoezeer het, van het vroege werk in de late jaren 1980 tot zijn recentste doeken, schatplichtig is aan de conceptuele traditie en gevoed door die inzichten hedendaagse picturale beelden maakt. Maar hoe weet hij de belangen van het Beeld en die van de Ruimte en het Concept, de autonomie van de picturale schepping en het specifieke hier en nu van de persoonlijke beleving met elkaar te combineren? Ziedaar een hardnekkige paradox, waaruit een coherent en tegelijk bijzonder veelzijdig oeuvre voortgevloeid is. Het zal ongetwijfeld enige concentratie en volharding vragen om deze knoop te ontwarren. Laat ons alvast gewaarschuwd zijn dat de schilder die Marcel Broodthaers met Mallarmé in contact bracht – René Magritte gaf de tweeëntwintigjarige dichter in 1946 een exemplaar van Un coup de dés cadeau –een notoire bedenker van valstrikken was.
In 2013 verscheen ook daar valt het licht, een livre de peintre met gedichten van Miriam Van hee en etsen van Jean-Marie Bytebier.
Het boek wordt voorgesteld op 20 september 2013 in het Poëziecentrum Gent.
Ook daar valt het licht verscheen in een beperkte oplage van 26 voor de handel bestemde exemplaren, Arabisch genummerd van 1 tot 26.
Bij elk boek hoort een suite met vier door Jean-Marie Bytebier getekende en genummerde etsen. Elk boek werd in het colofon gesigneerd door de dichter en de kunstenaar.
Uitverkocht.
Etsen voor ook daar valt het licht, Ergo Pers2013
De etsen van Jean-Marie Bytebier voor ook daar valt het licht ontstonden in het etsatelier van Henri Hemelsoet, meesterdrukker en al sinds 1999 enthousiast medewerker van Ergo Pers.
Hij realiseerde voor Rein Ergo reeksen etsen van Roger Raveel, Dan Van Severen, Jürgen Partenheimer, Johan Tahon, Carole Vanderlinden, Karel Dierickx, Pierre Alechinsky, Philippe Vandenberg, Mario De Brabandere en vele anderen.
Druksel | Het lexicon’, een schilderstekst van Jean-Marie Bytebier
'Het werk van Bytebier is verankerd in het verleden van de schilderkunst. Het gaat over het kijken, het afstand nemen, het begrensd worden. Hij gaat een dialoog aan met de meesters van het penseel om een eigen standpunt in te nemen.
Melancholisch, verstild kijken. Kijken tot de omtrekken vervagen en er enkel nog vlekken op het oog zijn. De aanleiding voor het schilderen kan wel een concrete ervaring zijn, het is met de rug naar de werkelijkheid dat het echte schilderen begint. Hij verwoordt het zo:
"Vanuit mijn zolderraam kijk ik naar het landschap waar alles zich probeert los te trekken van zijn omgeving. Alle dingen zijn zich apart bewust van hun uniek-zijn. De appelboom bloeit iets vlugger dan de kerselaar. Het gras is groener dan de haag. De wilg waait trager dan het riet. De wortels van de passiebloem voelen zich lekker in de schaduw. En toch. Het licht maakt ze zichtbaar en het contrast onderscheidt ze. Ik draai mij om en schilder dat wat ik niet gezien heb."
(...)