N
I E U W E N H U Y S |
|
Nieuwenhuys |
Een
keuze uit het grafische oeuvre
Het
Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen wijdde een retrospectieve
tentoonstelling aan het imposante grafische oeuvre dat Constant
in bijna vijftig jaar tijd heeft opgebouwd. Constant wordt gerekend
tot Nederlands belangrijkste beeldende kunstenaars. Onder andere
als mede-oprichter van de Cobrabeweging en met zijn New Babylon-project
uit de jaren zestig en zeventig verwierf hij wereldwijd grote bekendheid.
Bij
Waanders Uitgevers verscheen de Nederlandstalige uitgave van het
boek 'Constant. Graveur'. De Franstalige editie van het boek, bij
Editions Cercle d'Art Parijs, verscheen gelijktijdig met de Nederlandse
en beide boeken werden bij de opening van de tentoonstelling gepresenteerd. De
dichter, schrijver Gerrit Kouwenaar opende de tentoonstelling.
Constant
debuteert met een ets in 1946. Voor de retrospectieve tentoonstelling
in het Cobra Museum werd een selectie gemaakt van circa 140 etsen,
litho's, lavis en houtsneden (inclusief albums en series); een weerspiegeling
van de vier perioden die in Constants grafisch oeuvre onderscheiden
kunnen worden.
Het
debuut van 1946 tot 1952.
Constant debuteert met een ets en maakt vele litho's. Daarop volgen
onder meer twee albums, de lithoserie 8 x la guerre, 1951 en de
negen houtsneden met een gedicht van Jan Elburg getiteld Het uitzicht
van de Duif, 1952.°
De tweede periode van 1961 tot 1968 begint met zeven grote droge
naaldetsen, die gemaakt worden met behulp van metallurgische instrumenten
op zinkplaten. Daarna volgen twee albums met litho's, New Babylon,
1963 en Labyrismen, 1968, en 15 litho's, waarvan Comic Act, 1976,
Horreur, 1988 en Le Cauchemar, 1988.
De derde periode van 1968 tot 1987 luidt het afscheid van New Babylon
in. Deze periode is gewijd aan de etskunst en vooral de droge naald,
waarbij zonder de tussenkomst van een bijtend zuur in de plaat getekend
wordt met een kraspen of in dit geval met een elektrische vibrograaf.
Constant experimenteert met fotografische technieken en met oude
cliché's van onder andere New Babylon-maquettes. In 1979
maakt hij een album Plaisir et Tristesse de l'amour met 5 kleuretsen-aquatinten
en daarna nog vele ets-aquatinten. iN 2003 werd een van de etsplaten
gebruikt voor een album met gedichten van Gerrtit Kouwenaar, totaal
witte kamer.
In de laatste periode van 1987 tot 1994 (45 afbeeldingen), werkt
Constant nauw samen met zijn drukker. De negen fasen van Vechtpartij,
1994, laten duidelijk de wisselwerking zien tussen het werk op de
koperplaat en het werk van de drukker, evenals de grote variatiemogelijkheden
van de technieken. In deze periode wordt voornamelijk de aquatinttechniek
(hars, suiker en asfalttinten) toegepast, zo nu en dan afgewisseld
met een geraffineerde lavis.
|
|
|
|
|
CONSTANT C. CASPARI,
Labyrismen,
Lithos,
50 x 40,
1965,
Map met
11 Lithografieën en 10 tekstbladen
CONSTANT C. CASPARI,
SEX LIEDER, Lithos,
15,5 x 9,5,
1964, boek met zes Lithografieën en zes liederen.
CONSTANT,
NEW BABYLON,
Lithos
38 x 40 en
76 x 40,
1960,
Map met 10 Lithografieën en tekst van Simon Vinkenoog | |