Jürgen Partenheimer (München, 1947) is een van de meest markante en literaire kunstenaars van deze tijd. Zijn werk staat bekend om zijn minimale, maar tegelijkertijd sterk poëtische beeldtaal [2].
In 2014 bundelden vier instellingen hun krachten in een samenwerkingsverband dat verschillende aspecten van Partenheimers werk toonde: de Pinakothek der Moderne in München; de Falckenberg Collection, Deichtorhallen Hamburg; het Gemeentemuseum Den Haag; en de Contemporary Art Gallery in Vancouver. De vier tentoonstellingen hadden verschillende installatieconcepten die verband hielden met hun locaties en ruimtes, en genereerden verschillende subjectieve ervaringswerelden voor de bezoekers. Het begeleidende boek Jürgen Partenheimer. Das Archiv - The Archive bood een 'vijfde ruimte' waar filosofen, historici, kunstenaars en dichters in een reeks essays diverse aspecten van het Partenheimers werk onderzochten [1]. Auteurs zoals Anne Carson, Lebogang Mashile, Carla Schulz-Hoffmann, John Burnside, Oswald Egger en Rudi Fuchs, die in verschillende talen schrijven en verschillende disciplines vertegenwoordigen, gaven hun persoonlijke visie op veelzijdigheide oeuvre van Jürgen Partenheimer. Partenheimer vatte het project als volgt samen: ‘De tentoonstelling verwijst naar het archief van de kunstenaar. Dit zie ik niet enkel als een fysieke plek waar hij of zij kunstwerken opslaat. Het is tegelijkertijd een synoniem voor alles wat bestaat, alle fantasie, verbeelding, herinneringen en realiteit’ [2].
De tekening op het omslag van Das Archiv – The Archive is Fadensonnen, een tekening van Partenheimer uit 2013. Fadensonnen is een Duitstalige dichtbundel uit 1968 van Paul Celan.
A la rêveuse matière, een tweedelig kunstenaarsboek met een reeks etsen van Jürgen Partenheimer en vijf teksten van Francis Ponge was in 2014 te zien in de Pinakothek der Moderne in München en het Gemeentemuseum Den Haag tijdens de tentoonstelling Jürgen Partenheimer Das Archiv-The Archive[1]. Het Archief was een terugblik op de meer dan vijfendertig jaar omvattende carrière van Partenheimer en was tevens een uniek samenwerkingsproject tussen vier internationale instellingen, het Gemeentemuseum Den Haag, de Pinakothek der Moderne in München, Deichtorhallen Hamburg/ Sammlung Falckenberg en de Contemporary Art Gallery in Vancouver[2]. De vier musea toonden in een doordacht samenwerkingsverband verschillende aspecten van Partenheimers werk.
The Archive - Het Archief is als een 'reis door het geheugen'. Partenheimer selecteerde werken uit dertig jaar kunstenaarschap en creëerde een indrukwekkend georkestreerde presentatie die verleden en heden verenigt en persoonlijke herinneringen laat samenvloeien met associaties en fragmenten uit ons collectieve geheugen.
Jürgen Partenheimer:
«De tentoonstelling verwijst naar het archief van de kunstenaar. Dit zie ik niet enkel als een fysieke plek waar hij of zij kunstwerken opslaat. Het is tegelijkertijd een synoniem voor alles wat bestaat, alle fantasie, verbeelding, herinneringen en realiteit.»[2]